• danitra

Vet du skillnaden på hårda och mjuka vokaler?

Och vet du vilken skillnad dom gör för hur ord uttalas?

danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du skillnaden på hårda och mjuka vokaler?
  • MrsCD
    Frantic skrev 2008-10-13 13:09:52 följande:
    Rent språkregelmässigt borde kex uttalas med sj-ljud, men eftersom det är ett låneord (från engelskans cakes) så uttalas det med k.
    Skont att vi bada hade samma information!
  • Caranlachiel

Japp, lärde mig redan i lågstadiet vilka vokaler som är hårda respektive mjuka. Dock fick jag aldrig förklarat för mig att det var en reell skillnad som påverkar just hur orden uttalas. Det lärde jag mig för några år sedan.

Vecka 17 - and counting!
  • malibos

Ja det vet jag. Läser till fsklärare,lågstadielärare. Men jag har lärt mig det under min utbildning nu, kan inte minnas att jag lärt mig det i vare sig låg,mellan,högstadiet eller gymnasiet!

• hjärnladyn
    Frantic skrev 2008-10-13 13:09:52 följande:
    Rent språkregelmässigt borde kex uttalas med sj-ljud, men eftersom det är ett låneord (från engelskans cakes) så uttalas det med k.
    Fast det uttalas ju olika beroende på var i landet man bor. Även om det är ett låneord, så har jag som hallänning alltid uttalat det med ett tj-ljud. Och det gör man i Skåne där jag bor nu också.
  • Zsarah

när jag fick i lågstadiet så lärde vi oss hårda vokaler genom att vår lärare ställde sig upp skrivbordet och låtsades slå foten i en sten(stenen är ju hård) och skrek ut aouå :) Rolig minnesregel:)

• Gorban

Numera kallar man det öppna och slutna vokaler inom fonetiken.

• Frantic

Så att? Vad är din poäng? Givetvis finns det människor som inte följer språkreglerna, det gör inte att tjex är språkregelmässigt rätt.

hjärnladyn skrev 2008-10-14 08:54:56 följande:
    Fast det uttalas ju olika beroende på var i landet man bor. Även om det är ett låneord, så har jag som hallänning alltid uttalat det med ett tj-ljud. Och det gör man i Skåne där jag bor nu också.
  • Åsa

Angående kex: På språkhistorisk grund uttalas det med k-ljud, på skrivspråkuttalsmässig med tje-ljud. _Båda_ är korrekta i svenskan. Att omgivningen tycker det dialektala uttal som inte gäller på orten låter löjligt gör i detta fall inte det andra fel.

Jämför med grekiska lånord som "arkitekt" där det numera finns två korrekta uttal (fackmännen uttalar med k och kreti och pleti med tje ). i ord som "kilo" och "kiosk"(det senare inte grekiskt, jag vet) har ju tje-ljudet tagit över så pass att bara finlandssvenskarna och vissa åldringar uttalar med k-ljud längre.

• MrsCD
    Åsa skrev 2008-10-20 11:02:27 följande:
    Angående kex: På språkhistorisk grund uttalas det med k-ljud, på skrivspråkuttalsmässig med tje-ljud. _Båda_ är korrekta i svenskan. Att omgivningen tycker det dialektala uttal som inte gäller på orten låter löjligt gör i detta fall inte det andra fel.Jämför med grekiska lånord som "arkitekt" där det numera finns två korrekta uttal (fackmännen uttalar med k och kreti och pleti med tje ). i ord som "kilo" och "kiosk"(det senare inte grekiskt, jag vet) har ju tje-ljudet tagit över så pass att bara finlandssvenskarna och vissa åldringar uttalar med k-ljud längre.
    Tack for att du delade med dig av dina kunskaper! Borjar nu fundera pa om jag sager arKItekt eller arTJitekt...
  • Lillfjant

Jag vet vilka som är hårda och mjuka men inte alltid användningen
    Vi fick lära oss denna ramsa:
    AOUÅ jätten klampar på
    EIYÄÖ flingor lätta som snö

Verkar finnas många olika ramsor för att minnas det

• Sasha 92

A O U Å är så hård som stenen grå
    E I Y Ä Ö  är så mjuk som snö.

De hårda vokalerna är: A, o, u och å

De kallas hårda vokaler därför att man säger ljudet före hårt.

Exempel: Gå, gås, gata, gapa och gammal.

Vokalerna delas in i mjuka och hårda vokaler.

De mjuka vokalerna är: E, i, y, ä och ö.

De kallas mjuka vokaler därför att man säger ljudet före mjukt.

Exempel: Ge, gäspa, gäst, Göte och genast.

så nu vet du :D 

Svar på tråden Vet du skillnaden på hårda och mjuka vokaler?