• Morris75

OSTAR???

Vilka ostar är det eg som gäller när man är gravid? Var på info hos MVC idag och hon sa att man inte fick äta knappt några ostar överhuvudtaget, typ hushållsost bara som är ok.
    Under min förra graviditet åt jag både fetaost och mozarella om de var gjorda på pastöriserad mjölk, men detta är tydligen inte ok?
    Åt också färskost typ philadelfia och creme bonjour men det var alltså inte heller ok?
    Stämmer det? Vad har ni andra fått för info?

• Svar på tråden OSTAR???
  • lunkentuss

Jag går efter det som står på livsmedelsverket =) och "skiter" faktiskt i vad bm säger

• anju79

Du kan äta de som kan upphettas till kokande men dessertostar ska man låta bli. Kolla in www.slv.se och titta under gravid tråden. Där får du råd.

• lunkentuss

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

Såhär står det
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• lunkentuss

färskost och hårdost (hushålls ex) samt mjukost är med andra ord okej

• Morris75

Tolkar det som att jag kan fortsätta äta mozarella, feta och philadelfia så länge de är gjorda av pastöriserad mjölk?

• Fru T

angående feta..

prata om det me min man igår, han är greek å vi äter välldigt mycket feta å ja är helt galen i feta..

Du ska veta att grekerna äter en heel del feta i mat å till mat och då även dom gravida kvinnorna å deras barn blir det inge fel på..

så feta kan man äta, men se gärna till att det är äkta grekisk feta, Apetina är gjord på komjölk å därmed INTE äckta!! (=inte lika god heller)

• lunkentuss
    Fru T skrev 2008-09-26 09:33:46 följande:
    angående feta..prata om det me min man igår, han är greek å vi äter välldigt mycket feta å ja är helt galen i feta..Du ska veta att grekerna äter en heel del feta i mat å till mat och då även dom gravida kvinnorna å deras barn blir det inge fel på..så feta kan man äta, men se gärna till att det är äkta grekisk feta, Apetina är gjord på komjölk å därmed INTE äckta!! (=inte lika god heller)
    Jag vet inte hur det är med mjölken, men är mjölken opastöriserad ska man helst undvika den. Argumenetet "jag vet ingen som blivit sjuk" är ju inget som håller...
    Men som sagt, är den pastöriserad e de ju lugnt =)
  • Ärtisen

Så vitt jag vet ska man enbart undvika opastöriserad ost samt mögelostar.. alla slags mögelostar.. sen äter iallafall jag alla fäsrskostar o smörgåsostar o keso.. =)

• Mammassaga

Läs på livsmedelverkets hemsida, dom står för kostråden!

Det jag vet i huvudet att man ska undvika är opastöriserade ostar och mögelostar. Alltså spelar det ingen roll om mögelostarna är pastöriserade eller ej, de ska undvikas.
    Till mögelost räknas även brie och liknande som är vitmögelostar.

• Fru T
    himmelsflickan skrev 2008-09-26 09:37:18 följande:
    Fru T skrev 2008-09-26 09:33:46 följande:
    Jag vet inte hur det är med mjölken, men är mjölken opastöriserad ska man helst undvika den. Argumenetet "jag vet ingen som blivit sjuk" är ju inget som håller...Men som sagt, är den pastöriserad e de ju lugnt =)
    jo det där med pastöriserad å ej har jag hört/läst om men ja liter på det otroligt friska folkslaget i grekland

äter knapt ost förutom lite mjukost på mackan å FETA så ja behöver inte fundera såå mycket va ja äter inom det området...
Svar på tråden OSTAR???