• Morris75

OSTAR???

Vilka ostar är det eg som gäller när man är gravid? Var på info hos MVC idag och hon sa att man inte fick äta knappt några ostar överhuvudtaget, typ hushållsost bara som är ok.
    Under min förra graviditet åt jag både fetaost och mozarella om de var gjorda på pastöriserad mjölk, men detta är tydligen inte ok?
    Åt också färskost typ philadelfia och creme bonjour men det var alltså inte heller ok?
    Stämmer det? Vad har ni andra fått för info?

• Svar på tråden OSTAR???
  • listo
    Längtar efter tredje skrev 2008-09-26 11:32:19 följande:
    jag hittade massor med desserostar på hemköp gjorda på pastöriserad mjölk! Fanns hur mycket som helst, faktiskt. Massa ädelostar, brie och liknande. Jag äter massa ost, feta, halloumi, mjukost, philadelpia.......Korkad barnmorska.
    Fast kostråden avråder från "halvmjuka dessertostar" typ brie, camembert och liknande ÄVEN om de är gjorda på pastöriserad mjölk.

Däremot är feta, mozzarella, halloumi mjukost, philadelphia, creme bonjour och liknande färsk- och smältostar HELT okej att äta så länge de är pastöriserade. Och enligt vår livsmedelslagstiftning måste det framgå på förpackningen om en ost är gjord på opastöriserad mjölk.
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • listo
    Morris75 skrev 2008-09-26 12:22:50 följande:
    Ja, lite konstigt att hon visste så lite, hoppas hon vet mer om annat, annars får jag nog byta...
    Det är tyvärr så att många barnmorskor inte har så bra koll på kostråden. Det är ju kanske inte heller deras huvuduppgift, de har ju annat som de ska vara proffs på.
    Det jag däremot inte kan förstå är att så många barnmorskor krånglar till det för sig själva genom att ge egna råd istället för att helt enkelt hänvisa alla gravida till Livsmedelsverkets kostråd.
  • Maroschka
    Längtar efter tredje skrev 2008-09-26 11:32:19 följande:
    jag hittade massor med desserostar på hemköp gjorda på pastöriserad mjölk! Fanns hur mycket som helst, faktiskt. Massa ädelostar, brie och liknande. Jag äter massa ost, feta, halloumi, mjukost, philadelpia.......Korkad barnmorska.
    När det gäller desserostar så spelar det ingen roll om dom är pastöriserade eller inte man ska undvika dom ändå.
    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • spaceylisie

Personligen har jag druckit opastöriserad mjölk hela graviditeten - är uppvuxen på den - och allting är precis som det ska i vecka nästan 32. Lagom är nog bäst, och mamma är barnmorska sedan 30 år vilket gör att jag nog litar på "mamma vet bäst"-konceptet. :D Även flickan vår lär mer eller mindre växa upp på opastöriserat, så jag bekymrar mig inte ett dugg.

Jag tror att allt handlar om proportioner: Ett kilo gorgonzola per dag är nog inte nyttigt vare sig man är gravid eller ej. Däremot en bit gorgon i pastasåsen eller brieost till kexen/brödet då och då spelar nog ingen större roll.

