• Piastowska

Får ont i höften/benet när jag sover - tips?

Hej!

Som rubriken säger; jag får så förbannat ont i höften och benet när jag sover på sidan, så jag måste vända mig om var 30 minut.
    Att sova på rygg är inte ett alternativ.
    Benet domnar inte utan det mer börjar mola och värka, överbelastat liksom.
    Väntar tvillingar och är i v 32 och lite tyngre än vanligt.
    Är det fogarna som krånglar?
    Men varför gör det då ont i låret/knät oxå?
    Sover med kudde mellan knäna och även underbenet raklångt så det inte ska få för mycket tyngd på sig, men det gör varken till eller från.
    Någon som känner igen sig och som har tips att ge?
    Har 8 veckor kvar som jag hoppas jag kan knipa ihop, men fasar för att det blir värre och värre.

• Svar på tråden Får ont i höften/benet när jag sover - tips?
  • Pildi
    LillYmer skrev 2008-09-30 13:12:19 följande:
    Vet inte hur jag ska förklara detta men det har med foglossning att göra.Tänk dig att bäckenet/höften blir mjukare och glider isär något. Du får alltså bredare höft men fortfarande lika smalt mellan knän och fötter. Det som då händer när du ligger ner med knän och fötter ihop är att hela benet "hänger" på höften. Då måste man ha en kudde mellan knäna för att räta upp höften/bäckenet så det inte blir så stor belastning.Har du fler barn kan du be nån av dom att sätta sig precis på höften när du ligger ner och känna skillnaden. Det brukar vara superskönt, för då trycks bäckenet tillbaks lite av tyngden och känslan av att man "glider isär" försvinner.Huvudregeln när du ligger på sidan är att knät ska vara över höften i höjd. Lägg två eller tre kuddar mellan dina knän tills det känns bra. Ju bredare isär med knäna desto mer avlastning för höften.
    Bra tips! Jag har nämligen samma problem. Går över en när jag går upp men på natten måste jag ändra ställning ofta och varje gång jag vänder mig måste jag rätta till kuddarna. Det blir mycket viftande med kuddar....Skrattande
  • Piastowska

Kuddarna ja :)
    Varje gång valen (dvs jag) vänder mig i sängen måste ju kudden med så sambon har fått både en och 2 smällar, kuddkrig liksom...

• LillYmer

En annan sak som är otroligt skönt när man har ont i höfter och ischias är att skaffa en orange taggig boll (som finns hos sjukgymnaster och sökert på mvc också).

Sen klämmer man in mellan rumpan/korsryggen och väggen och sen står man och gnuggar/rullar bollen mot väggen med sin egen kroppstyngd. Jätteskönt att göra ganska hårt på det där ömma stället en bit ovanför skinkan när det känns som att det kliar inomnbords ni vet=)

Hoppas ni fattar. Jag stod som en fet liten shetlandsponny som kliade rumpan mot stallväggen i två månader innan förlossningen hihi

• luckyme

Jag använder mig av sambon när jag ligger åt ena hållet! Tar upp benet och vilar det på hans höft, och när jag vänder mig har jag kuddar som lutar mot sängen på andra sidan där sambon inte ligger åt;)

Funkar för mig så det kanske funkar för dig om din sambo inte protesterar, men varför skulle han.....det är ju ni som väntar barn inte du!! hihihihihi....

• Eevy

Det enda som fungerar någorlunda för mej är en extramadrass i sängen för att det ska va mjukare. Får fortfarande ont men inte lika ofta och inte liks mkt.

• Piastowska

Nä tjejer, det funkade inte bättre!
    Har nu testat med högre, fylligare kudde i 2 nätter och känner ingen skillnad.
    Nåt jag kom att tänka på som jag inte nämnt i min ursprungsfråga:
    Jag har inte ont i benet som ligger uppåt, dvs mot taket utan benet jag ligger på.
    Är det mjukare madreass ändå som gäller här?

• Bärmamma

Hej!

Jag har visserligen inte foglossning, men känner igen mig i svårigheterna att hitta sköna ställningar att sova i (är i vecka 35). Det som fungerar för mig är:

1. Mjuk säng (jag byter med 2-åriga sonen (som har fullstor ganska mjuk säng), och som iallafall helst vill ligga i mamma och pappas stora säng)
    2. Kudde/kuddar mellan knäna
    3. Mjuk bylsig, men inte jättestor, kudde att krama i famnen, mot magen
    4. Stor kudde att luta hela ryggen mot och min vanliga kudde för huvudet ovanpå denna, så att jag halvsitter på sidan och sover.

Vet inte om detta gör nytta för någon annan, men kanske kan vara något att prova iallafall. Lycka till!

• Bärmamma

Kan förresten berätt lite roligt på temat...hade samma problem med sovställningar i förra graviditeten och provade att använda min man att luta magen mot. Vi hamnade mage mot mage och jag låg skönt, men efter en stund så klarade han inte av det längre. Barnet sparkade så mycket, så att han blev illamående av alla puffar rakt in i mellangärdet. Nog för att han hade väldigt mycket sympati redan innan, men efter det var han rent imponerad över att jag kunde sova över huvud taget med en sådan vildbasing i magen.

• Domoni

Är i vecka 38+3 och har haft samma problem i ca 10 dagar nu. Det har hjälpt med kudde (lite) men mest hjälper det att stå upp en stund eller när min man masserar låret (på utsidan) samt höft och rumpmuskeln innan vi går och lägger oss.

Har inte foglossningar (som jag känt av) men får jätte ont på nätterna. Förrutom massagen är det inget som har hjälpt hittills. En skön "massage" som jag lärde mig på yogan var att ligga på rygg med benen upp (böjda i knäna) och hängandes. Sen rullar man fram och tillbaka åt sidorna och på så sätt masserar ryggslutet. Ont som.... i början men sen känns det grymt skönt!

Har börjat sova mera på dagarna nu istället....

• Piastowska

Tack för fler tips!
    Ja, det är dagarna man får ta igen det på.
    Hatar dock känslan när man ska lägga sig på kvällen "ok, here we go again, hur jobbig blir denna natt". Lite ångest nästan!

Svar på tråden Får ont i höften/benet när jag sover - tips?