• mimmi 1

Krom mot sötsug, funkar det?

Är det någon som provat att äta krom-tabletter och upplevt minskat sötsug?
    Hur fort märkte ni skillnad efter att ha börjat med krom?
    Eller har nån provat krom och inte känt nån skillnad alls?

Har köpt hem en burk till min tonårsdotter, som skåpäter nåt vansinnigt, när hon kommer hem från skolan. det blir kakor, godis, bullar, istället för det tillåtna, frukt!
    Jag ser att hon har lätt för att lägga på hullet, och dessutom är hon inte hungrig när middagen serveras, pga. av att hon käkat en masa onyttigheter innan.

• Svar på tråden Krom mot sötsug, funkar det?
  • Maddisen80
    Svar på #10
    mimmi det kan ta upp till en månad innan man märker skilllnad så du få prova
  • helene306

Ett annat tips istället för tabletter kan vara att dra ner på kolhydrater, det är oftast de som triggar sötsuget. När jag till viss del uteslutit kolhydrater ur kosten har sötsuget försvunnit direkt. Nu försöker jag äta efter LCHF (fuskar emellanåt) men jag har inget sötsug trots att det kan slinka in en och en annan mörk chokladbit .

(¯`°?.¸ ღ F+H=D ღ ¸.?°´¯)
  • mimmi 1
    helene306 skrev 2008-10-01 10:39:25 följande:
    Ett annat tips istället för tabletter kan vara att dra ner på kolhydrater, det är oftast de som triggar sötsuget. När jag till viss del uteslutit kolhydrater ur kosten har sötsuget försvunnit direkt. Nu försöker jag äta efter LCHF (fuskar emellanåt) men jag har inget sötsug trots att det kan slinka in en och en annan mörk chokladbit .
    Javisst, det vet jag åxå, men inte min tonårsdotter.. eller hon vill inte höra på det örat... och eftersom hon är så sötsugen, är hon ju heller inte så motiverad att minska på kolhydraterna heller.. det är därför jag tänkte testa krom
  • helene306
    mimmi 1 skrev 2008-10-01 23:11:29 följande:
    Javisst, det vet jag åxå, men inte min tonårsdotter.. eller hon vill inte höra på det örat... och eftersom hon är så sötsugen, är hon ju heller inte så motiverad att minska på kolhydraterna heller.. det är därför jag tänkte testa krom
    Jag kan förstå att hon inte vill lyssna på det örat, det är ju gott med gottesaker Enda sättet är att få henne att inse fakta men det är oftast lättare sagt än gjort och då är ju tabletter bättre än ingenting. Hoppas sötsuget dämpas för henne!
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D ღ ¸.?°´¯)
  • Chomsky

Genom att äta lite, men ofta, håller sig blodsockret på en jämn nivå hela dagen. Man bör äta 4-5 mål mat om dagen för att undvika att sötsuget sätter i.
    Men maten är faktiskt inte allt när det kommer till sötsuget. Forskning har visat att serotoninet, en signalsubstans, påverkar en region i hjärnan som heter hypotalamus. Hypotalamus utsöndrar en polypeptid som kallas Cholecystokinin och som fungerar som ett mättnadshormon. Man tror sig veta att en obalans i serotoninnivåerna inte bara påverkar vårt psyke, utan även vår aptit.
    Det finns flera sätt att stabilisera serotoninnivåerna. Att vara ute mer när det är ljust, speciellt på morgonen vet man är positivt för detta. Man kan även behandla det genom ljusterapi, vilket visat sig vara väldigt effektivt när det gäller att bota sötsug och depressioner. Även så kallade SSRI (Selektiva serotoninåterupptagshämmare), mer kända som antidepressiva läkemedel hjälper. Jag har dock svårt att tro att någon läkare skulle skriva ut dessa mediciner för att bota sötsug.

Krom har visat sig öka insulinkänsligheten.
    Hög insulinkänslighet innebär att det krävs mindre insulin för att transportera runt näring. Mindre insulin innebär att lipoproteinlipas (ett enzym som finns i bland annat fettvävnader) inte stimuleras lika mycket, iaf inte det som påverkar fettcellerna. Detta i sin tur gör att triglyceriderna (fetter) inte tas upp i blodet och lagras som bilringar.
    Krom är alltså bra både för att motverka sötsug och att undvika viktuppgång.

• mimmi 1

tack dr.steffo för en utförlig beskrivning

det är ju ett problem med ungdomar som går i skolan.. inne under den ljusa tiden av dagen, har liten eller ingen möjlighet att äta ofta under dagen, frukost på morgonen, lunch vid 11 och sedan ingenting alls till dom slutar strax efter 15, och inte hemma förän vid 15.30-15.45.... att säga åt dom att ta med sej frukt, eller en fiberbars, ja, då får man bara en konstig blick tillbaka.. ingen annan har ju med sej, så varför jag??

Men, jag foersätter hoppas

Svar på tråden Krom mot sötsug, funkar det?