• Fidelis ad urnam

Överkonsumerar du?

Överkonsumerar du?
    Vad innebär överkonsumtion för dig, när överkonsumerar man?

Jag överkonsumerar inte. Köper det jag behöver när jag behöver det.
    För 6-7 år sedan överkonsumerade jag och min man otroligt mycket, vi köpte saker vi inte ens behövde och som sedan bara samlade damm i skåpen. Nu har jag slängt och rensat ur lägenheten och nu för tiden överkonsumerar vi inte.

DET är vad överkonsumtion är för mig, att köpa saker man inte ens är i behov av.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Överkonsumerar du?
  • idiblon yes

Nej.

Men överkonsumtion stiger ju i takt med att folks "behov" stiger i takt med höjd standard. Så jag vet inte hur många som ens fattar att de själva överkonsumerar när de är så beroende att de tror att behov är detsamma som behov. Räcka ut tungan

• CosmicCat

Visst händer det att jag/vi överkonsumerar. Det kan vara allt från lyxigare mat till rena nöjen som DVD, CD, Data- och TVspel. Vi bor i en lite större lägenhet än vi egentligen behöver. Vi köpte nya köksmöbler trots att våra gamla i furu var fullt funktionsdugliga (men grymt fula)

• flipperkulan

Ja det gör jag, speciellt kläder till dottern och mig själv

(¯`°?.¸ ღ♥ MAJA 2008.04.29 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Fidelis ad urnam
    idiblon yes skrev 2008-10-02 09:24:54 följande:
    Nej.Men överkonsumtion stiger ju i takt med att folks "behov" stiger i takt med höjd standard. Så jag vet inte hur många som ens fattar att de själva överkonsumerar när de är så beroende att de tror att behov är detsamma som behov.
    Vem bestämmer vilka behov en annan person har?
    Vem bestämmer vad som är ett behov och vad som är onödig konsumtion?
  • idiblon yes
    Fidelis ad urnam skrev 2008-10-02 09:30:00 följande:
    Vem bestämmer vilka behov en annan person har?Vem bestämmer vad som är ett behov och vad som är onödig konsumtion?
    Marknaden skulle jag säga.
  • Sencha

Det beror ju på var man sätter ribban.
    Så, ja, jag skull säja att vi överkonsumerar. Till exempel har jag köpt en del nya kläder till bebisen bara för att det är trevligt att ha lite saker som inte är urtvättade - även om det alltså finns funktionsdugliga saker sedan innan. Eller att vi till exempel ibland byter ut gamla möbler mot nyare, som har lite bättre funktioner.

Jag skulle vilja hävda att de allra flesta i Sverige överkonsumerar, mer eller mindre. Och jag tror att vi hör till de som gör det i mindre utsträckning än de flesta.

Skriver ofta med bebis i famnen -> blir kortfattad, stavar fel. F'låt!
  • Fidelis ad urnam
    idiblon yes skrev 2008-10-02 09:30:55 följande:
    Marknaden skulle jag säga.
    Förklara gärna hur du tänker.
  • idiblon yes
    Fidelis ad urnam skrev 2008-10-02 09:33:26 följande:
    Förklara gärna hur du tänker.
    Köpa mer kläder än man behöver när de man har är fullt dugliga, köpa nya skor för att man vill ha ombyte, nya möbler för de gamla är tråkiga, ny teve för att den gamla är för liten, etc. Är det behov eller har man gjort det till behov?
  • Fidelis ad urnam
    idiblon yes skrev 2008-10-02 09:35:01 följande:
    Köpa mer kläder än man behöver när de man har är fullt dugliga, köpa nya skor för att man vill ha ombyte, nya möbler för de gamla är tråkiga, ny teve för att den gamla är för liten, etc. Är det behov eller har man gjort det till behov?
    Jag har otroligt lite kläder faktiskt, möbler köper vi när de vi har går sönder, tv köpte vi ny när den vi hade inte uppfyllde våra krav (den började krångla och då den var 15 år gammal var det nästan dyrare att lämna in den på lagning än att köpa en ny).
    Skor kan jag kanske hålla med dig om, jag har skor för olika ändamål men mina vardagsskor köper jag nya när de går sönder.
    Men visst, till viss del har du nog rätt men det stämmer inte in på alla.
  • Kamikazee

Jo, jag överkonsumerar nog, i den bemärkelse att jag byter ut saker som egentligen funkar eller införskaffar sådant som jag vill ha även om jag inte behöver.
    Dock har jag börjat med att bara införskaffa sådant som har en praktisk funktion och som jag kommer att använda. Jag har nog inget i lägenheten som jag inte använder på ett eller annat sätt. Vissa grejer är säsongsbetonade och kommer fram nån gång om året medan andra används enbart för att de är fina.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
Svar på tråden Överkonsumerar du?