• Teskedsmamman

    Bakåtvänt åkande för barn under 5 år!

    AnnaGBG skrev 2008-09-19 23:46:23 följande:
    Ok...jag är möjligtvis trög men jag förstår faktiskt inte hur detta uppmäts. Så man kan jämföra det med att tex i en SAAB har jag 95% chans att klara mig vid en krock jämfört med 50% i Nissan Micra?Förresten, den jämförelsen förklarade nästan för mig själv...
    Precis

    En större bil är säkrare än en mindre bil, och en bakåtvänd stol är säkrare än en framåtvänd stol... Den stora saken med bakåtvänd stol är just att barnet inte blir "knyckt" i några bälten utan fångas mjuk upp - nåja - utav stolen utan några vassa bälten utan av hela stolens yta.
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    Finesse skrev 2008-09-20 16:41:34 följande:
    vilken bra tråd! jag försökte få fram i min "orts tråd" här på fl att det inte alls var bra med sk. kombistolar.. men jag blev utskälld efter noter å folk skrev att dom får göra som dom vill.. visst skrev jag tillbaka men tänk på vad du utsätter ditt barn för bara för att du är snål och vill köpa en stol dom kan ha tills dom är 7 år (alltså framåtvänd dom senare åren).. slutade med att samtliga i tråden skällde ut mig för att dom tyckte att jag sagt att dom var dåliga föräldrar..
    Precis, var och en gör som de själva vill, men jag anser människor som utsätter sina barn för skaderisk - onödig sådan - vara urbota dumma. Finns inte en chans att jag ska kunna respektera en sådan människa, har man inget val - ok, men de finns val ganska ofta.
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    JsN skrev 2008-09-20 07:14:24 följande:
    Och då har jag alltid utgått ifrån det där _eller_ och aldrig kunnat tro att det ena var bättre än det andra. Om man menar att det är mycket bättre med bilstol varför skriver man då inte att man ska byta så snart som möjligt?Ja AnnaGBG, en anledning till att behålla babyskyddet har varit att det är enkelt att ta med ett sovande barn i det och att det är litet och smidigt och lätt att flytta mellan bilar.
    NTF är bara en rådande instans, jag vet andra saker som de har åsikt om, t ex kombistolarna, där jag har fått höra "bakom kulisserna" att stolarna är inget bra alls, men de får inte skriva det då de inte har fullständiga belägg för det. De måste alltid ha ryggen fri och kan de inte få miljoner bevis och undersökningar om det så får de helt enkelt inte skriva det.
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    LindaSundberg: Vi har en besafe izi kid och min kille kan sitta i den tills han är mellan 110-115 cm lång... Då har han för länge sedan passerat 5 års ålder.

    Zsarah: Ingen aning, du kan kanske maila NTF i sverige och höra om de har samarbete med någon organisation i finland. Sverige har de högsta kraven i världen (har jag för mig) och är långt fram i forskningen på barn i bil.
    myskatt skrev 2008-09-20 16:13:35 följande:
    Där har du fel. Two-way plus kan man ha bakåt på alla platser till 25 kg. Sen kan man tycka att det är bättre med stödben bak, men som sagt, den är godkänd för det.www.britax.se/pdffiler/Two-Way%20Plus%20Se.pd...
    ALLA stolar som placeras bak skall ha stödben för maximal säkerhet. Ett passagerarsäte är inte byggt för att ta upp platsen från en bilstol - fast stolen är testad för det. Dessutom hindrar benet att stolen börjar rotera vid en krock.
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    SchumiFerrari skrev 2008-09-20 20:38:19 följande:
    Hur kommer det sig då att ett försäkringsbolag har en kombistol (Akta graco duo logic) som den stol de rekomenderar? Den har även fått bra i tester...
    Det kan jag inte svara på, men de stolarna är lika bra som alla andra bakåtvända stolar, så länge du inte vänder på dem, det är då kompromisserna dyker upp.

