• Anonym

Jag slår min flickvän när hon slår mig!

Jag och min flickvän har ett underbart förhållande och vi skall strax flytta ihop, men jag önskar att hon inte skulle slå mig när hon blir arg.

Det är inget allvarligt, men dock irriterande.
    På grund av detta så har jag börjat slå henne på samma sätt som hon slår mig (om hon exempelvis ger mig ett slag på armen så slår jag henne på armen). Efter att jag har slagit tillbaka brukar hon i regel be om ursäkt för att hon tog till våld.

Det är aldrig hon som inleder våldet.

Hittills har min taktik fungerat eftersom att hon har börjat agera vuxet och diskutera istället för att slå, men har jag gjort rätt?

Jag vill inte ha några tips om att vi skall lämna varandra eftersom att vi är väldigt lyckliga tillsammans (det syns i hennes ögon).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-24 04:41
    Jag skrev fel. Det är ALLTID hon som inleder våldet.

• Svar på tråden Jag slår min flickvän när hon slår mig!
  • Anonym (Svampen)

Så konstigt att TS inte har svarat på ett enda inlägg i tråden...eller har jag missat ngt?

• Anonym (förstår)

Jag tror att din tjej behöver pratamed någon psykolog eller kurator eller liknande.

Jag skulle aldrig slå min kille, men kan känna väldigt mycket agression i mig ibland när vi bråkar. Men min psykolog har hjälp mig mycket med att hantera min ilska och mina känslor. Tror att din tjej innerst inne ångrar sig jätte mycket över att hon gör som hon gör och behöver stöd för att lära sig hantera sin ilska.

Lycka till!

• Balehead

Anonym (förstår) skrev 2008-10-07 13:11:29 följande:

Jag tror att din tjej behöver pratamed någon psykolog eller kurator eller liknande.Jag skulle aldrig slå min kille, men kan känna väldigt mycket agression i mig ibland när vi bråkar. Men min psykolog har hjälp mig mycket med att hantera min ilska och mina känslor. Tror att din tjej innerst inne ångrar sig jätte mycket över att hon gör som hon gör och behöver stöd för att lära sig hantera sin ilska.Lycka till!
    Jag tror faktiskt inte alls att hon ångrar sig särskilt mycket. Jag tror att tjejen, precis som jag och Karin gjorde, lever i nån sorts vanföreställning om att det är OK för tjejer att slå killar när vi blir irriterade på dem. Ungefär som många heterokillar inte tycker att lesbisk sex är på riktigt, utan liksom inte räknas - det är ju bara gulligt.

Men visst måste tjejen ge sig och sluta med sådana dumheter!
  • lyckligmamma
    Anonym skrev 2008-09-24 06:54:33 följande:
    Du är kille,kansje stärkare än henne; Man slåR INTE en tjej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    och man slår INTE en kille heller
  • lyckligmamma

Börjar du slå tillbaka, så mår du bara sämre och får dålig samvete... hon är vuxen oxh måste fatta själv att man inte pratar genom att slåss

• Balehead
    lyckligmamma skrev 2008-10-07 21:54:51 följande:
    Börjar du slå tillbaka, så mår du bara sämre och får dålig samvete... hon är vuxen oxh måste fatta själv att man inte pratar genom att slåss
    Grejen är den att om man i vuxen ålder inte har fattat det själv så krävs det att någon verkligen talar om det på ett tydligt sätt.
  • Anonym (oroligman)

På ett sätt kokar ju det i en ifall en dam eller kvinna slår. 
    Det blir ju aldrig ett riktigt slagsmål. Det är mer om hiarkin som kan störa mig, som är man. Den är vardaglig och de kan ju bara vifta hursomhelst. DÅ är det jävligt översittande mot en att få ta emot.
    Att slåss på äkta sätt är en helt annan femma, utan absolut super tvekan och det undviker man så fegt-kyckling-allra-största-sätt som det går även om man nästan ser ut som en kvinna i det sammanträffandet till och med.
    Kvinnoslag är absolut vad jag förstår.

• Anonym (oroligman)

På ett sätt kokar ju det i en ifall en dam eller kvinna slår. 
    Det blir ju aldrig ett riktigt slagsmål. Det är mer om hiarkin som kan störa mig, som är man. Den är vardaglig och de kan ju bara vifta hursomhelst. DÅ är det jävligt översittande mot en att få ta emot.
    Att slåss på äkta sätt är en helt annan femma, utan absolut super tvekan och det undviker man så fegt-kyckling-allra-största-sätt som det går även om man nästan ser ut som en kvinna i det sammanträffandet till och med.
    Kvinnoslag är absolut vad jag förstår.

Är det män inblandade i att en kvinna slår mig så kan jag slåss till absolut döden. Tror jag.

• Anonym (Leken tåla)

Skulle min man klappa till mig skulle jag också slå tillbaka. Ger man sig in i leken får man leken tåla. 

