• annaijs

Boktips

jag har precis läst ut gummimammor, plastpappor och bonusbarn då jag snart på riktigt ska få träffa mina bonusbarn.. Har ni några bra tips på andra böcker man kan läsa för att förbereda sig för något som känns som något av det svåraste att göra? är faktiskt livrädd just nu..! känns overkligt. hur var det första gången ni träffade era barn? har träffat äldsta sonen ett par gånger men bara som pappas vän, han var blyg och tog avstånd mer än normalt mot mig redan från början, men o andra sidan visade hans pappa allt för tydligt att så inte var fallet. hjälp mig!

• Svar på tråden Boktips
  • Fiia85

vad kul att du äntligen ska få träffa dom=)

jag har vart bonus mamma i 2 år och det är helt underbart..
    Jag och bonus dottern fick en bra kontakt från början..
    visst var de spänt vid första mötet men var nog lite för att de kommit in en annan tjej i pappas liv...hon var lite blyg och så men det släppte ganska snabbt efter det och sedan dess har allt gått bra...men dottern visste från början att jag var pappas flickvän och de kände jag var skönt...slippa smussla med det...

men jag läste inga böcker inför mötet med lillan eller livet som bonus mamma...jag tog de lite för vad de kom sig...anser att böcker kan ju faktiskt inte veta till 100% hur just ditt liv som bonus mamma kommer att se ut...

Men jag tycker jag har klarat mig väldigt bra utan böckers hjälp...jag anpassade mig väldigt mycket efter henne i början tills hon blivit varm i kläderna med att jag var där..och visst första gången vi skulle vara ensamma då pappa jobbade då fick jag utstå "tester" från lillans sida..lite som vinna eller försvinna...då hon klarat knäcka andra tjejer med sina tester.. men hon insåg ganska snabbt att hennes tester var inget som hindrade mig..
    tycker familjelivet är något helt fantastiskt underbart...
    längtar bara efter att få ge den lilla ett litet syskon också...

Men som råd till dig så tycker jag att ni ska vara ärliga mot barnen från början...kommer uppskattas längre fram..och dom lär sig att man alltid ska vara ärlig....och sen ska du låta dom bli bekväma med att ha dig där..hitta sedan något bara du och barnet (var för sig) kan hitta på och ge dom ensam tid med dig..tex bada, lekplatser ja allt vad nu just dina bonusar kan tycka om..

jag brukar ta med mitt bonus och bada i vår nyrenoverade simhall och det uppskattas jätte mycket...

Lycka till

• Calles matte

Jag läste allt som gick att få tag på när jag blev bonusmamma och jag tyckte att det var jättebra att få läsa om andras erfarenheter. På så sätt kände man sig inte så ensam om sina känslor och funderingar. Man får också en hel del bra tips om man läser om hur andra hanterar olika situationer.

Några böcker som jag kan rekommendera är:

Familjen Hoppsan - tips och råd för styvfamiljen

Familjepack : en bok om styvmammor, plastpappor och bonusbarn, av Linda Hambäck och Anna Lagerblad

Bli en lycklig styvmamma, av Victoria Egler

Lycka till!

• annaijs
    Svar på #1
    Tack så jätte mycket för tipsen! har en romantisk bild om hur det kan bli, samtidigt så har jag inga förväntningar, och i så fall snarare negativa då det är en stor grej för de små..! känns skönt att höra att det funkat för dig, att det inte bara är något som existerar i böcker eller på Tv. vad är eran speciella grej som ni brukar göra? =)
  • annaijs
    Svar på #2
    Tack för tipsen, ska genast gå och låna! vet att det som ofta står i böcker står i böcker men i detta fallet tror jag mig kunna få mycket hjälp genom att läsa mig till det..! hur många bonusbarn har du?
  • Calles matte
    annaijs skrev 2008-10-03 22:02:19 följande:
    Svar på #2Tack för tipsen, ska genast gå och låna! vet att det som ofta står i böcker står i böcker men i detta fallet tror jag mig kunna få mycket hjälp genom att läsa mig till det..! hur många bonusbarn har du?
    Jag har två bonusbarn. Numera är de 12 och 16 år gamla.

Jo visst är det så att det oftast blir upprepningar när man läser många böcker i samma ämne, men i det här fallet så tycker jag faktiskt att det ger en del att läsa många böcker. För trots att de "allmäna" råden är väldigt lika så innehåller böckerna många skildringar av personliga upplevelser och dessa skiljer sig väldigt mycket åt. Att läsa ren skönlitteratur som berör det här med att bilda nya familjer med mina, dina och våra barn kan också vara givande eftersom det, trots att det är ren fiction man läser, bekräftar att det kan finnas fler som brottas med samma känslor och tvivel som man själv gör.
Svar på tråden Boktips