• goldensea

Varför undvika tunga lyft som gravid?

Varför ska jag undvika att lyfta tungt när jag är gravid? Är det för att skydda fostret eller för att skydda mig? Jag jobbar som butikschef och har svårt att inte själv göra det jag ber min personal om att göra. Jag vill ju tex hjälpa till att ta ut och in gatuvaror. Jag tänker liksom inte riktigt på hur tungt det är just när jag är mitt uppe i det. Sen på kvällarna så känner jag av det i kroppen och tänker att det kanske inte var så smart ändå. Jag vill ju absolut inte göra något som kan skada fostret. Jag är i vecka 15.

• Svar på tråden Varför undvika tunga lyft som gravid?
  • elle26

Hej..Jag har fått "förbud" att lyfta på jobbet.
    Min bebis ligger mkt lågt och med huvudet i bäckenet vilket den har gjort sedan v 14..jag får därför mkt skarpa samandragningar
    tungt lyft på 35kg + skarp samandragning så kan det bli sådant tryck att det sätts i gång..svullnar även mkt i underlivet av trycket..haft 3 ryggskott förra graviditeten pg lyft inte alls så kul..man lär som sakt var bära rätt och i alla lägen är inte lyft bra tyverr...

• 3fraimsdotter

Man ska vara försiktig eftersom ligamenten luckras upp under graviditeten och man kan faktiskt få permanenta skador på bäcken och ryggslut av att lyfta tungt. Dessutom är det så att fysiska muskelansträngningar kan sätta igång ett för tidigt värkarbete.

Alla råkar inte ut för detta men risken finns. Varför utsätta kroppen och ditt ofödda barn för den onödiga risk som tunga lyft faktiskt innebär? Det är ju ingen som kommer att tacka dig för att du offrade så mycket på jobbet precis om olyckan skulle vara framme.

Känn efter hur det känns och var noga med att lyfta rätt, men överlåt de tunga lyften åt andra som orkar bättre just nu.

• goldensea

OJ, det är ju inte så tunga lyft som 35 kilo. Det är ju inte så att jag vill utsätta mitt ofödda barn för onödiga risker. För vissa kanske det är jättelätt att sluta lyfta saker, men jag tänker inte på att det är så tungt just då. Först efteråt när jag känner av det i kroppen. Det är ju egentligen inte så att någon tvingar mig heller. Tjejerna på jobbet tar gärna in varuleveranserna för att jag ska slippa. Efter alla inlägg om missfall blir jag ju dock lite orolig så jag ska verkligen försöka tänka mig för lite oftare.

• crazykitten

Om man har en så att säga "normal" graviditet där allt fortlöper normalt och fostret är friskt så är det inte farligt att lyfta tungt.
    Men om man däremot besväras av kraftiga sammandragningar som påverkar tappen t.ex. eller får ont i rygg och höfter så ska man såklart ta det lugnt. Det viktiga är att lyssna till sin kropp och som så många skriver - lyfta rätt!

• Fina Fröken Lycklig

Stämmer inte att om det är en "normal" graviditet där allt fortlöper som det ska och fostret är friskt så är det ingen fara att lyfta tungt. Alla mina värden har hela tiden varit toppen och fostret mår bra ingenting som tyder på något annat, varit på flera ultraljud och så men jag har ändå förbud för tunga lyft pga alla mina tidigare missfall jag fått pga just tunga lyft, att lyfta tungt KAN utlösa ett missfall!!! Jag har fått både missfall innan vecka 12 samt mycket sent i grav pga tunga

Man SKA ta det lungt med lyft, det KAN vara skadligt, behöver nödvändigtvis inte vara det, men det KAN som sagt vara skadligt. Det beror inte på hur blivande mamman mår eller hur fostret/barnet mår i magen, det kan hända vem som helst, hur frisk man än är. Och hur bra än barnet i magen mår, det KAN gå illa vid tunga lyft. Jag vet.

