• Äldre 4 Oct 07:15
    53078 visningar
    20 svar
    20
    53078

    Hjälp mig med lite arabiska ord!!!

    Det verkar som att det finns en del här på FL som kan arabiska och nu behöver jag er hjälp! Det är så här att vi håller på att skola in ett barn som pratar just arabiska och varken föräldrarna eller barnet pratar svenska alls. Det hade varit kul att få lära sig lite nyckelord som man kan säga till barnet så att han får ett hum om vad det är man pratar om. Så snälla lär mig lite arabiska!

    Vad jag vet så heter
    nej= la
    mjölk= halib

    Men hur säger man:
    ja
    äta
    sjunga
    kissa
    bajsa
    hej
    hejdå
    måla
    vara inne
    vara ute
    leka

  • Svar på tråden Hjälp mig med lite arabiska ord!!!
  • Äldre 4 Oct 10:19
    #1

    ingen?

  • frugan­L
    Äldre 4 Oct 10:25
    #2

    Jag har en lista på jobbet, återkommer på måndag.

    duktig är "chatr" om det är en pojke och "chatri" om det är en flicka.
    kom hit är "ta'al" om det är en pojke och "ta'ali" om det är en flicka. (uttalas nästan ta'hal fast med jätteosynligt h)
    Hej då är "jalla bay"
    stor är "kibir"
    FÖRBJUDET är "haram!"
    älskling är "habibi"
    puss är "abosa" eller "bosa" är inte säker.

  • Äldre 4 Oct 10:29
    #3
    gnesh skrev 2008-10-04 10:25:57 följande:
    Jag har en lista på jobbet, återkommer på måndag.duktig är "chatr" om det är en pojke och "chatri" om det är en flicka.kom hit är "ta'al" om det är en pojke och "ta'ali" om det är en flicka. (uttalas nästan ta'hal fast med jätteosynligt h)Hej då är "jalla bay"stor är "kibir"FÖRBJUDET är "haram!"älskling är "habibi"puss är "abosa" eller "bosa" är inte säker.
    Ja, återkom gärna med din lista!
    Tack för orden! ska skriva ner alla ord och ha det uppsatt på jobbet.
  • MsBeau­ty
    Äldre 4 Oct 11:21
    #4

    ja = Naam
    äta = Jekol
    sjunga = Gänni (G uttalas Rh)
    kissa = Boul/Bouli (mask./fam.)
    bajsa = Aghara
    hej = Ahlan
    hejdå = ma salama
    måla = Lauil
    vara inne = kunnu jua (plur)
    vara ute = kunnu barra (plur)
    leka = el abu (plur)

    jag har säkert stavat fel, men skriver så som jag uttalar det. Men du kan låna ett arabiskt-svenskt lexikon på biblioteket, eller köpa ett att ha på dagiset, det är lättare.

  • Äldre 4 Oct 12:39
    #5
    MsBeauty skrev 2008-10-04 11:21:56 följande:
    ja = Naamäta = Jekolsjunga = Gänni (G uttalas Rh)kissa = Boul/Bouli (mask./fam.)bajsa = Agharahej = Ahlanhejdå = ma salamamåla = Lauilvara inne = kunnu jua (plur)vara ute = kunnu barra (plur)leka = el abu (plur)jag har säkert stavat fel, men skriver så som jag uttalar det. Men du kan låna ett arabiskt-svenskt lexikon på biblioteket, eller köpa ett att ha på dagiset, det är lättare.
    Tack, snälla du!
  • Äldre 4 Oct 12:51
    #6

    maken som hade synpunkter o även andra förslag...

    äta = Jekol
    jiakol

    hej = Ahlan
    merhaba.
    salam alekum.

    hejdå = ma salama
    jalla bye.


    Carpe Diem.....
  • Äldre 4 Oct 17:12
    #7

    *flikar in lite också*

    Ja = i (eI)
    När man svarar på en fråga, typ "Är du hungrig" (Ente/Enti joaan) "Ja, jag är hungrig" = "ii, ana joaan"

    När tex någon ropar på dig och du vill säga "Ja" (här är jag) så använder man "naam"
    Rätta mig om jag har fel

    Endel ord kan ju också sklija sig beroende på vilken dialekt/ vilket land de kommer ifrån.

