• ingefrid

Hemma länge?

Jag är nyfiken på att höra om föräldrar som varit hemma länge (mer än 1,5 år/barn) med sina barn. Frivilligt, inte på grund av arbetslöshet eller så. Hur får ni det att gå ihop ekonomiskt och vad har reaktionerna varit från arbetsgivare och omgivning?

• Svar på tråden Hemma länge?
  • Maria V

Jag har varit hemma sen oktober -06 så snart 2 år. Började jobba lite men då blev jag gravid igen så nu kommer jag att vara hemma till nästa sommar. Sen kommer jag att jobba sommaren då pappan ska vara hemma. Sedan till nästan höst, om ett år så kommer jag att vara hemma igen och bara jobba strödagar.
    Tänkte sätta dottern på dagis hösten -09 och sonen till våran-10.
    Sen är det bara att börja jobba igen.

Omgivningen har inte sakt nå om att jag vill vara hemma länge. Arbetsgivaren har sakt att jag är välkommen tillbaka när jag vill.
    Vi lever snålt och det funkar jätte bra för oss. Visst önskar man att man hade lite mera i månaden att röra sig med. Men det går bra.

Wilma 070313 Hjalmar 080724
  • mandelblomma

jag var, eller rättare sagt barnen var hemma tills de fyllde 4½ och 1½ år...kunde vara hemma sålänge så jag helt enkelt jobbade extra under tiden i stället för att jobba vanligt och ha barnen i barnomsorgen.
    Tog tre kvällar i veckan, på ett helt annat jobb än det jag eg. var utbildad till, gick till jobbet då mannen kom hem ungefär efter att vi ätit middag i hop.
    Fungerade jättebra om målet är att ha barnen hemma ( o inte mamma/pappa)

• misskitty

Har varit hemma snart 3 år nu,och får snart barn igen,så då blir det kanske 2 år till.det funkar iom att jag jobbat extra på kvällar+helger,pappan hemma med barnen då förstås.

• Netta

Jag fick en sladdis för 4 mån sedan och ska vara hemma i 3-4 år. Hade inte den ekononmiska möjligtheten när de andra var små, men nu är vi inte beroende av min lön. Kommer ev att gå in och jobba en dag i veckan efter två år. Mycket förstående arbetsgivare

• Siabellon

Åh, en tråd för mig! Vi planerar att jag ska vara hemma åtminstone en 3-4 år nu när vi har en liten. Orsaken till detta är att vi vill, nu när vi har ekonomisk möjlighet, ge vår pojk en mjuk och lugn start i livet. Det värsta är att jag inte har pratat med min arbetsgivare än och jag har ångest över det!
    Är så orolig att de ska neka mig. Mina föräldradagar räcker inte så länge till men vi är som sagt inte beroende av inkomst från mig nu och då undrar jag hur arbetsgivaren har rätt att neka mig tex tjänstledigt. Är landstingsanställd. kanske nån vet?

• mandelblomma
    Svar på #5
    jo de kan nog neka dig efter att barnet kommit till en viss ålder, minns inte exakt när.
    Partiell ledighet till barnet fyller 8 år har du, men inte på heltid...tyvärr.
  • Mammatilltvåprinsar

Men, hur ska era barn fixa förskolan sen när de börjar? Verkar jättemysigt att vara hemma och säkert jättebra på massor av sätt. Men hur stimulerar ni, lär dem turtagning och att ta kontakt med andra barn?

• Viggo och pyrets mamma

Viggo är född i slutet av april-08 och jag kommer vara hemma tills han börjar dagis jan-10. Vi löser det genom att jag tar så få dagar som vår ekonomi klarar av först året och sen har jag dagar kvar så att jag kan vara hemma till jan-10. Förhoppningsvis komemr jag då vara gravid med nästa guldklimp, så att Viggo kan gå på dagis 15 timmar i veckan. Efter det tänkte jag hitta mig ett deltidsarbete, denna lösning hade dock aldrig fungerat om vi hade varit beroende av en heltidslön från mig för att få ekonomin att gå ihop.

~ Viggo min solstråle 080425 ~
  • Andaloal
    Mammatillwilliam skrev 2008-09-27 18:31:10 följande:
    Men, hur ska era barn fixa förskolan sen när de börjar? Verkar jättemysigt att vara hemma och säkert jättebra på massor av sätt. Men hur stimulerar ni, lär dem turtagning och att ta kontakt med andra barn?
    Jag bor på Åland och här har vi möjlighet till parkverksamhet där min dotter gått 1 år men hon var hemma med mig 3.5 år. Hon har aldrig haft problem med att ta kontakt eller lämna någonstans eller få vänner.
    Hon har många vänner i parken fast hon varit hemma många år. Där är hon 3 timmar 4 gr i veckan utan mig.

Jag kommer att gå hemma till 2010 tidigast. Då fyller sonen 3 år.Då har jag gått hemma sedan 2003.

Ekonomsikt klarar vi oss väldigt bra med ensisådär 15.000 i månaden.

Och då är jag väldigt slösaktig och köper gärna märkeskläder åt barnen
    En vän är en person som kommer när andra försvinner. / Walter Winchell
  • BorPåLandet

Vi kommer vara hemma tills lillen fyllt 2år åtminstånde. Vi jobbar båda 60% går om varandra lite. Vi lever sparsamt för att kunna vara hemma länge. Beganade kläder och enkelt.
    En liten fråga till någon som vet. Om man spar sina föräldrar dagar och tar ut dom efter barnet fyllt 1,5år, kan man då vara hemma längre utan arbetsgivarens vilja?
    Man har ju rätt att vara hemma tills barnet fyllt 1,5år och man har ju rätt att ta ut föräldrardagar.

Svar på tråden Hemma länge?