• crazykitten

Fina Fröken Lycklig skrev 2008-09-25 11:03:25 följande:

Stämmer inte att om det är en "normal" graviditet där allt fortlöper som det ska och fostret är friskt så är det ingen fara att lyfta tungt. Alla mina värden har hela tiden varit toppen och fostret mår bra ingenting som tyder på något annat, varit på flera ultraljud och så men jag har ändå förbud för tunga lyft pga alla mina tidigare missfall jag fått pga just tunga lyft, att lyfta tungt KAN utlösa ett missfall!!! Jag har fått både missfall innan vecka 12 samt mycket sent i grav pga tunga Man SKA ta det lungt med lyft, det KAN vara skadligt, behöver nödvändigtvis inte vara det, men det KAN som sagt vara skadligt. Det beror inte på hur blivande mamman mår eller hur fostret/barnet mår i magen, det kan hända vem som helst, hur frisk man än är. Och hur bra än barnet i magen mår, det KAN gå illa vid tunga lyft. Jag vet.
    Tråkigt för dig med så många missfall. Hoppas verkligen att allt går som det ska den här gången!!
    Men om man har haft många missfall, räknas det då som "normala/friska" graviditeter. jag menar då är det ju av en anledning som du inte ska lyfta.
    Hade en kollega på jobbet som fick samma order som du att undvika tunga lyft just eftersom hon haft många missfall. Och jag håller absolut med att man ska undvika onödigt tunga lyft. Framför allt om det föreligger eventuella komplikationer.
    Men oftast, så är det ju ingen fara att lyfta tungt när man är gravid.
    Lycka till med graviditeten.
  • Fina Fröken Lycklig
    crazykitten skrev 2008-09-25 11:39:13 följande:
    Tråkigt för dig med så många missfall. Hoppas verkligen att allt går som det ska den här gången!!Men om man har haft många missfall, räknas det då som "normala/friska" graviditeter. jag menar då är det ju av en anledning som du inte ska lyfta. Hade en kollega på jobbet som fick samma order som du att undvika tunga lyft just eftersom hon haft många missfall. Och jag håller absolut med att man ska undvika onödigt tunga lyft. Framför allt om det föreligger eventuella komplikationer. Men oftast, så är det ju ingen fara att lyfta tungt när man är gravid. Lycka till med graviditeten.
    Tack för lyckönskningen!

Joo som jag skrivit tidigare i tråden så är det väldigt individuellt gällande om man kan/bör lyfta tungt under en graviditet. Många behöver inte oroa sig alls över det, utan kan jobba på som vanligt med tunga lyft och dylikt, men man bör lyssna på sin kropp o diverse signaler den ger.

Menar även det att man ska inte tro att det Absolut Inte kan resultera i missfall/för tidig förlossning av tunga lyft, det är Fel, man ska/bör ta det något försiktigare med riktigt tunga lyft under en graviditet, för det Kan som sagt gå illa, och det Även för dom men en till synes helt "vanlig/frisk" graviditet. Men visst, Oftast är det ingen fara med tunga lyft, men det Kan vara det, ville bara uppmärksamma vilka risker det för Vissa kan innebära.

Menar bara det att som endel skriver i tråden att det är Helt riskfritt med tunga lyft inte stämmer för alla, man ska se upp och lyssna till kroppens signaler så ska det nog gå bra
  • crazykitten

Håller med dig precis!

Sen tycker jag det är så svårt när man jobbar (är förskollärare) för vissa av kollegorna tycker så till 100% att "graviditet är ingen sjukdom, man kan fortsätta som vanligt" och ser inte alls att man själv går där och har det tufft.

Blev sjukskriven i slutet av min graviditet för att jag hade sammandragningar som påverkade livmodertappen och hade risk för förtidsbörd.. då fick jag t.ex. inte lyfta eller liksom anstränga mig för mycket. hade en kollega som inte alls förstod det där. Hon tyckte att det var väl ingen fara. (Hon har själv bara haft friska och normala graviditeter). Hon sa det själv också att hon inte förstod riktigt vad det var som var farligt med det hela.. eftersom hon aldrig haft det. Vid ett tillfälle sa hon, som på skämt - fast jag tror att hon nog egentligen tyckte jag var fånig som tog det lugnt, "Prova aloe vera, det hjälper mot allt". Och jag kan säga er att det gör det väldigt mycket svårare att ta det lugnt när man har sådana kollegor runt sig.

