Intressant tråd det här, kan ju meddela att när min mamma fick mig för 29 år sedan valde hon att bli hemmafru, min pappa ville gärna ha det så fastän han inte är någon höginkomsttagare. De levde väl inte direkt snålt, men sparsamt. Inga märkeskläder direkt men det gjorde inte oss någonting, har lärt mig att bli ekonomisk själv vilket jag uppskattar idag.
Mamma har inte ens gått tillbaka till arbetslivet än (hennes jobb var väl inte direkt välbetalt heller), men hon trivdes helt enkelt att gå hemma fastän jag blev större. Sedan har dom stort hus också, finns ju alltid något att göra...
Som barn till en mamma som varit hemma hela tiden är väl egentligen enda nackdelen det här med förskolan...gemenskapen mellan andra barn. Jag vet att mamma tog med mig på förskolan, eller "lekis" som vi sa, någon/några dar i veckan och det var väl nåt år innan skolan började vad jag minns. Men så här i efterhand har man som barn saknat den där kontakten man får tidigt med andra barn, för de allra flesta barn "på lekis" kände redan varandra sedan långt innan, och jag vet inte om det är därför man själv blivit lite "inåtvänd" och har fortfarande (trots åldern) den här lilla kompisskaran, känner liksom inget behov av att ha mängder med bekanta, men anar att det kanske har att göra med hur man hade det som barn, vad vet jag... Ibland önskar jag dock att man var med utåtriktad.
Dessutom var det väl inte särskilt kul heller med alla kommentarer man fått under tiden i skolan, varför min mamma är hemma när man har diskuterat vad ens föräldrar jobbar med. Jag kände mig inte som alla andra då helt enkelt, barn kan ju vara rätt elaka och jag vet även att min mamma fått kommentarer från vuxna om varför hon valt att stanna hemma. Jag tycker det är upp till var och en att bestämma en sådan sak, men tycker det är rätt fult av vuxna att ifrågasätta alltför mycket. Min mamma ville ta vara på tiden med mig som barn helt enkelt, och visst, jag tyckte det var jättebra att ha en mamma som alltid var hemma när man kom från skolan, jättemysigt. Så jag både tycker det var bra, samt dåligt när man tänker på det här med andra kompisar...
Hursomhelst, nu har jag själv ett litet pyre i magen som väntas i mars nästa år, och visst, jag hade gärna varit hemma flera år själv i början om ekonomin hade klarat det, men jag är ändå glad att barnet ska få en möjlighet att rätt tidigt få börja i förskolan, till skillnad från hur jag hade det. Tror att barn behöver den där kontakten med flera andra barn tidigt, för jag har ju inget minne av att jag hade så många kompisar som liten heller. Någon enstaka vän var väl allt jag minns, som man egentligen inte såg alltför ofta heller, men det hade varit intressant att veta om det har förändrat mig som person eller om det inte har spelat någon roll (med hur pass utåtriktad och framåt man är idag), men det får vi ju tyvärr aldrig reda på...