• dotson

Är det verkligen så korkat att lägga ekparkett i hall och kök? Berättta om era erfarenheter!

Jag har tidigare ställt frågan om vad jag ska ha för golv i kök, hall och vardagsrum. Eftersom alla rummen "går ihop" skulle det vara snyggast att ha samma golv i alla rum eller åtminstone i hall och kök.

Har varit sugen på klinkers i hall kök och sedan ekparkett i vardagsrum eller ev klinker även i vardagsrummet. Efter att ha surfat runt på hemnet ser jag att allt fler, framförallt i nyggda hus, har lagt ekparkett i även i kök och hall. Och det ger ju en varm känsla till skillnad mot klinker. Är det verkligen så knäppt att ha ekparkett i kök och hall? Blir det en massa märken på en gång? Är det inte bättre att lägga ekparkett som går att slipa om än att lägga laminat?

(Anledningen till att jag vill ha just ekparkett är att vi kan få det väldigt billigt via en importör)

• Svar på tråden Är det verkligen så korkat att lägga ekparkett i hall och kök? Berättta om era erfarenheter!
  • meimei

Vi hade trägolv i ett av våra hus (som nu är sålt). Väldigt exklusiv parkett i hela huset (men enligt min smak inte den vackraste). I hallen tog den väldigt mycket stryk och det blev mörka fläckar som torkade ut av blöta skor. Det var riktigt jobbigt att gå och försöka putsa på den hela tiden. Vi la till slut klinkers vid ingången och i köket. Det var verkligen mycket mer praktiskt!

• johandra

Vi har ekparkett flytande i hela huset utom 1.5meter precis innanför dörren där vi har klinkers...

Vårt golv är hur vackert som helst efter 2 års slitande..Har oxå små barn som bankar o dräller vatten mm...Är supernöjd med vårt golv(inköpt på silvan) såp jag kan varmt rekomendera parkett i kök.

i hallen skulle jag dock inte vilja ha det för då måste man nog vara alldeles för försiktig hela tiden..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • skrutthumlan2

skulle ej ha parkett i hallen. blir ju blött när man har varit ute i regn och snöslask! däremot i köket skulle jag ha det!

• Topdog

Vi har oljad ekparkett i köket och det funkar superbra trots små barn. Vi tvekade länge ifall vi skulle ha oljat eller lackat, men tillslut valde vi oljat eftersom det går att fixa småskador mycket lättare. Ett lackat golv måste slipas hel och hållet samt lackas om, ett oljat golv kan du slipa enbart på själva skadan och olja bara där. Dessutom tog vi hit en golvsliparkille som fick behandla hela golvet med OSmo Hårdvaxolja. Det ger ett lika bra skydd som lack men har samma känsla som olja och är lika lätt att reparera. Vatten är inga problem på vårat golv, det pärlar sig och avdusntar/torkar av sig själv om man glömmer ta fram trasan.

I en hall skulle jag dock aldrig ha parkett. Golvet kommer att bli sabbat väldigt snabbt med grus som trampas in i trät och bildar gropar. Lack funkar knappast heller med tanke på alla repor som blir av grus där vattnet tränger in och förstör trät.

• annakarin81

Vi hade ek i hallen i en tidigare lägenhet - inte bra. Även om vi hade stor matta (med hel botten) innanför dörren så blev det avtryck av småsmå gruskorn. Repor var inget stort problem och vätan undvek vi med hjälp av mattan, men pyttesmå gropar fanns i hela hallen trots att jag sgs dagligen försökte sopa upp eländigt smågrus.

• AnneSophie

Vi har just fått ekparkett inlagt i köket i nya huset. Men golvläggarna slipade och lackade golvet också. Då klarar det vatten och smuts bättre.
    Jag vet ännu inte hur det kommer att funka, så jag återkommer om nåt halvår.

« Absolut bäst! -

»
  • Topdog

Mitt tips är att INTE lacka utan hårdvaxa istället. Du får alla fördelarna med oljan (går att reparera/slipa/behandla punktvis istället för slipa lacka hela golvet; den sammetslena känslan; den vackra lystern), men också fördelen med lackat (det blir helt vattentåligt).

• Dundermamman

Vi har mattlackad ekparkett som ser ut som oljad i kök och hall. Det är 2 år sedan vi la in den och visst ett och annat märke finns där men det ska ju synas att det används, eller? Det går ju även att slipa om 3-4 ggr.
    Precis innanför ytterdörren har vi dock klinkers!

Jag älskar vår parkett, så mycket "mjukare" och varmare att gå på än ett laminatgolv!

• paola

vi har slipbart ek golv i hela huset o jag kan inte tänka mig att ha nåt annat...

• Linusina

Vi hade det i vårt tidigare hus, jätte snyggt & inte alls opraktiskt! Vi valde lägga in en ekparkett på hela första plan, tröskellöst, så snyggt blev det!!

Har bilder inne på bloggen, kika under sidan heminredning.

Lycka Till med ekparketten!!

duracellmamman.se/wordpress/

Svar på tråden Är det verkligen så korkat att lägga ekparkett i hall och kök? Berättta om era erfarenheter!