• Fidelis ad urnam

Överkonsumerar du?

Överkonsumerar du?
    Vad innebär överkonsumtion för dig, när överkonsumerar man?

Jag överkonsumerar inte. Köper det jag behöver när jag behöver det.
    För 6-7 år sedan överkonsumerade jag och min man otroligt mycket, vi köpte saker vi inte ens behövde och som sedan bara samlade damm i skåpen. Nu har jag slängt och rensat ur lägenheten och nu för tiden överkonsumerar vi inte.

DET är vad överkonsumtion är för mig, att köpa saker man inte ens är i behov av.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Överkonsumerar du?
  • Marie IE B

Nej det kan jag inte säga att vi gör. Vi har t ex fortfarande en gammal tjock-tv, en lånad dvd-spelare, en begagnad dator som vi skaffade för snart två år sedan. Vår första digitalkamera (Nikon D80) har jag köpt begagnad idag. Vi köper inga dyra kläder i massor, går mer på kvalitet än kvantitet. Köper nästa aldrig cd/dvd:er och vägrar köpa onödiga prylar av alla de slag. Däremot så lägger vi en del pengar på god mat & gott vin varje helg, vi unnar oss att gå ut och äta lite lyxigare när vi t ex är i Sthlm vilket händer några gånger per år. Vi har varit i Thailand 2002, 2005 och 2008. Vi har bil och två båtar. Men visst, ska man se det globalt sett så överkonsumerar vi väl likväl som 99 % av Sveriges befolkning.

• AstraTrillian

Ja, jag tycker det eftersom vi köper saker vi inte behöver men vill ha. Håller med om Taggtrodens definition.

• Lena

Vi gör det för vi köper kläder till vår dotter även om hon har ärvt tillräckligt med kläder, men vi vill också få köpa till henne.

• Merle

Jag anser att jag överkonsumerar, ja, eftersom jag som några ovan anser att alla i Sverige gör det. Med några ytterst få undantag. Men jag köper nästan aldrig saker.

• LaTjej

Joooo, gör det.. Inte med prylar direkt :s Men mat och så. Försöker dra ner på det och det går sådär :p.

• Atamon

Överkonsumerar inte kläder, eftersom jag enbart köper då jag behöver något. Smink likadant. Mat köper jag endast sådant som vi äter upp, här kastas nästan aldrig någonting. Däremot så unnar jag mig gärna tex restaurangbesök, vin - och det är ju egentligen något som man inte behöver men som gör livet trevligt och vi har två bilar - vilket egentligen är onödigt. I det hela taget så skulle jag/vi klara om med mycket mindre så då överkonsumerar vi väl kanske även fast jag tycker att vi håller oss inom gränserna och definitivt inte har något överflöd av grejer eller saker som inte används och bara står och samlar damm

• idiblon yes

Okej jag överkonsumerar för jag köper ofta öl och så färgar jag min utväxt en gång varannan månad. Lite sånt.

• Miafia33

Ts: Med dina mått mätt överkonsumerar jag. Men med mina mått mätt handlar jag mycket. Jag tycker det är roligt att spendera pengar på saker som jag vill ha.

Låter tråkigt att bara precis köpa det som man behöver. Jag har massor av saker som jag kan komma på som jag behöver och vill ha.

Jag handlar mycket kläder till mig själv, inredningsprylar till hemmet, handlar ofta inredningstidningar och andra magasin, böcker ibland, skor, parfymer. Jag gillar att handla helt enkelt

Jag är gärna med och bidrar till att företagen ska gå bra genom mitt shoppande.

• miniinatta

Nej tycker jag inte , köper det jag behöver :)

• Miafia33

miniinatta: Menar du då att du bara köper sånt som är ett måste som mat, kläder på kroppen. Bara det mest nödvändiga?

Svar på tråden Överkonsumerar du?