• Anonym (ARG)

Hon snor mitt barns kläder på dagis!

Min dotter har alltid haft en uppsättning med extrakläder på dagis och även regnställ, underbyxor, stövlar mm.
    Jag är bra kompis med symaskinen här hemma och syr en hel del av dotterns kläder själv. I Måndags var gummistövlarna spårlöst försvunna. I Onsdags var fleecejackan borta och i Torsdags var ett par byxor borta. När jag hämtade henne i Fredags saknades regnstället. Jag tog upp detta med pedagogerna och dom lovade att leta igenom hela dagiset.
    En av dom ringde mig på eftermiddagen och meddelade att det inte fanns ett spår av något klädesplagg.
    Okej om någon strumpa, mössa eller vante försvinner någon gång ibland men när det gäller så här mycket kläder blir man fundersam.
    I Lördags var vi till lekparken och träffade då på en annan familj som var där med deras dotter som är jämnårig med min så ser jag att deras barn har min dotters regnjacka på sig. Jag vet att det är min dotter för det är eget mönster och jag tvivlar på att någon annan skulle ha lyckats sy en exakt lika jacka. Jag hade även sytt dit reflexer i roliga mönster så regnjackan var superlätt att känna igen. Jag tittar lite konstigt på hennes barn och säger sedan att hon måste ha gjort ett misstag och fått med sig min dotters jacka med sig hem. Då säger hon att det inte alls är våran jacka. Det är hennes egen som hon köpte i England och fräste sedan och frågade om det var så omöjligt att det fanns en likadan. Jag förklarade omständigheterna och ber att få titta på märkningen inuti jackan. Hon visar upp och där står min dotterns förnamn samt första bokstaven på efternamnet, vilket jag påpekar. Då säger hon att det är hennes dotters kusins jacka som dom lånat och att hon heter Klara Pettersson (påhittat namn) och att det inte alls är konstigt. Jag frågar om hon inte sa att hon hade köpt den i England och då nekar hon till det.
    När vi kollade märkningen på regnjackan ser jag att hennes dotter har min dotters fleecejacka på sig. Jag känner gen den också eftersom att jag sytt den själv och det är en ficka på framsidan av jackan som är väldigt annorlunda. Även det nekar hon till.
    Hennes man kommer fram och frågar vad som står på och jag förklarar då att deras dotter har min dotters försvunna kläder på sig. Han säger då att det är omöjligt för hans fru hade berättat för honom att hon köpte ju dom på H&M i början av veckan. Hela hennes lögn är genomskådad men hon vägrar att ge med sig. På lördagskvällen ringer telefonen. En väninna til mig hade träffat på den här familjen på konsum och hon hade sett min dotters stövlar på deras dotter. Stövlarna är också lätta att känna igen för jag har målat på dom själv i olika färger och former och hennes namn står i stövlarna (hela förnamnet och efternamnet) så jag kan lätt bevisa det.
    Hur ska jag tackla det här? Ska jag behöva köpa ett skåp med lås på till dagis för att vi ska få ha våra saker ifred?

• Svar på tråden Hon snor mitt barns kläder på dagis!
  • studentbruttan29

Gör ett nytt snyggt plagg, skriv "DU HAR STULIT MIN JACKA, JAG SOM ÄGER DEN HETER KLARA PETTERSSON OCH BOR PÅ XXX GATAN"

Sen så ja, polisanmäl. Gå hem till dem o säg att du kommer göra så också. Var klar o tydlig utan o vara otrevlig. (fast man vill ju gärna det- otrevlig alltså)

• Anonym (ARG)

Maken röstar också för att vi ska polisanmäla. Även om det inte är dyra saker så är det en principsak. Man stjäl inte.
    Vi ska även gå igenom detta med pedagogerna och i fortsättningen ska vi skriva lista på allt vi tar med till dagis så att vi har koll. Inte för att jag tror att hon kommer att göra om det efter en polisanmälan, men det kan även vara bra för oss. Då är det bara att pricka av när man tar med något hem så vet vi vad vi ska byta ut eller lägga dit.

• studentbruttan29

men du, ta kort också på alla plagg som tas med till förskolan.

