• danitra

Vet du skillnaden på hårda och mjuka vokaler?

Och vet du vilken skillnad dom gör för hur ord uttalas?

danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du skillnaden på hårda och mjuka vokaler?
  • Clobberella

Nej, jag har aldrig behövt lära mig det för att kunna stava/uttala ord rätt.

Däremot vet jag vilka vokaler som är hård respektive mjuka, men hur mycket nytta har man av det när man inte vet vad det innebär?

• danitra
    Clobberella skrev 2008-10-12 19:45:41 följande:
    Nej, jag har aldrig behövt lära mig det för att kunna stava/uttala ord rätt.Däremot vet jag vilka vokaler som är hård respektive mjuka, men hur mycket nytta har man av det när man inte vet vad det innebär?
    Nej, jag tror nästan alla lär sig prata innan dom ens lär sig alfabetet.
  • Eva S

Nej. Jag vet vilka som är hårda och vilka som är mjuka men vet inte vad det har för betydelse i stavnings- och uttalssammanhang.

• lövet2

Nej, jag lärde mig aldrig alla de där konstiga stavningsreglerna i skolan. Eftersom jag redan kunde stava rätt, så brydde jag mig liksom aldrig om dem ...

Besökare nr 55.000 blev cia70. Grattis!
  • danitra
    lövet2 skrev 2008-10-12 19:49:01 följande:
    Nej, jag lärde mig aldrig alla de där konstiga stavningsreglerna i skolan. Eftersom jag redan kunde stava rätt, så brydde jag mig liksom aldrig om dem ...
    Jag lärde mig inte mycket grammatikbegrepp och regler. Men det här har fastnat av någon anledning.
  • LyNxQ

Är det bara jag som tycker att de hårda vokalerna låter mjuka, och tvärtom? (fast det är samma med styrbord och babord..)

• danitra
    LyNxQ skrev 2008-10-12 19:50:56 följande:
    Är det bara jag som tycker att de hårda vokalerna låter mjuka, och tvärtom? (fast det är samma med styrbord och babord..)
    Nej. Det tycker jag nog inte.
    Men jag håller med dig om styrbord och babord!
  • Knasis

Jag kommer ihåg från skolan att vi gjorde tavlor med mjuka vokaler i bomull och hårda i sten. Men kommer inte ihåg VILKA som var i bomull respektive sten. Att de sedan har betydelse för uttalet av konsonanten före hade jag ingen ANING om!(kollade wikipedia) Alltid lär man sig nåt nytt. Även här på fl!

• flowerLowa
    LyNxQ skrev 2008-10-12 19:50:56 följande:
    jo det tycker jag med.. aouå låter jätte mjukt, men eiyäö låter hårt på nått vänster...
    (¯`°?.¸♥ ~Lill~Karlsson BF 2009~01~09~♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Vet du skillnaden på hårda och mjuka vokaler?