• spacecat

Röda kläder - tjejer och/eller killar?

Har på den senaste tiden sett en del inlägg om tjej respektive killfärger.
    Tycker själv att det inte finns några kill eller tjejfärger så jag klär mina pojkar i de färger dom passar i.

Så nu har jag köpt (begagnat) polarn o pyrets 3i1 jacka + termobyxor till 1-årige sonen. Färgen är RÖD.

Reaktionen jag fått från vissa är att jag skulle köpt blått eftersom rött är till tjejer.

Så vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Röda kläder - tjejer och/eller killar?
  • idisb

rött tycker jag är en rätt neutral färg om det inte är för mkt rött

• Abessiniern

Rött tycker jag är en färg som funkar på både tjejer och killar. PoPs 3i1 jacka + termobyxor är ju väldigt könsneutrala i designen dessutom, angående kommentarer TS fått.

• snart tre

Angående POP - vi har POP:s röda överdragsbyxor och hade det funnit en skaljacka i samma färg (köpte på rean i somras) så hade jag gjort det. NU blev det en blå jacka med vita ränder från POP istället - och det är också jättesnyggt. Klart en kille kan ha helrött på sig...

• HelenaMaria

Barn kan ha alla färger och det gäller också vuxna! Är inte Jultomten röd kanske?

• Mrs Ray

Jag tycker att det är fånigt med tjej- respektive killfärger och är vid det här laget ganska trött på att Lindex, H&M mfl har en avdelning för flickor och en avdelning för pojkar i storlekar från 86.

Jag går ständigt till flickavdelningen för att leta roligare kläder till vår lillkille, som är 20 månader. Pojkavdelningen domineras av mörkblått, mörkgrönt och brunt, med monster, bilar, fotbollar och döskallar som tryck.

Jag vill ha klara och glada färger till sonen och då får man leta på flickavdelningen, men tyvärr har ju många kläder volanger och spets och där går liksom gränsen för mig.

Så ja, rött kan både pojkar och flickor ha. Sonen har en röd overall, röd mössa osv. Han har även rosarandiga strumpor (knästrumpor) från flickavdelningen.

• Rulltrappa

om man nu måste gruppera färgerna så är väl rött det mest könsneutrala som finns?

• snart tre
    Mrs Ray skrev 2008-09-26 11:24:11 följande:
    Jag tycker att det är fånigt med tjej- respektive killfärger och är vid det här laget ganska trött på att Lindex, H&M mfl har en avdelning för flickor och en avdelning för pojkar i storlekar från 86. Jag går ständigt till flickavdelningen för att leta roligare kläder till vår lillkille, som är 20 månader. Pojkavdelningen domineras av mörkblått, mörkgrönt och brunt, med monster, bilar, fotbollar och döskallar som tryck.Jag vill ha klara och glada färger till sonen och då får man leta på flickavdelningen, men tyvärr har ju många kläder volanger och spets och där går liksom gränsen för mig.Så ja, rött kan både pojkar och flickor ha. Sonen har en röd overall, röd mössa osv. Han har även rosarandiga strumpor (knästrumpor) från flickavdelningen.
    Jag gör samma sak - handlar på både tjej- och killavd för att få variation till min son. Tycker det är hemskt att det inte kan finnas en gemensam barnavd och ett bredare utbud av kläder till både killar och tjejer.
  • red rose 06

min son har mycket rött , han passar fint i det... inget rosa jag gillar inte den färgen alls! äger inte själv ngt sånt.
    jag tycker inte de e syggt nä pojkar har rosa.. men rött e ok.

Svar på tråden Röda kläder - tjejer och/eller killar?