• Carolatom07
    Anonym (hello) skrev 2008-09-24 10:02:54 följande:

Det finns faktiskt kvinnor som alltid tar till våld i sina relationer. De har tyvärr för litet ordförråd för att kunna lösa sina konflikter verbalt.

Jag har tyvärr en f.d väninna som alltid tar till våld både mot sina män och även mot andra kvinnor. Hon bryter ner männen psykiskt med sin svartsjuka, terror, ständiga kontroll och våld. Jag har sett henne bryta ner man efter man... sen när de väl börjar ge tillbaka så är hon väldigt snabb att ringa polisen.. Hon är otroligt manipulativ och duktig på att ge "det är så synd om stackars lilla försvarslösa mig" att hon till och med lyckats skicka några av dem i fängelse.
    Efter att ha stiftat bekantskap med henne så har jag stor förståelse för män som slår tillbaka.

Känner igen det där. Inte sällan brukar sådana kvinnor ha en släng av Borderline. Det finns män som verkligen trasats sönder av sådana kvinnor och blivit psykiska vrak. Men sådant talas det inte mycket om, tyvärr.

• Anonym (Kvinna)
    Carolatom07 skrev 2023-03-10 16:28:32 följande:
    Känner igen det där. Inte sällan brukar sådana kvinnor ha en släng av Borderline. Det finns män som verkligen trasats sönder av sådana kvinnor och blivit psykiska vrak. Men sådant talas det inte mycket om, tyvärr.
    Jag har Borderline men jag har aldrig slagit min man, eller någon annan människa heller för den delen. 
    Däremot har min man som har ADHD slagit mig många många många gånger!!! Jag har aldrig slagit tillbaka. 
    Ett gammalt ex hade också ADHD och har suttit inne för misshandel på en extjej, slog aldrig mig dock. 

Borderline personer är inte aggressiva, det är däremot livsfarligt att leva med någon som har ADHD!

Så du behöver nog läsa på lite om diagnoser! 
  • Nomanisanisland
    Anonym skrev 2008-09-24 10:09:40 följande:

Jag brukar slå min man när vi bråkar, skäms efteråt men kan tyvärr inte sluta med det. Har försökt flera gånger. Men hade han slagit tillbaka hade jag lämnat han direkt

Fast det är klart du kan sluta. Det är ju ett aktivt val du gör att misshandla och kränka din man istället för att uppföra dig. Vidrig dubbelmoral för övrigt.
  • Nomanisanisland
    Anonym skrev 2008-09-24 10:12:03 följande:
    Svar på #27
    Tack, kanske skulle behöva det.

Dock så har jag redan försökt massa gånger, slutar i samma visa. Det är mig det är fel på. Jag som gjorde så hon måste ta till våld. Tror inte jag orkar mera....
    Vi har även barn som hon inte tar nån som helst hänsyn till när hon sätter igång. Kastar saker mm även om jag har barn i famnen.
    Dock så tror jag inte hon vill skada dom utan det är mig hon vill åt.
    Lämna och anmäl. Det är hon som bär ansvaret för att hon väljer att misshandla och kränka dig.
    Anonym skrev 2008-09-24 10:09:40 följande:

Jag brukar slå min man när vi bråkar, skäms efteråt men kan tyvärr inte sluta med det. Har försökt flera gånger. Men hade han slagit tillbaka hade jag lämnat han direkt

Fast det är klart du kan sluta. Det är ju ett aktivt val du gör att misshandla och kränka din man istället för att uppföra dig. Vidrig dubbelmoral för övrigt.
  • Nomanisanisland

Fast det är du som driver dig dit. Du är ansvarig för ditt våld. Det är du som väljer att misshandla och kränka din man eftersom du väljer att inte uppföra dig som folk.

Anonym skrev 2008-09-24 10:14:05 följande:

jag har klappat till min sambo någon gång. På armen.
    När han har drivit mig långt med flit. Han vet vad som gör mig
    jättearg. Blir så frustrerad. Men skulle aldrig slå någon av mina 3 barn,
    hur arg de än gör mig ibland.

• Nomanisanisland
    Anonym (girly) skrev 2008-09-24 11:26:43 följande:

men det handlar ju inte om att slå ner någon.
    Jag (tjej) kan i stundens hetta vara lite hårdhänt och kanske slappa till honom på armen. Min sambo tog detta ganska länge, inte för att vi bråkar alls ofta.. men han svarade iallafall med samma metod.

det är inte mer rätt för oss tjejer att slåss.

vi har det skitbra och nu sätter vi oss ner och diskuterar saker istället.

Fast varför väljer du att misshandla och kränka din partner? Det går inte att hålla på att skylla på stundens hetta. Varje våldshandling är ett aktivt val.
  • Carolatom07
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-03-10 16:42:49 följande:
    Jag har Borderline men jag har aldrig slagit min man, eller någon annan människa heller för den delen. 
    Däremot har min man som har ADHD slagit mig många många många gånger!!! Jag har aldrig slagit tillbaka. 
    Ett gammalt ex hade också ADHD och har suttit inne för misshandel på en extjej, slog aldrig mig dock. 