    Inte någonstans har jag skrivit att de är "värdelösa" bakåtvända, endast framåtvända, vilket faktiskt också står, i finare ord, på NTF:s hemsida.
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    Lalune2 skrev 2008-09-20 20:53:12 följande:
    Har inte läst tråden utan svarar på ts.Nu när sonen fyllde fyra år i somras så var vårt problem att när sonen somnade så åkte huvudet neråt (han satt bakåtvänd i baksätet). Det som kvinnan på butiken sa till oss var att det är jättefarligt när barnen sitter så pass "rakt" att huvudet faller framåt och neråt. En bilbarnstol ska luta lite bakåt så att inte huvudet faller framåt. Blir det en krock så är det riktigt farligt för huvudet. Vi provade då att sätta stolen i framsätet bakåtvänt. Problemet blev då att huvudet kom väldigt nära glasrutan (trots att öronen inte stack upp). Det hon sa då (och som Britax själva hade sagt till henne när hon hade samma problem med sitt barn) var att byta till framåtvänt för det är minst lika farligt att sitta för nära glasrutan med huvudet. Egentligen hade jag velat ha sonen bakåtvänd längre, men det gick tyvärr inte. Så i vissa fall går det helt enkelt inte.Kopierar också in vad NTF skriver angående detta:"Att barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt beror på att ett barns huvud är stort och tungt i förhållande till vad nacken och musklerna orkar hålla emot. När man sitter framåtvänd vid en häftig inbromsning eller krock, fortsätter allt som inte sitter fast i bilen framåt tills något tar emot. Kroppen fångas upp av bilbältet men huvudet kastas framåt för att sedan slungas bakåt igen. Det är den knycken som barnets nacke inte klarar av. Barnet kan bryta nacken medan vi vuxna kan få whiplash-skador. Därför ska barn åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 4-5 års ålder. Först då är nackmuskulaturen något mer utvecklad, och de flesta barn är för långa eller för tunga för en bakåtvänd stol."Enligt NTF 4-5 års ålder alltså.
    Att huvudet hänger när barnet sover ska inte ha någonting med säkerheten att göra, hittar ingenting om det men jag har hört det innan.... En bilbarnstol skall helst inte luta bakåt någonting, vilket framgår på NTF:s hemsida. Det finns stolar där man kan justera ryggläget efter hurstolen är monterad, baksäten ger oftast en väldigt skarp vinkel, det har jag märkt själv i vår bil.
    Jag hade inte köpt en framåtvänd stol, jag hade satt bilstolen fram eller bytt bilstol.

    Däremot är det rätt att är det mindre än 5 cm mellan huvud och vindruta ska man inte ha stolen fram.
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    Lalune2 skrev 2008-09-20 22:48:48 följande:
    Som sagt, vi provade fram i bilen och det gick inte, då satt han för nära glaset. Fast om huvudet hänger ner och det blir en krock så kan man ju själv föreställa sig vad som händer med huvudet. Det blir en otrolig kraft som slänger huvudet bakåt och framåt. Vi hade dessutom redan köpt den största stolen på marknaden (vi köpte den när sonen var 3.5 år eftersom hans gamla stol var för liten och vi inte ville vända honom då). Det är lite farligt när alla sitter och skriver sådana här "varningar" och "råd" eftersom alla har fått olika råd från diverse olika ställen. Jag tycker definitivt att man ska lyssna på NTF men allt står givetvis inte på deras hemsida och då finns bilstolstillverkarna själva som man kan lyssna på tex. De bör ju ha kunnandet. Alla dessa stora barnbutiker som säljer bilbarnstolar kan ju också sin sak, de är utbildade och därför tycker jag också att deras åsikt väger tungt. Jag tycker att man ska lyssna på alla och sen måste man helt enkelt ta det beslutet som faktiskt funkar för just den familjen. Alla har olika barn (långa, korta, stora, små) och alla har olika bilar. Det som funkar för en familj funkar inte alltid för en annan. Däremot tycker inte jag heller att man ska byta förrän barnet är minst fyra år, men då börjar det för många barn bli svårt att sitta som vanligt. Och som sagt, NTF skriver 4-5 års ålder, alltså inte 5 år bara.
    Det farliga i en krock är när huvudet FÖRST kastas fram för att sedan kastas bakåt, vilket också framgår på både NTF:s hemsida och VTI:s hemsida.

