• dotson

Är det verkligen så korkat att lägga ekparkett i hall och kök? Berättta om era erfarenheter!

Jag har tidigare ställt frågan om vad jag ska ha för golv i kök, hall och vardagsrum. Eftersom alla rummen "går ihop" skulle det vara snyggast att ha samma golv i alla rum eller åtminstone i hall och kök.

Har varit sugen på klinkers i hall kök och sedan ekparkett i vardagsrum eller ev klinker även i vardagsrummet. Efter att ha surfat runt på hemnet ser jag att allt fler, framförallt i nyggda hus, har lagt ekparkett i även i kök och hall. Och det ger ju en varm känsla till skillnad mot klinker. Är det verkligen så knäppt att ha ekparkett i kök och hall? Blir det en massa märken på en gång? Är det inte bättre att lägga ekparkett som går att slipa om än att lägga laminat?

(Anledningen till att jag vill ha just ekparkett är att vi kan få det väldigt billigt via en importör)

• Svar på tråden Är det verkligen så korkat att lägga ekparkett i hall och kök? Berättta om era erfarenheter!
  • dotson

Kul att så många har svarat. Det lutar nog åt genomgående ekparkett ifall vi får bra pris.

• Yummie

Själv föredrar jag klinkers i köket. Känns mer sterilt vilket jag tycker ska vara i ett kök. I hallen har vi också klinkers, samma som i köket och det är ju så praktiskt när man kommer in med våta skor eller hunden drar in grus.

• Topdog
    Yummie skrev 2008-10-09 01:56:27 följande:
    Själv föredrar jag klinkers i köket. Känns mer sterilt vilket jag tycker ska vara i ett kök. I hallen har vi också klinkers, samma som i köket och det är ju så praktiskt när man kommer in med våta skor eller hunden drar in grus.
    Jag tycker tvärt om. Vi hade klinker i köket tidigare och det blev verkligen superäckligt i fogarna. Missade man att torka upp något direkt så var det supersvårt att få bort. Det blev fläckar/missfärgningar i fogarna som såg sunkiga ut.
    På vårt oljade och hårdvaxade ekgolv gör det inget om man missar att torka upp direkt. All vätska pärlar sig och när det är upptorkat syns inget alls. Golvet blir rent, snyggt och fräscht.
  • hally

Vi ska ha samma golv i kök och hall och vi kommer lägga plastmatta. Jättesnygg är den, vi hade den i bostadsrätten innan och de flesta besökare var tvunga ner och känna på golvet med handen för att kolla om det var klinker.
    Den står emot väta och slask i köket och är suverän. Det finns jättefina såna nu för tiden.
    Vill inte ha klinker över hela den stora ytan, barnen slår ju ihjäl sej om de trillar med huvet i golvet och porslinet har betydligt lägre chans att klara ett fall på klinkers. Trägolv fungerar inte heller för oss i hall och kök. Vi har snyggt trägolv i matrum och vardagsrum men det får räcka med att måsta vara extrem-rädd om de golvytorna
    Plastmattan håller bäst i längden för oss i hall och kök.

• Yummie

Våra fogar är som nya, inga fläckar alls och vi la golvet år 2000.

• Tecken

Vi har ek i hallen, full av repor. Den tidigare bostadsrättsinnehavaren satte in det, och vi har inte orkat byta.

• Monika 497
    dotson skrev 2008-10-05 11:03:19 följande:
    Jag har tidigare ställt frågan om vad jag ska ha för golv i kök, hall och vardagsrum. Eftersom alla rummen "går ihop" skulle det vara snyggast att ha samma golv i alla rum eller åtminstone i hall och kök.

Har varit sugen på klinkers i hall kök och sedan ekparkett i vardagsrum eller ev klinker även i vardagsrummet. Efter att ha surfat runt på hemnet ser jag att allt fler, framförallt i nyggda hus, har lagt ekparkett i även i kök och hall. Och det ger ju en varm känsla till skillnad mot klinker. Är det verkligen så knäppt att ha ekparkett i kök och hall? Blir det en massa märken på en gång? Är det inte bättre att lägga ekparkett som går att slipa om än att lägga laminat?

(Anledningen till att jag vill ha just ekparkett är att vi kan få det väldigt billigt via en importör)
    Hej?

Vill du dela med dig infon om importören?

• Deiia

Vi har haft ekparkett i hela huset förutom ett par rader klinker precis vid ytterdörren. Precis vid dörren måste man ha något skyddande......
    I köket var det inga problem med parkett.

Jag skulle definitivt inte lägga laminat!
    Och jag skulle absolut välja oljat golv - inte lackat. Även om lacken är matt så GULNAR den och det är inte snyggt. Syns tydligt där man hafr mattor t.ex. Hatar gulnat trä      

• Leifson

Vis av erfarenhet så kan man mer än gärna lägga ekparkett i hall och kök. men lägg dem inte tillsammans, ha alltid en särskillnad dem emellan. Lägg sedan parketten precis under första benen i underskåpen. Hur det därutöver ser ut under underskåpen har mindre betydelse, det är rent estetisk, för din egen betydelse. Jag lade tidigare ett enhetligt golv i hall och kök och upptäckte en svacka i köket därefter. Mycket ångest och tillfälliga lösningar tills jag beslutade mig för att ta upp golv och flytspackla. Mycket arbete och tidsåtgång. Nu har jag ett perfekt köksgolv och övergång från hall. Gör om gör rätt har följt mig alltjämt i min renovering, men nu är det perfekt. Det behöver inte vara parkett under köksskåp överhuvudtaget,.kanske bara lägga dit masonite i samma nivå. Det handlar mer om att ifalll man vill ha annat golv eller byta ut skadat golv. Tänk innan. Jag själv har redan funderat på att byta ut ekgolvet mot skeppsgolv, vilket nu kommer att bli riktigt enkelt, kanske bara en dag. Jag har Inte längre ångest att byta golv, snarare något jag verkligen vill göra.  

Svar på tråden Är det verkligen så korkat att lägga ekparkett i hall och kök? Berättta om era erfarenheter!