• Jessica24

Brukar du baka eget bröd?

Har du något recept att dela med dig av, så är det välkommet!

♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar du baka eget bröd?
  • Balehead

Använder i stort sett inte recept längre. Kör bara på:

1 pkt jäst
    0,5 l degspad (vatten, mjölk, öl, passerade tomater...)
    lite salt
    kanske lite brödkrydda
    en skvätt sötning (socker, sirap, honung, farinsocker...)
    lite fett (smör, flytande margarin, olivolja...)
    kanske lite överbliven gröt
    kanske lite finhackade oliver eller paprika eller tomat
    kanske lite frön eller kli
    vetemjöl eller rågsikt tills degen känns lagom

Jäsa, knåda, jäsa, grädda. Det brukar alltid bli gott. Lyckas jag ovanligt bra händer det att jag skriver upp receptet, men det är roligare att improvisera tycker jag.

• mandorle

vi har hittat en ny recept till bananmuffins,som vi nu äter till frukost...jättegott,men jag tror att min son kommer att blir trött på dom snart;)
    iubirea adevãratã skrev 2008-09-23 02:43:54 följande:

bakar alltid eget bröd, gör oftast småfranskor eller typ "pitabröd", fast i jätteformat. Vi äter mycket bröd som tillbehör till maten. Till frukost bakar jag vaniljbullar eller muffins..
  • Hannajo
    carrobarro skrev 2008-09-22 15:59:48 följande:
    Saftigt bröd:Bryggt LimpaBörja med att sätta ugnen på 175grader!10dl rågsikt4tsk bikarbonat3tsk jästpulver1tsk salt3/4msk pomeransskal1/2msk brödkryddor1,5dl sirap1liter filmjölkBlanda först alla torra ingredienser, ha sedan i sirap och filmjölken. Rör om. Kommer att vara väldigt kletig.Smöra och bröa två brödformar. Häll i smeten.In i ugnen på 175grader i 30min,lägg folie över för att inte ytan ska bli bränd. Sänk sedan till 150grader i 90min.Lättast att skiva upp när det svalnat.JÄTTE SAFTIGT BRÖD!
    Jästpulver?
    Elvira dec -04, Oskar juni -08
  • Maraschino

Bakar ofta "eget", använder dock ofta de färdigblandade mjölpåsarna man kan köpa i affären!! Lite lat men men.. De är kanongoda!!

• Tecken

Ibland, när jag känner för det. Och när upplever att jag har råd - det är ju mycket dyrare att baka själv än att köpa färdigt.

• Blå Flygare

Tja, inte till mig, men till dottern är jag så illa tvungen

• Catti41
    Tecken skrev 2008-09-23 16:44:38 följande:
    Ibland, när jag känner för det. Och när upplever att jag har råd - det är ju mycket dyrare att baka själv än att köpa färdigt.
    Nu har jag ju inte räknat på det, men min uppfattning är att ska jag köpa ett bröd som är jämförbart med det jag bakar själv (dvs utan tillsatser, konserveringsmedel eller socker och jox) så är det betydligt mycket dyrare att köpa även om jag skulle räkna in el-kostnad.
    Så jag undrar lite hur du tänker?

Jag har dock inte räknat in arbetskostnad eftersom jag bakar bröd på min fritid och bakade jag inte bröd skulle jag hänga i tv-soffan eller på FL istället. Typ.
  • Kreolskan

Jag köper helst inte bröd eftersom jag tycker att det är läskigt att få hem "färskt" bröd som ibland redan har flera dagar på nacken. Jag bakar ungefär var fjortonde dag och fryser in bullar. Plockar fram efter behov och tinar.

Svar på tråden Brukar du baka eget bröd?