Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Micke Geting

HJÄLP!!! Ska förhandla kom min uppsägning!

Vill inte ha massa "tyckare" i tråden. det är dessutom brådis.
    Vill ha svar från folk med förhandlingsvana, sådana som varit i liknande situation (antingen på företagets sida eller som anställd), från sådana med juridisk och/eller facklig kunskap, kunniga inom arbetsrätt och förhandlingsteknik.

Min tjänst ska flyttas från Halmstad till Stockholm.
    Blev varslad om detta i morse.
    Jag kommer erbjudas att ta tjänsten i sthlm, vilket dom förstås vet att jag kommer tacka nej till.

Andra alternativet är då uppsägningen, som kan få flera olika scenarion.
    Jag ska in nu klockan 13 och förhandla själv, för jag meddelade att jag hellre gjorde det själv än facket.

Jag kommer framställa följande önskemål/krav.

1. Mina 4 månaders uppsägningstid ska vara 5.
    2. Jag jobbar oktober ut, sedan 100% arbetsbefriad.
    3. Lönen för uppsägningstiden, sparad semester och andra förmånader betalas ut direkt i en klumpsumma.
    4. Företaget äger ej r'ätt att återkräva något av dessa pengar, oavsett om ajg får ett nytt arbete och börjar hos en annan arbetsgivare innan uppsägningstiden är slut.

Är följande krav rimliga?
    Något speciellt jag behöver tänka på?

• Svar på tråden HJÄLP!!! Ska förhandla kom min uppsägning!
  • Micke Geting

Ska väl tillägga att jag är 99% säker på att dom inte vill att jag ska tacka ja och flytta med till Sthlm, för dom vet att jag är föräldraledig en del. Detta kommmer dom givetvis aldrig erkänna.
    Jag har dock sagt att jag överväger att veckopednla, men gå upp och vara föräldraledig hela 50%, vilket dom ännu mindre vill.
    Detta just för att kunna ha ett bra förhandlingsläge om jag väljer att bli uppsagd.

• Elsie76

Jag skulle tagit med en facklig representant i detta, iaf hört me facket innan.

Har själv varit i samma situation och jag tycker dina krav är mycket bra. Lägg dig högt  men var beredd på att inte få igenom allt. Därför är det bra att ta till litegrand.

Dock, måste inte företaget följa LAS? Finns det något annat du har kopetens för på företaget??

• Heavenlyfaith
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Micke Geting

Nej, facket kommer jag inte ta med på förhandlingen idag. Dom får komma in i nästa steg, om dom inte alls vill tillmötesgå mina krav.

Jo, dom ska följa LAS men genom att erbjuda mig tjänsten som flyttas från Halmstad till Sthlm så undgår dom detta.

Anställningsstopp på företaget.
    Hinner tyvärr inte svara på massa frågor, utan vill bara ha lite snabba konkreta fakta och tips från personer med ingående kunskaper kring liknande situationer.

• Micke Geting

Tillägg: Har jobbat 8 år på företaget i januari 2009. Hela tiden på IT-avdelningen.

• Forget Me Not
    Micke Geting skrev 2008-09-25 11:54:29 följande:
    Nej, facket kommer jag inte ta med på förhandlingen idag. Dom får komma in i nästa steg, om dom inte alls vill tillmötesgå mina krav.Jo, dom ska följa LAS men genom att erbjuda mig tjänsten som flyttas från Halmstad till Sthlm så undgår dom detta.Anställningsstopp på företaget.Hinner tyvärr inte svara på massa frågor, utan vill bara ha lite snabba konkreta fakta och tips från personer med ingående kunskaper kring liknande situationer.
    Enligt gubben som är grym på sånthär så har du en extremt god chans att få igenom dina krav. Dock får du stå på dig att om du inte får ditt krav så flyttar du med och är föräldraledig, tryck hårt på det och görd et trovärdigt så in i norden. lycka till.
  • Micke Geting

Paus i förhandlingen.
    Verkar som dom tycker mina krav är rimliga, MEN vill att jag säger upp mig själv.
    Har dock ringt facket och dom tycker fortfarande arbetsgivaren kan och ska säga upp mig pga av arbetsbrist, men ändå ge mig mina villkor för uppsägningen.

• Forget Me Not
    Micke Geting skrev 2008-09-25 13:54:34 följande:
    Paus i förhandlingen.Verkar som dom tycker mina krav är rimliga, MEN vill att jag säger upp mig själv.Har dock ringt facket och dom tycker fortfarande arbetsgivaren kan och ska säga upp mig pga av arbetsbrist, men ändå ge mig mina villkor för uppsägningen.
    se där, men ... skumt att de vill att du säger upp dig själv? ser inte riktigt anledningen  varför?

Lycka till!
  • Elsie76

Låt dem inte få dig att säga upp dig! Det blir ett helvete med karenstid på A-kassan etc. Vet inte riktigt syftet att du ska göra det istället för dom, men helt klart ska dom stå för detta!

• Micke Geting

Dom backade även på den punkten och dom sge upp mig pga av arbetsbrist på orten, vilket ju faktiskt är det korrekta skälet.

• Kjell2

Tycker du begär för lite. Jag begärde och fick sex istället för två månaders lön och kunde gå efter två. Hade jobbat drygt två år.

/Kjell

• Micke Geting

Jag är nöjd ändå.
    Jag jobbar 2 veckor till, men får 5,5 måanders lön och kan hitta mig ett nytt jobb på en gång om jag vill.

• Kjell2

Micke Geting skrev 2008-09-25 17:42:57 följande:

Jag är nöjd ändå.Jag jobbar 2 veckor till, men får 5,5 måanders lön och kan hitta mig ett nytt jobb på en gång om jag vill.
    Är du nöjd så är det nog en bra deal. Grattis!
  • Micke Geting

Ja ja känner mig nöjd. Hade företaget önskat vara knepiga kunde dom enkelt varit sådana, genom att hänvisa tll kollektivavtalet med 4 månaders uppsägningstid med arbets- och närvaroplikt.
    Nu får jag 5,5 månader som jag har full lön och kan göra vad jag vill. Ta extra semester eller söka mig ett nytt jobb.

• Tulpanblomman

Hej,
    Huvudsaken är att du är nöjd,

Jag blev uppsagd p ga arbetsbrist på ett företag och där fick man en månad för varje år + 3 mån. Hade man jobbat 5 år så fick man alltså 8 månadslöner, vi blev också arbetsbefriade och många gick samma dag i maj fast anställningen upphörde i slutet av augusti så egentligen så fick man ju ytterligare 3 månader förutom de avgångsvederlag man fick.

Lycka till!

Svar på tråden HJÄLP!!! Ska förhandla kom min uppsägning!