Borderline personer är inte aggressiva, det är däremot livsfarligt att leva med någon som har ADHD!

Så du behöver nog läsa på lite om diagnoser! 
    Är inte Borderline-personer aggressiva? Du kanske utgör ett undantag, men jag har själv haft med människor med den diagnosen att göra och känner andra som även de har erfarenhet av att Borderline-personligheter bland annat pendlar mellan att se folk i sin omgivning som antingen vänner eller fiender, beroende på hur de blir behandlade av dem, kanske bara vid något enstaka tillfälle. När jag hade praktik på ett boende för folk med lindrigare psykisk sjukdom i Båstad, fanns där en Borderline-patient som inte försatt en chans att spela ut boende mot andra boende, boende mot personal m.m. Hon fick ofta aggressionsutbrott när hon inte fick som hon ville.

Ja, folk med AD/HD har ju också aggressivitet, men det finns alltid undantag.

• Nomanisanisland
    Anonym skrev 2008-09-24 10:31:24 följande:

För att han gör mig sur, slutar inte fast jag säger till han flera gånger då får han skylla sig själv.
    Vill han lämna mig får han ta och göra det.

Amanda us skrev 2008-09-24 10:12:24 följande:
    Du kanske skulle söka hjälp!Varför skulle du lämna din man om han slår dig? när du slår honom menar jag...är inte det exakt samma sak.
    Nepp jag tänker inte söka hjälp för det, slutar han att göra mig sur flera gånger om dagen kanske jag lyckas sluta slå han. så som han behandlar mig så förtjänar han mina slag. det funkar inte att behandla han på samma sätt som han behandlar mig för han bryr sig inte när man säger saker och ting till han.
    Vad är det där för jävla dravel? Vet hut! Du och ingen annan ansvarar för att du väljer att vara våldskriminell och kränka och slå din partner eftersom du valt att inte kunna uppföra dig. Ingen förtjänar att bli slagen. Hoppas din partner lämnar och anmäler dig och hittar någon vettig att leva med.
  • Anonym (hmm)

Hade en morsa som gärna slog farsan. Han rörde henne aldrig. Inte en enda gång. Sen gick hon över till att slå både oss 3 barn och djuren med både sparkar och slag. Tyvärr kom hon undan då farsan var en toffel. O utöver det fysiska så var det konstant psykisk misshandel. 

Idag som vuxen man är jag emot oskyldigt våld mot kvinnor. Men slår en kvinna mig så visst fan slår jag tillbaka. Du ska inte komma och tro att du har rätt att slå mig bara för att jag är en man. Men har bara varit med om det med 2 galna x. Resten har inte varit våldsamma av sig. Inte slår jag första slaget heller. Skulle aldrig falla mig in. Men visst kan jag slå sönder ett bord eller stol om jag blir arg. men aldrig att jag har eller kommer att slå försa slaget.

Bråka inte med en tjur om du inte kan ta konsekvenserna.

Anledningen till att jag inte blev som farsan är för att förutom att han svek sig själv, svek oss barn något så otroligt. Det är något jag aldrig kommer tillåta mig till att hamna som, en svikare mot sina barn. Därav backar jag inte av klyschan "man slår aldrig en kvinna". För kvinnan lär slå barnen om hon märker att hon lyckas bemästra mannen fysiskt med samhällets hjälp till att hålla tillbaka mannen psykiskt.

Sen är det ju skillnad. Inte så att man slår så hon ligger ner och inte kan röra sig. Men som i ts fall, man slår tillbaka på samma ställe och ungefär lika hårt, kanske snäppet hårdare för idioten ska fatta att man inte slåss. 

Andra låter sig begränsas och då sker sånt här; 
    www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/kvinna-atalas-for-misshandel-av-sina-barn-och-sin-partner

• Nomanisanisland

För att han gör mig sur, slutar inte fast jag säger till han flera gånger då får han skylla sig själv.

Du kanske skulle söka hjälp!Varför skulle du lämna din man om han slår dig? när du slår honom menar jag...är inte det exakt samma sak.
    Nepp jag tänker inte söka hjälp för det, slutar han att göra mig sur flera gånger om dagen kanske jag lyckas sluta slå han. så som han behandlar mig så förtjänar han mina slag. det funkar inte att behandla han på samma sätt som han behandlar mig för han bryr sig inte när man säger saker och ting till han.
    Alltså ser du inte vad du skriver? Du väljer aktivt att misshandla, plåga, kränka, slå och pissa på din partners kroppsliga integritet och är dessutom så feg att du skyller på honom istället för att börja uppföra dig som folk?
  • Nomanisanisland

Och om du lyckas eller inte sluta slå handlar bara om huruvida du väljer att låta bli eller inte. Du kan inte skylla på andra att du har valt att vara kriminell och uppföra dig illa. Väx upp och ta ansvar för dina egna handlingar.
Svar på tråden Jag slår min flickvän när hon slår mig!