• Piastowska

Får ont i höften/benet när jag sover - tips?

Hej!

Som rubriken säger; jag får så förbannat ont i höften och benet när jag sover på sidan, så jag måste vända mig om var 30 minut.
    Att sova på rygg är inte ett alternativ.
    Benet domnar inte utan det mer börjar mola och värka, överbelastat liksom.
    Väntar tvillingar och är i v 32 och lite tyngre än vanligt.
    Är det fogarna som krånglar?
    Men varför gör det då ont i låret/knät oxå?
    Sover med kudde mellan knäna och även underbenet raklångt så det inte ska få för mycket tyngd på sig, men det gör varken till eller från.
    Någon som känner igen sig och som har tips att ge?
    Har 8 veckor kvar som jag hoppas jag kan knipa ihop, men fasar för att det blir värre och värre.

• Svar på tråden Får ont i höften/benet när jag sover - tips?
  • Domoni

Jag har börjat bli vän med nätterna nu. Har förstått att jag inte får sova iaf. Går upp, kissar, lägger mig igen, sover, går upp kissar, lägger mig igen...tror att jag sover i ca 45 min sen är jag hungrug (började i natt...) går upp äter en skål med flingor, tittar ut genom fönstret och tittar efter fönster där det också lyser...lägger mig igen, men först kissar jag igen (för säkerhets skull)...och så håller jag på. Sen sover jag lunch istället!

Är jätte varm och törstig på nätterna också, och har börjat må lite illa på kvällar och på morgonen ibland. Sen har jag en otroligt mängd slem i halsen vilket bidrar till snuva till och från.

Men snart har vi vår lilla flicka hos oss...och det är såååå värt det! Eller hur?

När du lägger dig så tänk inte att det ska bli jobbigt utan ta det som en del av processen till förlossning. Det ingår liksom och betyder att snart är ni en fler i familjen och du får inte sova av andra anledningar än smärtor (typ amning å sånt). Då får du in ett par timmar av lugn sömn innan man vaknar första gången.

• Piastowska

Ja, man får se det som en bra förberedelse att nätterna kommer inte bli demsanna igen :)
    Stackars sambo bara som störs konstans av allt springande och stånkande. Men han måste oxå förbereda sig å andra sidan, för vi väntar 2 småttingar så han lär inte bli sysslolös :)

• Alexi

Har ni provat att halvligga på rygg? Jag kan inte ligga platt på rygg men några nätter när jag fått som domningar och småvärk i ben/höft så har jag provat med en stor och rätt hård kudde som jag haft bakom ryggen så jag har liksom halvlegat på rygg. Funkade jättebra.

• Vaniljlatte

HAr inte läst hela tråden. men som de flesta skriver så är ju en (eller fler) kuddar mellan knäna riktigt skönt. Jag sov dessutom på "sidenlakan" såna där billiga, då kunde jag vända mig om lättare, mera så jag halkade runt, och slapp "kuddkriget" och att få ont för att jag behövde belasta fogen i bäckenet..

• Hanna36

jag har exakt samma problem! har tyvärr inte kommit på något sätt att lindra det heller..

• NachtenEngele

Ett tips som min barnmorska sa till mig va att sova med foglossningsbälte. Jag har testat och det blir lite bättre(det är lite obekvämt ibörjan bara)och så kuddar bakom ryggen och framför magen. Jag tar även två alvedon varje kväll innan jag ska lägga mig. Frågade bm om det var ok och hon sa att det var ingen fara.

• Mamma Zara

jag har precis samma sak, det värker som stora blåmärken på utsidan av låren, HEMSKT!! vänder o vrider mig flåsar som bara den av all den energi som går åt.. fan va ont det gör!! har 8 kuddar runt och under mig som jag försöker få till, tar med panodil innan sovningen... har börjat värma min riskudde och lägga där det gör ont.. mannen har dessutom lärt sig att innan han lämnar huset 5 på morgonen värmer han den och smyger ner den till mig i sängen.. gudomligt underbart!!! testa det!!
    ibland sover jag i soffan på dagen, Hmm då kan man ligga lite annorlunda med dess lutning, man kanske får sova där hela tiden snart
    Hmmm ...

• Turran

Jag har en Doomoo Buddy som jag tycker är jättebra. Den är såpass stor att man kan vira sig runt den och få stöd där man behöver.

• modestyonly

Måste dela med mig av ett tips, som underlättar vändningar när man är stor och har ont! Vik ett satinpåslakan, dubbelt, lägg under rumpan och uppåt, när du vänder dig, blir det en glideffekt! Istället för känslan av att förflytta sig i flera moment, flera ggr per natt, gled jag bara runt, lite smidigt! Jag hade kraftig foglossning, när jag väntade femte barnet och har gått igenom era "helvetes" nätter!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Hannaz

Jag har både foglossning och ischias och värken på nätterna är fruktansvärd!!! Förutom att va uppe o gå omkring några ggr per natt, och ha en kudde mellan bena, värmer jag min vetekudde flera gånger under en natt och lägger på höften, låret där det gör som mest ont. detta tycker jag dämpar smärtan lite. att få massage av maken innan sovdax känns oxå skönt, men det lyckas jag inte lura till mig alla kvällar...

• trollungar

TS har precis som du.får såååå ont i benet och höften att det nästan känns som det låser sig.är otroligt jobbigt.

Svar på tråden Får ont i höften/benet när jag sover - tips?