  • Äldre 4 Oct 18:15
    #8
    pilliss skrev 2008-10-04 12:51:00 följande:
    maken som hade synpunkter o även andra förslag... äta = Jekoljiakol hej = Ahlanmerhaba.salam alekum.hejdå = ma salamajalla bye.
    ommseif skrev 2008-10-04 17:12:42 följande:
    *flikar in lite också*Ja = i (eI) När man svarar på en fråga, typ "Är du hungrig" (Ente/Enti joaan) "Ja, jag är hungrig" = "ii, ana joaan"När tex någon ropar på dig och du vill säga "Ja" (här är jag) så använder man "naam" Rätta mig om jag har fel Endel ord kan ju också sklija sig beroende på vilken dialekt/ vilket land de kommer ifrån.
    Tack till er också! Pojken kommer att bli så glag när jag har lite fler ord att komma med. Redan nu blir han glad när jag använder mig av " la" och "halib". Sen försöker jag med hela kroppspråket att visa vad jag vill ha sagt
  • frugan­L
    Äldre 4 Oct 23:52
    #9

    Hur gammal är han?

    "Mina" arabiska barn är bara 1 och 1½ år...(alla barnen på min hemvist är så gamla förvisso haha), och de lär sig svenska så fort... men de lyssnar på "kom hit" minsann!

  • Äldre 5 Oct 07:20
    #10
    gnesh skrev 2008-10-04 23:52:10 följande:
    Hur gammal är han?"Mina" arabiska barn är bara 1 och 1½ år...(alla barnen på min hemvist är så gamla förvisso haha), och de lär sig svenska så fort... men de lyssnar på "kom hit" minsann!
    Han är tre år och några månader, så han pratar arabiska flytande. Ja, jag tror nog att han kommer att lära sig svenska rätt så fort men dom har bara bott här i en månad och pojken har precis börjat förskolan. Ibland ser han lite förvirrad ut för han förstår ju ingenting så med några nyckelord här och där plus svenska plus en massa kroppspråk så blir det nog lättare att förstå sammanhanget.
  • Sa
    Äldre 18 Oct 01:20
    #11

    Ja jag talar arabiska


    https://www.facebook.com/profile.php?id=1305024388


    Någon som talar arabiska här?
    السماح بالكتابة بحسب النطق الصوتي
    Ja jag talar arabiska
  • edonat­or
    Äldre 18 Oct 01:25
    #12

    Nu tycker säkert alla att jag är hemsk och rasistisk, men vore det inte bättre att ha principen att föräldrarna och barnen lär sig svenska? Det finns så många skolor och förskolor i Sverige redan där inga barn kan prata svenska ordentligt, eftersom det inte finns några svenskar på skolorna. Jag tycker det är dumt att sprida "trenden" till fler skolor. Det skapar bara allt mer utanförskap.

  • Äldre 18 Oct 01:44
    #13
    edonator skrev 2011-10-18 01:25:50 följande:
    Nu tycker säkert alla att jag är hemsk och rasistisk, men vore det inte bättre att ha principen att föräldrarna och barnen lär sig svenska? Det finns så många skolor och förskolor i Sverige redan där inga barn kan prata svenska ordentligt, eftersom det inte finns några svenskar på skolorna. Jag tycker det är dumt att sprida "trenden" till fler skolor. Det skapar bara allt mer utanförskap.
    nu är det ju så att för att kunna kommunicera öht så kanske de måste ta in vissa arabiska ord. Sen vet man efter forskning inom utbildningsvetenskapen (är själv utb lärare) att man måste ha ett fungerande hemspråk för att kunna lära sig svenska så bra som möjligt. Har man inte sitt hemspråk så är det mycket svårare att lära sig bra svenska, det är därför hemspråksundervisning är så viktig. Sen så är det även så att många av dessa barn och ungdomar kan prata med korrekt svenska och utan brytning med mera men det blir en dialekt och en gruppslang ett sätt barnen kommunicerar på med sina kompisar, men i andra sammanhang så pratar de annorlunda. Det finns t o m ett begrepp för detta men jag finner det inte i bakhuvudet just nu tyvärr.. När man arbetar med barnen i skolan kan man se detta tydligt, när de pratar med mig individuellt använder de ett annat språk än när de pratar med sina kompisar.  Trenden som bör spridas är mer hemspråks undervisning för då kommer även svenskan lättare av bara farten.

