• goldensea

Varför undvika tunga lyft som gravid?

Varför ska jag undvika att lyfta tungt när jag är gravid? Är det för att skydda fostret eller för att skydda mig? Jag jobbar som butikschef och har svårt att inte själv göra det jag ber min personal om att göra. Jag vill ju tex hjälpa till att ta ut och in gatuvaror. Jag tänker liksom inte riktigt på hur tungt det är just när jag är mitt uppe i det. Sen på kvällarna så känner jag av det i kroppen och tänker att det kanske inte var så smart ändå. Jag vill ju absolut inte göra något som kan skada fostret. Jag är i vecka 15.

• Svar på tråden Varför undvika tunga lyft som gravid?
  • Josefine 85

Du ska undvika tunga lyft för att inte få ont i ryggen, det kan inte skada fostret men tänk på att du bär rätt om och när du bär.

• frida20

jag jobbade på mc donalds och gick och bara på massa tunga kartonger..du ska absolute tänka på att bära rätt..

• goldensea

Tack, tack!

Jag försöker bli bättre på att bära rätt och bära mindre. Det är dock svårare än vad det låter. Har själv jobbat på McDonald's i 8 år och man kan väl säga att lyften här är lika tunga men sker inte lika ofta.

Är det "bara" min rygg det påverkar så behöver jag ju inte ha så fruktansvärt dåligt samvete som jag fick ikväll.

• TreSmåHjärtan

Jag har ett arbete med tunga lyft. Jobbade till v 32 ungefär, å lyfte tungt fram till slutet... Men jag tog det lite lugnare framåt slutet, för jag kände att jag fick sammandragningar å att jag fick ont i höfter å rygg. Tror det mest är för din egen skull du inte ska lyfta tungt, men eftersom man får sammandragningar (jag fick det) så borde det ju inte va bra för barnet heller... Lyft rätt e det viktigaste!

• Tokmia

Va lustigt att denna tråd var den första jag såg när jag logga in för jag skulle just skriva en exakt lika tråd & fråga.

Skönt att höra att det "bara" är jag som tar skada av att lyfta. Jobbar själv på mack & där är det ju en massa tunga lyft.

Är själv i v 12.

• Fina Fröken Lycklig

Vill absolut inte skrämmas, men jag har fått missfall för några år sen runt den veckan du är i nu pga tunga lyft i samband med en flytt. Men mår man bra och inte får några smärtor i livmodern så är det nog ingen fara, man bör dock tänka på att inte lyfta allt för tungt och det inte enbart för att undvika ryggsmärtor. Jag har inte tillåtelse från bm denna graviditet att lyfta mer än några få kilon, inte ens en full papperskasse från ica tex är okej för min del pga tidigare mf (fått flera). Men det är ju så individuellt, men att säga som "Josefine 85"  att tunga lyft inte kan vara skadligt för fostret är fel. Det KAN skada fostret.

Ta det försiktigare med tunga lyft, och framförallt känn efter hur kroppen reagerar. Låt övrig personal ta de tyngsta lyften framöver är mitt råd Men som sagt, det är väldigt individuellt

Mvh

• One Wish

Har också läst om flera som fått missfall pga av tunga lyft!

Och på mitt jobb var dom väldigt noga med att jag inte skulle lyfta tungt pga av just missfallsrisken...

• Madde A

Jag jobbar ivanliga fall i en byggaffär så tunga lyft gick liksom inte hela att utesluta, men jag tog inte de värsta grejernanutan det fick nån annan göra, onödigt att chansa, för som sagt det kan ju utlösa sammandragningar och det är ju inte bra

• Cheriie

Jag har hört att man inte ska lyfta tungt eftersom att moderkakan kan lossna (sista månaderna i grav.) samt att man kan få mycket sammandragningar om man anstränger sig mycket.

• Flickan och kråkan

Vad jag har förstått får man inte MF av tunga lyft däremot kan ett foster som dött och inte kommit ut (MA) komma ut och bli ett MF vid ungt lyft.

Inte alls hundra på något sätt....men så har jag förstått det hela.

Svar på tråden Varför undvika tunga lyft som gravid?