Anonym (ARG) skrev 2008-09-22 01:31:00 följande:

Maken röstar också för att vi ska polisanmäla. Även om det inte är dyra saker så är det en principsak. Man stjäl inte.Vi ska även gå igenom detta med pedagogerna och i fortsättningen ska vi skriva lista på allt vi tar med till dagis så att vi har koll. Inte för att jag tror att hon kommer att göra om det efter en polisanmälan, men det kan även vara bra för oss. Då är det bara att pricka av när man tar med något hem så vet vi vad vi ska byta ut eller lägga dit.
  • Anonym

Du skulle, för att kunna förenkla för personalen, göra en lista på datorn med bilder på de kläder din dotter har med sig. Då är det ju enkelt att se om de hamnar på ett annat barn, eller om någon vuxen plötsligt håller i dem.
    I värsta fall får du väl skaffa kabellås på Clas Ohlson och dra igenom ärmar och byxben och låsa fast i hängaren

• Hannah76

Helt sjukt att man ska behöva dokumentera sina barn kläder. Men jag tycker att du ska göra det.

• Queen70

Mamman har ju uppenbarligen nåt slags problem som hon försöker mörka även för sin man eftersom hon säger att hon köper kläder hon aldrig köpt. Kanske gör hon av med alla pengar på spel eller nåt, så detta måste ju uppmärksammas. Skulle nog också börja med att försöka tala med pappan i familjen och klargöra att om ni ej får tillbaks plaggen så blir det en polisanmälan. Självklart även tala med pedagogerna så att de kan hålla ett extra öga på hur det verkar stå till i familjen och hur barnet mår. Jamenar tänk på den stackars ungen som tror hon fått nya fina kläder och nu kommer att vara tvungen att ge bort dem för att hennes morsa är slut i huvudet. Usch..

Anonym (ARG) skrev 2008-09-22 01:31:00 följande:

Maken röstar också för att vi ska polisanmäla. Även om det inte är dyra saker så är det en principsak. Man stjäl inte.Vi ska även gå igenom detta med pedagogerna och i fortsättningen ska vi skriva lista på allt vi tar med till dagis så att vi har koll. Inte för att jag tror att hon kommer att göra om det efter en polisanmälan, men det kan även vara bra för oss. Då är det bara att pricka av när man tar med något hem så vet vi vad vi ska byta ut eller lägga dit.
  • phridan

Shit så irriterad jag skulle ha blivit.. eller irriterad är ett för milt ord. förbannad och asarg!
    TA upp det m. personalen, så dem kan varna andra familjer.
    Prata m. mamman igen, tydliggör att du VET att hon stulit dem.
    Och att om hon lämnar tillbaka allt en viss dag, så gör du inte en anmälan, men om hon inte lämnar tillbaka, så måste du tyvärr göra en polisanmälan.. ge bitchen en liiiten chans..

sjuka människor det finns...

• mayasmama

men jösses att hon vågar?? hon borde ju fatta att kläderna skulle bli igenkända? speciellt eftersom ni har barn på samma dagis, hon måste ju vara kleptoman eller nått!

• Anonym

Finns det inte någon möjlighet att du faktiskt har något kort där ditt barn bär kläderna? något av plaggen?.

• Sockerbiten

Det är verkligen inte klokt vad folk kan göra!
    Visst kan man råka få fel jacka med sig hem från dagis eller så men att stjäla ett barns kläder det är lågt!
    Men det är tyvärr inget nytt fenomen, när jag var liten och gick på dagis så fick min storebror som oxå gick på dagis ett par nya jeans med batman-märke på som han hade på sig på dagis och så hände väl nån olycka eller så och han fick byta byxor och fick på sig ett annat par och när mamma sen ska ta hem hans batman-jeans är dom borta och några dagar senare har en annan pojke dom på sig, dom hade en orange söm och var därför lätta att känna igen, så mamma sa till den mamman då och dagen efter fick mamma ett par batman jeans av henne, ett par slitna gamla jeans utan den oranga sömmen och min brors namn märkning på..
    Men det är iaf inte klokt att folk kan sno barns kläder, jag tycker att du ska prata med mamman eller pappan och förklara att du vill ha till baka din dotters kläder och om du inte får det så kommer du tvingas att polisanmäla dom. Lycka till!

Svar på tråden Hon snor mitt barns kläder på dagis!