    Det som inte står på NTF:s hemsida kan man antingen ringa eller maila dem om. Man kan också åka dit och få information direkt om de är representerade på hemorten. Ingenting jag har skrivit har kommit någon annanstans ifrån än från NTF:s hemsida, informationsträffar eller andra informationshandlingar från NTF.

    Det framgår på NTF:s hemsida att många barnbutiker bryter mot lagen/rekommendationer dagligen i sin försäljning. Jag har själv varit en "spöksäljare" som har åkt runt och kollat upp barnstolsförsäljare just för att se om de följer de rekommendationer som finns. Jag kan definitivt säga att jag litar INTE på de som säljer bilstolar. Jag har alltid vänt mig till NTF, VTI osv innan jag har tagit beslut på något som gäller mina barns säkerhet. Det är det som kallas källgranskning, att inte lita blint utan att ha kollat runt på andra ställen om det de säger stämmer.
    Jag har tidigare skrivit att är det mindre än 5 cm till rutan så ska barnet inte sitta där - jag håller med dig. Jag säger bara hur jag hade gjort, och jag lägger bara fram information som jag har hämtat bland NTF:s information.

    Och visst, jag har absolut inte någonstans skrivit att alla måste följa det jag skriver, jag försöker hjälpa de som funderar på att vända sina barn till att hitta andra lösningar så de inte behöver vända sitt barn, för även du håller väl med att bakåtvänt är säkrast. Finns det annan lösning så är det bra mycket bättre än att vända ett barn.

    Jag tänker inte på något sätt säga någonting om att du har ditt barn framåtvänt, han är ju trots allt över 4 år, min egen 4½-åring sitter framåtvänd. Det jag opponerar mig emot är de som vänder FÖRE 4 års ålder.
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    LindaSundberg skrev 2008-09-21 18:05:30 följande:
    Okejokej. Jag är inte så insatt på bilbarnstolar, så vad är stödben till för hehe? Det går lika bra utan eller eftersom det inte finns till alla..?
    Jag tycker att stödben är ett måste i baksäte, sätenas ryggar klarar inte lika hög belastning vid en krock som instrumentbrädan gör, då kan stödbenet vara en hjälp - däremot har jag sett i flera tester att benet viker sig på många fabrikat.

    Stödbenet förhindrar att stolen börjar rotera. Vid en krock börjar fotändan på bilstolen att färdas mot taket, samtidigt som ryggen går nedåt mot golvet, sedan fortsätter stolen runt om det inte finns nåt som hindrar den.

    Soleil: Jag skrev 5 år eftersom många barn lätt kan åka bakåtvänt till 5 års ålder och det är det mest optimala, sedan är 4 år ok, men inte helt bäst...
    Jag hittade siffror på att 60% av alla treåringar sitter framåtvända, vilket gör mig mörkrädd.
    www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=443904
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    MammaHela skrev 2008-09-21 18:24:43 följande:
    Jag håller med i allt du skriver, men ändå så vände vi sonen när han var 4 år och några månder, för det funkade bäst så med 3 barn i bilen.Men att vända innan 4 är för mig en KATASTROF, och jag tycker att man är väldigt oförsiktig om sina barn då....
    Samma här, fick vändavid 4 år pga 3 barn i bilen... hade vi haft råd hade vi bytt bil... men den var bara ett par månader gammal så... Däremot de andra två får sitta bakåt så länge det går
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
Svar på tråden Bakåtvänt åkande för barn under 5 år!