Fina Fröken Lycklig skrev 2008-09-25 11:03:25 följande:
Stämmer inte att om det är en "normal" graviditet där allt fortlöper som det ska och fostret är friskt så är det ingen fara att lyfta tungt. Alla mina värden har hela tiden varit toppen och fostret mår bra ingenting som tyder på något annat, varit på flera ultraljud och så men jag har ändå förbud för tunga lyft pga alla mina tidigare missfall jag fått pga just tunga lyft, att lyfta tungt KAN utlösa ett missfall!!! Jag har fått både missfall innan vecka 12 samt mycket sent i grav pga tunga Man SKA ta det lungt med lyft, det KAN vara skadligt, behöver nödvändigtvis inte vara det, men det KAN som sagt vara skadligt. Det beror inte på hur blivande mamman mår eller hur fostret/barnet mår i magen, det kan hända vem som helst, hur frisk man än är. Och hur bra än barnet i magen mår, det KAN gå illa vid tunga lyft. Jag vet.
Tråkigt för dig med så många missfall. Hoppas verkligen att allt går som det ska den här gången!!
Men om man har haft många missfall, räknas det då som "normala/friska" graviditeter. jag menar då är det ju av en anledning som du inte ska lyfta.
Hade en kollega på jobbet som fick samma order som du att undvika tunga lyft just eftersom hon haft många missfall. Och jag håller absolut med att man ska undvika onödigt tunga lyft. Framför allt om det föreligger eventuella komplikationer.
Men oftast, så är det ju ingen fara att lyfta tungt när man är gravid.
Lycka till med graviditeten.