• Pebbles75

    Hur stor dos zink och folsyra för män?

    Hej!
    Min man har få och slöa spermier. Vid senaste ICSI åt han både folsyra och zink och vår befruktning ökade markant! Nu är det snart dags igen.

    Vet ni hur stor dos han bör ta egentligen? Det får ju inte vara skadligt.

  • Svar på tråden Hur stor dos zink och folsyra för män?
  • Pimpinellan

    Två folsyratabletter och minst 30 mg zink räcker. I de studier som gjorts har dosen zink varit ännu högre,men denna dos räcker vet jag av egen erfarenhet. Det finns ren zink på hälsokosten att köpa.

  • Pebbles75

    Ok. Menar du folsyra 5 mg-tabletter?

    Han tar bara 1 zinktabeltt idag på 15 mg och i hans vitamintabletter är det 9 mg = 24 mg. Kan han ta 1 till 15 mg så det blir 39 mg/dag?

  • ior1979

    Jag har precis varit och inhandlat folsyra till mig och zink till mannen, menar ni att han också ska äta folsyra??? Köpte ren zink på hälsokosten á 15 mg, så då blir det bra med 2 st/dag??? Folsyran köpte jag på apoteket 500 ug. Hur mycket ska han resp jag ta av dem???

    Frågvis

  • Pimpinellan

    Jag menar de där vanliga folsyrapillren man köper på Apoteket ja. Två såna per dag. Två zinktabletter per dag eller en zink plus en multivitamin räcker.

  • tusenfrågor

    hej! jag måste få fråga er var ni hittar zink? jag var på apoteket och där finns inte "ren" zink, utan enbart i en massa multivitamin-tabletter. tack på förhand!

  • tusenfrågor

    förlåt ska kanske också säga att jag frågat på en hälsokost i närheten av mitt jobb o de hade inte ren zink.. är det någon hälsokostkedja du varit på ior1979? i så fall vilken. tack igen :)

  • isisisis

    Min man har ätit extra E-vitamin ett tag innan behandling.
    Så även jag.

    Det har jag hört är bra för produktionen.

  • Turkfästmön

    Jag puffar upp tråden för jag är lite nyfiken på detta

Svar på tråden Hur stor dos zink och folsyra för män?