• Maroschka
    spaceylisie skrev 2008-09-26 13:03:13 följande:
    Personligen har jag druckit opastöriserad mjölk hela graviditeten - är uppvuxen på den - och allting är precis som det ska i vecka nästan 32. Lagom är nog bäst, och mamma är barnmorska sedan 30 år vilket gör att jag nog litar på "mamma vet bäst"-konceptet. :D Även flickan vår lär mer eller mindre växa upp på opastöriserat, så jag bekymrar mig inte ett dugg.Jag tror att allt handlar om proportioner: Ett kilo gorgonzola per dag är nog inte nyttigt vare sig man är gravid eller ej. Däremot en bit gorgon i pastasåsen eller brieost till kexen/brödet då och då spelar nog ingen större roll.
    Jo men samtidigt tycker jag det är fel att tänka att "det har inte hänt mig något så då händer det inte dig". Alla gör ju som man vill såklart men när hon nu frågade om vilka ostar man rekomenderas att hålla sig ifrån så kanske det innebär att hon vill hålla sig till kostråden
    Och gorgonzola i såsen är ju helt ok om såsen upphettas
  • DoktorMJ
    Svar på #24
    Personligen har jag druckit opastöriserad mjölk hela graviditeten - är uppvuxen på den - och allting är precis som det ska i vecka nästan 32. Lagom är nog bäst, och mamma är barnmorska sedan 30 år vilket gör att jag nog litar på "mamma vet bäst"-konceptet. :D Även flickan vår lär mer eller mindre växa upp på opastöriserat, så jag bekymrar mig inte ett dugg.Jag tror att allt handlar om proportioner: Ett kilo gorgonzola per dag är nog inte nyttigt vare sig man är gravid eller ej. Däremot en bit gorgon i pastasåsen eller brieost till kexen/brödet då och då spelar nog ingen större roll.
    Spelar ingen större roll?
    Vet du vad en infektion kan göra med ditt foster?

Jag förstår ärligt talat inte att du vågar spela så högt med ditt foster som insats...
  • Maroschka

Personligen skulle jag aldrig chansa. Det är så kort tid man får låta bli så. Och nej jag är ingen moraltant eller nåt sånt som man så lätt blir kallad här
    Men som Spacyelise vill få fram (tror jag) så är ju risken väldigt liten MEN den finns så därför låter jag bli helt enkelt. Tänk OM..om det skulle hända, då skulle jag ju aldrig förlåta mig själv för att jag inte kunde låta bli den korta stunden jag behövde låta bli.

• listo
    Personligen har jag druckit opastöriserad mjölk hela graviditeten - är uppvuxen på den - och allting är precis som det ska i vecka nästan 32.
    Ja, men det är inget märkligt med det. Har man t.ex. egen mjölkgård och är van vid att dricka den mjölken så är man immun mot den listeriastam som man har i sin besättning. Däremot kan man smittas av listeria om man dricker opastöriserad mjölk från en annan gård, eftersom den gården med stor sannolikhet har en helt annan bakteriestam i besättningen.

Det går inte generellt sett att säga "lagom är bäst", för det är inte så enkelt.
    Gorgonzola i pastasåsen är självklart okej, ALLA ostar är okej om de upphettas. Men en bit brie behöver inte vara okej bara för att det är "måttlig mängd". Man behöver en viss mängd listeriabakterier för att bli smittad, och har man otur så kan den ost man äter vara kontaminerad. Då kan det absolut räcka med en bit till kexet för att man ska få i sig tillräckligt med bakterier. Å andra sidan kan man äta åtta kilo av en annan brieost som INTE innehåller listeria, eftersom det inte finns några skadliga bakterier i den.
    Problemet är dock att listeria inte syns... därför kan man inte veta om den ost man vill äta ÄR okej eller inte. Därav kostråden.
  • Morris75
    Mängden man äter spelar ju tyvärr ingen roll om man har oturen att råka på de bakterier man vill undvika när man är gravid. Livsmedlet i sig är ju inte farligt..
  • Ärtisen
    Maroschka skrev 2008-09-26 13:06:25 följande:
    Jo men samtidigt tycker jag det är fel att tänka att "det har inte hänt mig något så då händer det inte dig". Alla gör ju som man vill såklart men när hon nu frågade om vilka ostar man rekomenderas att hålla sig ifrån så kanske det innebär att hon vill hålla sig till kostråden Och gorgonzola i såsen är ju helt ok om såsen upphettas
    Är Gorgonzola värkligen helt okej med tanke på att de är mögel?
  • La Lola
    Ärtisen skrev 2008-09-26 15:26:25 följande:
    Den upphettas ju.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Maroschka
    Ja som jag skrev ocg Lola med...när såsen upphettas så är det ok.
  • listo
    Det är inte möglet i mögelostar som kan utgöra en risk för gravida. Däremot är det så att den typen av ostar kan innehålla listeriabakterier.
Svar på tråden OSTAR???