• Anonym

"Ful gubbe" i skolan!!

Nu när dottern (som är 8 år) skulle gå till skolan pratade vi lite om det här med att man inte ska följa med någon främmande som man träffar på vägen oavsett vad de säger osv.

Då sa dottern: Vet du mamma, det finns en som heter Kjell som brukar gå omkring på skolgården och försöker lura med sig barn hem. Han är full och han har suttit i fängelse. :-O

Vidare berättar hon att de har pratat om detta i skolan och fröknarna har sagt att man absolut inte ska följa med honom och om han kommer och pratar så ska man bara springa därifrån!

Jag har inte hört någonting om denne Kjell tidigare. Men OM det nu är så att en full karl går omkring i skolan och försöker lura med sig barnen hem och lärarna är medvetna om detta, borde inte vi föräldrar ha fått någon information om det då??!

Blev helt chockad!! Tänker ju på lilla Engla och andra barn som råkat ut för "fula gubbar"

• Svar på tråden "Ful gubbe" i skolan!!
  • Im Fabulous

La Lola skrev 2008-10-10 08:15:21 följande:

Jag undrade mest vad han skulle anmälas för.
    Någon anmälan kan bli svårt, men man kan ändå ringa efter polis.
  • La Lola
    Aquila skrev 2008-10-10 08:16:39 följande:
    La Lola skrev 2008-10-10 08:15:21 följande:Polisen behöver bli uppmärksammade på situationen. Den är hotande även om något brott inte kan anmälas.
    Ja men det är ju en helt annan sak.
    Att ringa polisen o berätta kan man ju såklart göra. Det är ju svårt att ringa o säga "jag vill anmäla en person för övergrepp mot barn" när inget sånt hänt.
    Det var så jag menade.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • NovaIzabellaCecilia

om han försöker lura med sig barn kan han anmälas för ofredande

La Lola skrev 2008-10-10 08:15:21 följande:
    Jag undrade mest vad han skulle anmälas för.
  • La Lola
    Im Fabulous skrev 2008-10-10 08:17:27 följande:
    La Lola skrev 2008-10-10 08:08:24 följande:Och så finns det kärnvapen, miljöförstöring, massmord, krig, svält. Men det har väl knappast någon betydelse i sammanhanget? Tråden handlar ju om en ful GUBBE (man, karl) som vistas på en skolgård. Inga övergrepp i hemmet och ingen tant iblandad.
    Nä, det var bara en lite påminnelse över att man ska komma ihåg att övergrepp mot barn utanför hemmet inte är lika vanligt som övergrepp mot barn i hemmet.

Vad kärnvapen o allt det har med saken att göra förstår jag inte.
  • Im Fabulous

La Lola skrev 2008-10-10 08:20:16 följande:

Nä, det var bara en lite påminnelse över att man ska komma ihåg att övergrepp mot barn utanför hemmet inte är lika vanligt som övergrepp mot barn i hemmet. Vad kärnvapen o allt det har med saken att göra förstår jag inte.
    Jag förstod inte vad fula gummor eller övergrepp i hemmet hade med saken att göra heller. Tråden handlar ju specifikt om en ful gubbe - utomhus.
  • Aquila

La Lola skrev 2008-10-10 08:18:45 följande:

Ja men det är ju en helt annan sak. Att ringa polisen o berätta kan man ju såklart göra. Det är ju svårt att ringa o säga "jag vill anmäla en person för övergrepp mot barn" när inget sånt hänt. Det var så jag menade.
    Varför fundera så mkt? Gå ihop några föräldar och helt enkelt ring och berätta vad som har hänt. Sen kan ju polisen avgöra vad som blir nästa steg.
  • Anonym
    Annamaja skrev 2008-10-10 08:17:48 följande:
    Ja prata med henne så fort som möjligt... de kan inte bara vara något som hon hittat på?De går visst anmäla en man som går om kring på skolan och försöker ta med sig barn, om inte annat för ofredande
    Jag tror inte att hon har hittat på det. Dels så brukar hon inte hitta på saker och sedan så lät det trovärdigt då hon sa att de hade pratat om det i skolan.