    Men i ts läge så är det ju så att det i nuläget handlar om att kunna förstå och kommunicera kring vissa basala behov som är nödvändigt. Barnet måste också få möjlighet till trygghet att de kan förstå om denne uttrycker ngt särskilt behov. _ Det svenska språket kommer att komma i den sociala kontexten, barn i den åldern lär sig otroligt snabbt och är som mest mottagliga för att lära sig ett  nytt språk, vilket blir svårare ju äldre man blir.
  • Äldre 18 Oct 10:21
    #14
    edonator skrev 2011-10-18 01:25:50 följande:
    Nu tycker säkert alla att jag är hemsk och rasistisk, men vore det inte bättre att ha principen att föräldrarna och barnen lär sig svenska? Det finns så många skolor och förskolor i Sverige redan där inga barn kan prata svenska ordentligt, eftersom det inte finns några svenskar på skolorna. Jag tycker det är dumt att sprida "trenden" till fler skolor. Det skapar bara allt mer utanförskap.
    Nu är den här tråden några år gammal och pojken har hunnit sluta hos oss eftersom föräldrarna bara skulle vara här i något år pga studier.

    Men ang ditt inlägg: Att vi vill lära oss några basala ord innebär inte att vi inte uppmuntrar barnet till att lära sig svenska samt att VI lär oss arabiska! Det handlar om att få barnet att känna sig hemma, få förtroende för oss och känna att vi förstår dom nödvändigaste sakerna. Och det funkade alldeles utmärkt!! Vi hade en lista på lite arabiska basord och vi kunde säga dom på arabiska och samtidigt säga det svenska ordet och pojken lärde sig svenska otroligt fort. Så du får nog läsa på om språkinlärning!
  • edonat­or
    Äldre 18 Oct 18:09
    #15
    Thaleia skrev 2011-10-18 10:21:38 följande:
    Nu är den här tråden några år gammal och pojken har hunnit sluta hos oss eftersom föräldrarna bara skulle vara här i något år pga studier.

    Men ang ditt inlägg: Att vi vill lära oss några basala ord innebär inte att vi inte uppmuntrar barnet till att lära sig svenska samt att VI lär oss arabiska! Det handlar om att få barnet att känna sig hemma, få förtroende för oss och känna att vi förstår dom nödvändigaste sakerna. Och det funkade alldeles utmärkt!! Vi hade en lista på lite arabiska basord och vi kunde säga dom på arabiska och samtidigt säga det svenska ordet och pojken lärde sig svenska otroligt fort. Så du får nog läsa på om språkinlärning!
    Förlåt, jag uppmärksammade inte det. Att jag öht skrev bottnar väl i att jag är "rasist" och helt enkelt vill ha in så lite av de där varelserna som möjligt (västasiater och afrikaner). Men det är mycket möjligt att du har rätt angående språkinlärning. Förhoppningsvis lär han sig att följa svenska lagar och regler också, inte kränka svenska tjejer eller hota svenska killar. Allra allra helst väljer han att flytta hem igen till sitt land, men det är bara en stilla önskan...

    Och anledningen till att jag tycker så är att jag själv bor i ett invandrartätt område och ofta är rädd för att gå ut. Men det behöver vi inte gå in på i den här tråden...
  • Äldre 28 Jan 08:18
    #16

    Jag bor i invandrartätt område o är aldrig rädd.

    Varelser? Människor menar du!

  • Äldre 28 Jan 09:37
    #17

    Jag bor också i ett invandrartätt område men jag är inte heller rädd då jag törs säga ifrån och försvara mig själv. Mot både svenskar och icke svenskar. Vad är du rädd för?

  • Äldre 28 Jan 09:38
    #18

    Jösses vilken gammal tråd :D

  • Äldre 1 Apr 10:28
    #19

    hej!
    so här hur säger man ord på arabiska:

    ja= eh
    äta= kol
    sjunga= ganni
    kissa= andak pippi 
    bajsa= andak kakka
    hej= marhaba
    hejdå= ma elsalama
    måla= ersom
    vara inne= foot la gewa (G uttala som engelsk G)
    vara ute= etlaa la barra
    leka= elaab

  • Äldre 9 Apr 23:41
    #20

    Vad är hejdå på arabiska? Snälla hjälp!! Det korrekta och hur man uttalar :p

Svar på tråden Hjälp mig med lite arabiska ord!!!