• Fidelis ad urnam

Överkonsumerar du?

Överkonsumerar du?
    Vad innebär överkonsumtion för dig, när överkonsumerar man?

Jag överkonsumerar inte. Köper det jag behöver när jag behöver det.
    För 6-7 år sedan överkonsumerade jag och min man otroligt mycket, vi köpte saker vi inte ens behövde och som sedan bara samlade damm i skåpen. Nu har jag slängt och rensat ur lägenheten och nu för tiden överkonsumerar vi inte.

DET är vad överkonsumtion är för mig, att köpa saker man inte ens är i behov av.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Överkonsumerar du?
  • Stiina

Nej vi köper bara det nödvändigaste. MEN, vi köpte ett hus för ett halvår sen. Det kanske var överkonsumtion, för en familj på fyra pers behöver väl egentligen inte ett hus med fem rum och stora biytor.

• Taggtroden

Ja, det anser jag att vi verkligen gör. Men jag har en otroligt högt satt ribba också. Jag anser att allt man köper som inte är för ens överlevnad är överkomsumtion.
    Men många i min närhet tycker att jag aldrig unnar mig något och aldrig lyxar till det osv... de skulle aldrig säga att jag överkonsumerar.
    Men det beror ju helt på hur man ser det.

• skorpionen80

Nej, vi köper inte mer än vad vi behöver/vill ha ;)

• Balehead

Ja. Inte så mycket, men jag har en tendens att samla på mig "bra-att-ha"-grejer.

• Venus Doom
    Svar på #12
    Svarade ja. Har samma åsikt om överkonsumtion som Taggtroden har. Så de flesta människor i Sverige överkonsumerar. Det är nog bara en liten del som inte gör det. Själv är jag en bookoholic, köper alldeles för många böcker. Och te. Jag behöver inte så många böcker eller så många olika tesorter som jag har, men jag vill ha det. Försöker skärpa mig. Men "behovet" är starkt. Böcker och te är dessutom en mycket bra kombination. Tycker jag.
  • Challe N

Ja det gör jag! Inte av allt men en del, t.ex barnkläder. De har mer än de hinner använda.. Men prylar till hemmet känner jag inte att jag överkonsumerar. Gjorde det förr, köpte för att det var billigt fast jag inte behövde det. Men det har jag slutat med nu och det känns väldigt bra!

• Goofyx

Venus Doom skrev 2008-10-02 10:57:22 följande:

Svar på #12Svarade ja. Har samma åsikt om överkonsumtion som Taggtroden har. Så de flesta människor i Sverige överkonsumerar. Det är nog bara en liten del som inte gör det. Själv är jag en bookoholic, köper alldeles för många böcker. Och te. Jag behöver inte så många böcker eller så många olika tesorter som jag har, men jag vill ha det. Försöker skärpa mig. Men "behovet" är starkt. Böcker och te är dessutom en mycket bra kombination. Tycker jag.
    Håller med, de flesta i Sverige överkonsumerar!

Citerat i tidningen:

"Konsumtionen av kläder har under de senaste tio åren ökat med cirka 60 procent. Förra året importerades 9 kilo kläder per person. Mer än 10 procent utgjordes av t-tröjor. Den totala importen av textilier uppgår till cirka 24 kilo per person och år"

Behöver vi så mycket nya kläder?
  • Taggtroden

Venus Doom skrev 2008-10-02 10:57:22 följande:

Svar på #12Svarade ja. Har samma åsikt om överkonsumtion som Taggtroden har. Så de flesta människor i Sverige överkonsumerar. Det är nog bara en liten del som inte gör det. Själv är jag en bookoholic, köper alldeles för många böcker. Och te. Jag behöver inte så många böcker eller så många olika tesorter som jag har, men jag vill ha det. Försöker skärpa mig. Men "behovet" är starkt. Böcker och te är dessutom en mycket bra kombination. Tycker jag.
    Och jag håller med dig, te och böcker är en ytterst bra kombination!
  • Annamaja

Vi överkonsumerar. Men jag som andra har ribban högt. Jag köper böcker, cd skivor, spel, filmer m.m Kläder till mig och dom stora barnen överkonsumerar jag inte. Dock blir de lite onödiga köp till lillan då de inte alltid är så kul att använda urtvättade fläckiga kläder. Saker till hemmet överkonsumerar jag inte. Men mat, och små prylar leksaker och sånt det handlar man ju lite av.

Jag tror ju dom flesta överkonsumerar tänk bara på julafton hur ofta köper man julklappar som man bara måste ha som man verkligen inte klarar sig utan??

Svar på tråden Överkonsumerar du?