Men visst ska jag prata med fröken så fort som möjligt.
  • Annamaja
    Anonym skrev 2008-10-10 08:27:46 följande:
    Jag tror inte att hon har hittat på det. Dels så brukar hon inte hitta på saker och sedan så lät det trovärdigt då hon sa att de hade pratat om det i skolan.Men visst ska jag prata med fröken så fort som möjligt.
    Nej det bästa är nog att prata med fröken först. och se vad hon säger. Om de nu är så så hade jag fråga satt varför man inte fått den informationen. Det där är ju mardrömmen att någon sån skulle dyka upp på dotterns skola
  • smaragden

ring rektorn och hör med andra föräldrar..ring runt..samt ring även polisen o hör om han finns o kankse är en känd person..om ni bor i en liten stad borde det ju lösas fort..men sådana personer ska ju skyddas till varje pris.....försök om han finns att fota honom o sätt upp lappar o bild på honom...hehe..

• Anonym
    smaragden skrev 2008-10-10 08:47:00 följande:
    ring rektorn och hör med andra föräldrar..ring runt..samt ring även polisen o hör om han finns o kankse är en känd person..om ni bor i en liten stad borde det ju lösas fort..men sådana personer ska ju skyddas till varje pris.....försök om han finns att fota honom o sätt upp lappar o bild på honom...hehe..
    Men fota honom och sätta upp lappar måste väl ändå räknas som Ofredande mot honom? Så får man väl inte göra? Även om tanken är lockande så vill man ju inte göra någonting olagligt....
  • La Lola
    Anonym skrev 2008-10-10 08:49:28 följande:
    Men fota honom och sätta upp lappar måste väl ändå räknas som Ofredande mot honom? Så får man väl inte göra? Även om tanken är lockande så vill man ju inte göra någonting olagligt....
    Nä, så får man inte göra.
  • NovaIzabellaCecilia

jo det kan räknas som ofredanade. Bättre att prata med fröknar, föräldrar och polisen och låta polisen göra sitt jobb istället för att leka polis själv!

Anonym skrev 2008-10-10 08:49:28 följande:
  • mamma mia pizzeria

Får han vistas på skolgården???? På min sons skola så kom det dit några "andra" ungdomar. Dom blev bortmotade, förvisso så var dom störande mot dom andra eleverna. Och om inte "ful gubben" är störande så vet jag inte vad....

• smaragden

det var ju mest på skämt..att fota honom...jag var ironisk...jag menade att förövaren alltid skyddas mer än offret..

• Einstein
    Anonym (M) skrev 2008-10-10 08:08:04 följande:
    Skolorna är extremt slöa på att infomera hemmen om sånt här.Vi har haft en kille här i 20 års åldern(narkoman) som har jagat flera av barnen i skolan och hotat att döda dom.Tror du vi föräldrar fick veta det av skolan? Nej det fick jag höra av en bekant som jobbar inom förskolan. En månad efter första incidenten stod det om det i tidningen men fortf ingen info ifrån skilan.
    Dra inte alla skolor över en kam! Vi fick fick en varning från skolan då det hände en grej flera mil härifrån. Jag har även varit med om att varna föräldrar för en blottare på skolområdet som jag då jobbade på.
  • Einstein

Det kan ju vara så att denna Kjell ofta går förbi skolgården och då pratar med barnen över staketet. Sedan kan det hända att personalen på skolan har vidtagit åtgärder och sagt att OM han eller någom annan okänd försööker få dem med sig så får de inte följa med. Då är det ju lätt att en åttaåring får för sig att fröken sagt att faktiskt försökt lura med sig barn. Sedan startas det lätt rykten kring sådana här människor bland barnen och då blir de lätt både mördare och pedofiler! Jag säger inte att det är så, men kolla upp fakta med skolan innan du jagar upp dig för mycket.

Sedan om det verkligen är som din dotter säger, så är ploisen troligtvis redan inkopplad och skolan känner att de har läget under kontroll. De kanske inte vill informera föräldrarna för att undvika att skapa panik.

• Einstein
    Einstein skrev 2008-10-11 11:02:41 följande:
    Det kan ju vara så att denna Kjell ofta går förbi skolgården och då pratar med barnen över staketet. Sedan kan det hända att personalen på skolan har vidtagit åtgärder och sagt att OM han eller någom annan okänd försööker få dem med sig så får de inte följa med. Då är det ju lätt att en åttaåring får för sig att fröken sagt att faktiskt försökt lura med sig barn. Sedan startas det lätt rykten kring sådana här människor bland barnen och då blir de lätt både mördare och pedofiler! Jag säger inte att det är så, men kolla upp fakta med skolan innan du jagar upp dig för mycket. Sedan om det verkligen är som din dotter säger, så är ploisen troligtvis redan inkopplad och skolan känner att de har läget under kontroll. De kanske inte vill informera föräldrarna för att undvika att skapa panik.
    En trött lärare ber om ursäkt för alla stavfel!
Svar på tråden "Ful gubbe" i skolan!!