• spacecat

Röda kläder - tjejer och/eller killar?

Har på den senaste tiden sett en del inlägg om tjej respektive killfärger.
    Tycker själv att det inte finns några kill eller tjejfärger så jag klär mina pojkar i de färger dom passar i.

Så nu har jag köpt (begagnat) polarn o pyrets 3i1 jacka + termobyxor till 1-årige sonen. Färgen är RÖD.

Reaktionen jag fått från vissa är att jag skulle köpt blått eftersom rött är till tjejer.

Så vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Röda kläder - tjejer och/eller killar?
  • MamiDiddi

rött passar till både tjejer och killar! :)

• ann0rlunda

Det är bara gamla tanter som anser att rött är en tjejfärg.
    Får vagn är röd och när vår son var nyfödd så trodde alla (tanter haha) att han var en tjej. Humm..

Om en kille åker i en röd Ferrari är det då en tjejfärg?
    Eller gäller det bara bebisar?
    Förstår ingenting ;)

• hjärnsläpp

Alltså nu e jag lagom trött på sånt här jävla skitsnack! Självklart kan alla barn ha alla färger! Här ser man tydligt att skillnader i könen görs redan i bebisålder, helt sjukt!

• Nasse7

Blir också irriterad på att det alltid ska vara glitter och spets på tjejkläder och monster och bilar på killkläder.
    Jag avskyr rosa och skulle aldrig ta på mig eller min son nått rosa. Däremot skulle jag kunna klä min son i alla andra färger.
    Fast inget glitter eller spets.

• Mrs Ray

snart tre: egentligen borde man uppmärksamma klädkedjorna på att vi är många som tycker såhär. Så att det kan bli ändring nån gång.

• Dixie

klart både pojakr och flickor har rött - både min son och dotter har mycket röda kläder - fint och så syns de bra!

• buffybus

tycker rött e snyggaste färgen som finns och givetvis kan pojkar ha rött för min pojke får röda kläder... synd bara att dem som köper till honom bara köper blått blått blått blått.......

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • P ä r l a n

rött e för både och!!

det e ju inte ovanligt att se män i rött varför inte en bebis?

• Limja

Till min stora kille (snart två) har jag köpt mycket rött. Minigrabben är jättesöt i rosa, har jag precis upptäckt, och börjat använda även de "tjejigare" plaggen jag köpte innan jag visste vad det skulle bli.
    Trist att folk alltid tar förgivet att det är en tjej som har rött eller rosa på sig. Och även lila, som är så fint, är tydligen en tjejfärg med tanke på att det aldrig finns lila kläder på "pojkavdelningarna".

• AW76

Rött är absolut en färg som båda kan ha! Min son har röd fleece, röda tröjor, röda byxor m.m. Fy vad tråkigt om han inte "fick" ha rött!

Men det är helt sanslöst vad folk förknippar färger med kön. Sonen har en lillasyster, och häromdagen klädde jag henne i hans ärvda kläder som råkade vara blåa. Blå-grön-randig body, blåa byxor, och en turkos mössa. DIREKT sa folk "han" om henne. De var liksom tvärsäkra bara för att hon hade blåa kläder.

Jag förstår att det är svårt att se kön på bebisar, men då kan man väl fråga!? Att direkt bara anta pga färg tycker jag är så tråkigt.

• Tess the mess

Såklart kan både tjejer och killar ha rött på sig!

• idisb

är inte tjejer tjejer? varför kan vi inte se att det är olika kön som visar sig på olika sätt? inte skulle ja sätta på en kille rosa

• myskatt

Rött, grönt, rosa, svart, blå, vit, orange och lila. Bara fäger och funkar på alla.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • FruStolpe

Röstade: Rött är bara för killar.

Har 2 killar och bådas favoritfärg är RÖD, och dottern går i allt annat än rött. (visserligen är hon bara 1.5år ännu så jag väljer kläderna till henne)

Men måste säga att jag tycker att rött är en färg som klär killar bäst, finns otroligt få tjejer som klär i rött. Jag vet bara en tjej som passar i rött (en kompis dotter). Av nån orsak så passar rött alltid/oftast otroligt bra på killar. Om det sen är för att man oftast ser killar i blått eller andra färger och tycker det ser nytt ut om de har rött, kan ju vara en orsak..

• Stargirl

*suck*

Att man ens startar en sådan här tråd är ju hemskt......en färg är en färg och det är en FÄRG och inget annat. Det finns ingen färg som tillhör ett visst kön.

*~Bugaboo RULES~*
  • Saja75

Jag tycker absolut båda kan ha rött! Men för min del har sonen nästan aldrig rött. Då dottern nästan bara har rosa o röda kläder känner jag mig "mättad" på färgen. Men i vinter kommer han ha en röd overall!

Svar på tråden Röda kläder - tjejer och/eller killar?