Tant Greta skrev 2008-10-26 01:04:10 följande:
Usch,kanske är jag känslokall,men min låssamormors död (sambons mormor)ledde till att bror och syster slutade prata med varandra,trots att mormors död genererade att barnen blev mer eller mindre förmögna.Jag är allergisk mot andras pengar.Eller hatar att pengar ska förstöra så mycket.Ta allt är mitt motto.
Inte: ta inget du inte behöver?
Tror jag kommer sluta bry mig om pengar i dödsbon.
Fastrarna bråkar nu i tingsrätten om min farfars mors syster som avled. Där flera syskon faktiskt var barnlösa i den kullen. Men den här släktningen hade flyttat dit där hennes bror bodde med familj. Inga andra syskon fanns från hennes generation i närheten alltså. Sen dog broderns ende son tidigt och efterlämnade tre syskon. De tog hand om sin faster på ålderns höst och trodde att de var enda arvingar. Och vem kan misstro dem? De fick iaf rätt mycket pengar att dela på när hon dog. Och två år senare kom det fram att hon hade inalles nio syskon, inte bara ett..
Så nu måste ju de betala tillbaka. Till min generation skulle det då bli 4000 kronor. Mina fastrar skulle alltså få 12 000 var. Jag skiter väl i de pengarna. Jag hade bra mycket hellre haft den där gamla tanten i minne och fått känna henne. Hennes syster som var min anmoder var enligt sägnen en äkta häxa som verkligen visste en massa övernaturliga saker. Tänk att få träffa hennes syster. Iofs var de inte så trevliga heller.. vilket man inte betvivlar..för de är inte så roliga någon av de där inlandsinavlade lapplänningarna..
Men att stämma syskonen för 12 000 kronor. När man är RIK själv. Det tycker jag är fult. (mina båda fastrar är mycket täta)