Vet du skillnaden på hårda och mjuka vokaler?
Och vet du vilken skillnad dom gör för hur ord uttalas?
Och vet du vilken skillnad dom gör för hur ord uttalas?
Japp, lärde mig redan i lågstadiet vilka vokaler som är hårda respektive mjuka. Dock fick jag aldrig förklarat för mig att det var en reell skillnad som påverkar just hur orden uttalas. Det lärde jag mig för några år sedan.
Ja det vet jag. Läser till fsklärare,lågstadielärare. Men jag har lärt mig det under min utbildning nu, kan inte minnas att jag lärt mig det i vare sig låg,mellan,högstadiet eller gymnasiet!
när jag fick i lågstadiet så lärde vi oss hårda vokaler genom att vår lärare ställde sig upp skrivbordet och låtsades slå foten i en sten(stenen är ju hård) och skrek ut aouå :) Rolig minnesregel:)
Numera kallar man det öppna och slutna vokaler inom fonetiken.
ja. mest tack vare sången vi lärde oss för att komma ihåg.
Så att? Vad är din poäng? Givetvis finns det människor som inte följer språkreglerna, det gör inte att tjex är språkregelmässigt rätt.
Angående kex: På språkhistorisk grund uttalas det med k-ljud, på skrivspråkuttalsmässig med tje-ljud. _Båda_ är korrekta i svenskan. Att omgivningen tycker det dialektala uttal som inte gäller på orten låter löjligt gör i detta fall inte det andra fel.
Jämför med grekiska lånord som "arkitekt" där det numera finns två korrekta uttal (fackmännen uttalar med k och kreti och pleti med tje ). i ord som "kilo" och "kiosk"(det senare inte grekiskt, jag vet) har ju tje-ljudet tagit över så pass att bara finlandssvenskarna och vissa åldringar uttalar med k-ljud längre.
Jag vet vilka som är hårda och mjuka men inte alltid användningen
Vi fick lära oss denna ramsa:
AOUÅ jätten klampar på
EIYÄÖ flingor lätta som snö
Verkar finnas många olika ramsor för att minnas det
A O U Å är så hård som stenen grå
E I Y Ä Ö är så mjuk som snö.
De hårda vokalerna är: A, o, u och å
De kallas hårda vokaler därför att man säger ljudet före hårt.
Exempel: Gå, gås, gata, gapa och gammal.
Vokalerna delas in i mjuka och hårda vokaler.
De mjuka vokalerna är: E, i, y, ä och ö.
De kallas mjuka vokaler därför att man säger ljudet före mjukt.
Exempel: Ge, gäspa, gäst, Göte och genast.
så nu vet du :D