• dotson

Är det verkligen så korkat att lägga ekparkett i hall och kök? Berättta om era erfarenheter!

Jag har tidigare ställt frågan om vad jag ska ha för golv i kök, hall och vardagsrum. Eftersom alla rummen "går ihop" skulle det vara snyggast att ha samma golv i alla rum eller åtminstone i hall och kök.

Har varit sugen på klinkers i hall kök och sedan ekparkett i vardagsrum eller ev klinker även i vardagsrummet. Efter att ha surfat runt på hemnet ser jag att allt fler, framförallt i nyggda hus, har lagt ekparkett i även i kök och hall. Och det ger ju en varm känsla till skillnad mot klinker. Är det verkligen så knäppt att ha ekparkett i kök och hall? Blir det en massa märken på en gång? Är det inte bättre att lägga ekparkett som går att slipa om än att lägga laminat?

(Anledningen till att jag vill ha just ekparkett är att vi kan få det väldigt billigt via en importör)

• Svar på tråden Är det verkligen så korkat att lägga ekparkett i hall och kök? Berättta om era erfarenheter!
  • Willhellmina

Vi har ekparkett i hela lägenheten och jag trivs bra med det, det blir så enhetligt. Vi har inte lagt in den själv utan den fanns redan när vi köpte lägenheten. Han som hade den innan hade nog lite för mycket pengar vid något tillfälle så parketten var svinigt dyr men den håller för plask från en diskande 1½ åring, boxer-klor i full galopp och en stressad mamma med ytterskorna på.....

Supersnyggt är det också!

• Cia o krabaten

Jag har ett 3,5 år gammalt hus med ekparkett i alla rum.
    I somras valde vi att lägga klinker i köket för att det var så skadat golvet där
    Så knappt 3 år, eller ja, det hade ju sett risigt ut innan dess.
    Men så har vi småbarn också som dräller ut vatten och annat.

Hallen däremot är inga problem, men så har vi en stor dörrmatta innanför dörren där man tar av sig och även ställer blöta skor.

Så jag skulle rekommendera annat golv iaf i köket, men nackdelen med klinker är att porslin går sönder lättare då.
    Tittade förut på ett annat alternativ som var plast aktiga rutor som man lade som klickgolv liksom.

• Blå Flygare

Vi har ekparkett, och lite märken har det blivit, men inte fler än i vardagsrummet just. Men man får ha koll så inte vatten blir liggande - då blir det ju fula märken. Men inte lika lätt som på laminat! Det kan jag verkligen inte rekommendra varken i hall eller kök.

I hallen har vi klinker, och det känns bättre där när man går in med grus, våta skor osv. I köket däremot känns det skönt att inte glas går sönder varja gång man tappar i golvet.

• emejo128

Vi har beställt det här golvet och ska lägga in. Det kostar lika mycket som ett trägolv, men är ett laminatgolv. Skillnaden är att det är limmat på ett särskilt sätt så det ska hålla och inte spricka upp, som laminat annars lätt gör. Sedan är det lätt struktur på det, så att det blir som trägolv är också. Det lurade mig första gången jag kände på det.

www.alloc.se

• Tjatte

Vi har ekparkett i köket i vårt hus och har haft det sedan vi byggde huset för drygt sju år sen. Det är inga problem alls! Vi har kompisar som har oljad parkett och de lägger ut tidningspapper framför spisen för att undvika fläckar av stekfett på golvet. Vi har lackad parkett och har inga bekymmer med varken flottfläckar, vattenstänk eller annat.

I hallen har vi klinkers och är nöjda med det. Vi har haft parkett i hallen tidigare och det var inte bra. På klinkers kan man köra in en blöt och smutsig barnvagn utan problem.

• dotson

Barnen är 4 och 6 så de "slabbar" inte lika mycket nu som förr. Och diskar gör vi i diskmaskinen så det bör inte stänkas så mycket med vatten. Funderar mest på hur det blir under stolarna som man drar fram och tillbaks.

Cia och Krabaten: Vi har också varit inne på att köpa linoliumgolv med grå och vita rutor men kände at det kanske blev för rörigt. www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/224272 Varför valde ni bort det?

• Blå Flygare

TS: Det blir inga märken av stolarna om man har möbeltassar.

• jagäraf

Jag har haft ekparkett i köket och det fungerade jättebra. Men som sagt, tassar på stolarna är ett måste. I hallen tycker jag nog klinkers är ett bättre alternativ eftersom grus lätt kan repa.

• Cia o krabaten
    dotson skrev 2008-10-05 11:21:42 följande:
    Barnen är 4 och 6 så de "slabbar" inte lika mycket nu som förr. Och diskar gör vi i diskmaskinen så det bör inte stänkas så mycket med vatten. Funderar mest på hur det blir under stolarna som man drar fram och tillbaks.Cia och Krabaten: Vi har också varit inne på att köpa linoliumgolv med grå och vita rutor men kände at det kanske blev för rörigt. www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/224272 Varför valde ni bort det?
    Vi valde bort det helt enkelt för att vi hade en kompis som kunde lägga klinker och fick bra pris på det.
    Annars fanns det många snygga.

Ang möbeltassar så finns det på varenda graj i huset som ska kunna flyttas. Inte soffan tex, men soffbordet osv.
  • Vårflickan

Vi har oljad ekparkett i hela huset. Visst är det slitet men ändå så himla charmigt. Jag älskar våra golv.

Svar på tråden Är det verkligen så korkat att lägga ekparkett i hall och kök? Berättta om era erfarenheter!