• Flyssel

Jag hade ett begynnande mf som legat på lur i några dagar och när jag kånkade på en 100 kilos bäddsoffa så kom blödningen igång på allvar.
    Så jag tror personligen inte att tunga lyft orsakar mf, men att det kan hjälpa till att starta det om fostret är dött, som Frösöblomster skrev.
    Däremot har jag hört talas om att livmoderframfall kunde orsakas av tunga lyft, men jag vet inga fakta om det eller om det ens är sant.

• Fina Fröken Lycklig
    crazykitten skrev 2008-09-25 12:08:30 följande:
    Håller med dig precis!Sen tycker jag det är så svårt när man jobbar (är förskollärare) för vissa av kollegorna tycker så till 100% att "graviditet är ingen sjukdom, man kan fortsätta som vanligt" och ser inte alls att man själv går där och har det tufft. Blev sjukskriven i slutet av min graviditet för att jag hade sammandragningar som påverkade livmodertappen och hade risk för förtidsbörd.. då fick jag t.ex. inte lyfta eller liksom anstränga mig för mycket. hade en kollega som inte alls förstod det där. Hon tyckte att det var väl ingen fara. (Hon har själv bara haft friska och normala graviditeter). Hon sa det själv också att hon inte förstod riktigt vad det var som var farligt med det hela.. eftersom hon aldrig haft det. Vid ett tillfälle sa hon, som på skämt - fast jag tror att hon nog egentligen tyckte jag var fånig som tog det lugnt, "Prova aloe vera, det hjälper mot allt". Och jag kan säga er att det gör det väldigt mycket svårare att ta det lugnt när man har sådana kollegor runt sig.
    Självklart är det så att det inte är lätt alla gånger att ta det lugnare på jobbet och ibland beroende på oförstående kollegor, jobbigt om man ska behöva ha det så.
    Jag har jobbat med barn så jag vet hur mycket det krävs av en. På en av småbarnsavdelningarna jag varit på så var kollegorna mycket förstående för en som var gravid, trots att hennes grav var normal så att säga så ville vi alla underlätta för henne genom hela graviditeten. Önskar det kunde vara så på alla arb platser.
    Jag har även jobbat på lager och det kan verkligen vara otroligt tungt, så vet vad tunga jobb innebär. Och att det inte alltid är lätt att "jobba mindre", alltså inte lyfta så tungt som förut, dels beroende på kollegor men också en själv, man vill ju gärna jobba på som vanligt. Men det kanske inte alltid är så bra eller ens går och då hoppas man ju på förstående och hjälpsamma kollegor om man inte kan gå ner i tid eller andra arb uppgifter.
    Men har ens bm inte avrått en från tunga lyft så säger nog kroppen till själv om det behövs.
  • Tokmia

ojoj ska ta det lungt med lyften efter vad ni skrivit sedan jag skrev i tråden.

Vill ju absolut inte råka ut för tråkigheter som vissa av er har gjort. Har själv ett X i ryggen så jag är livrädd för alla konstiga smärtor..

• Trollar

Man skall väl inte oroa sig alltför mycket, men lyssna på sin kropp. Tänker på att jag själv faktiskt blev gravid innan stora syster kunnat gå och hon vägde väl en tio kilo, vilket jag lyfte samtidigt som en matkasse t ex ( lätt en tia till )

Är nu mer super gravid ( 38 ) så sammandragningarna varnar mej när det blir för tungt.,, vilket jag aldrig kännt av i början.

• planeraren

Om det var sant att det vid "normalgraviditeter" på något sätt skulle vara skadligt att lyfta tungt så borde inte en enda gravid kvinna träna body pump i så fall. Ni kan fråga vilken instruktör i detta som helst och ni få samma svar: att det inte är några som helst problem att fortsätta body pump (styrketräning i grupp där man lyfter vikter) så länge man mår bra och inte har några andra besvär. Sedan ska man kanske inte slänga på hur många vikter som helst utan mer hålla sig på den nivå man varit tidigare och inte ha som mål att öka prestationen just under graviditeten. Lite sunt förnuft alltså.

De som fått missfall eller som får sammandragningar lätt eller liknande måste nog tänka till men om vi talar om normala graviditeter där allt känns bra så finns det ingen anledning att låta mannen bära alla matkassar själv, sorry girls
    Visst ska man tänka på att inte snedbelasta och så vidare men det ska man ju alltid. Sunt förnuft återigen

Svar på tråden Varför undvika tunga lyft som gravid?