• hejentjej

köpa kanin/hamster?

vad är för/nackdel med de ovanstående?
    vilka e lättast?
    inköps pris om man ska ha djur plus tillbehör?
    löpande kostnader?
    hur mkt tid tar det att sköta dem?
    och vilka sysslor är det som ska göras?
    kan man köpa en kanin unge? hur tidigt??

kom fram till att vi vill ha kanin/hamster ist för katt pga att vi åker båt ofta och de är lättare att få kanin vakt

kan dom klara sej själva en helg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 09:29
    läste att marsvin e bättre om man vill kela me dom i knäet? e de sant?
    tycker inte dom är så söta : /

• Svar på tråden köpa kanin/hamster?
  • Hervor 1

Tycker du skall ringa ner till zoo-affären och fråga alt köp en bok om kaniner INNAN ni skaffar.
    Oavsett vad det är för djur så skall det göras rent i buren MINST 1ggr/vecka, en kanin behöver mycket motion och en rejäl bur, allt annat är djurplågeri.
    Självfallet skall de springa lösa i huset varje dag. Hamstrar är förövrigt nattdjur så de sover mest på dagarna.
    NEJ inga djur klarar sig ensamma en helg (hur kan du ens tro det?). Om ni nu måste ha ett djur överhuvudtaget så tycker jag att ni får se till att läsa på om djuret innan. För i nuläget verkar du inte veta hur man tar hand om en sten ens .
    Även om djuret är litet och inte kostar så mycket att köpa är det ett jätteansvar att ta hand om det, ni måste också vara beredda på veterinärkostnader (man vet aldrig).

• hejentjej

kan man ha dem i ett rum utan fönster? har ett litet kontor. eller bör jag välja köket?
    de rum vu har är, toalett, tvättstuga. hall, vardagsrum, sovrum, kontor, kök, vi har trädgård och altan, bör man gå me koppel?

• Lantani

Det finns en massa bra länkar på nätet om olika djur och skötsel.

www.hamsterforeningen.se/ Här har du en länk där det står lite om hamster, olika typer av hamster och skötsel.

www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_hamster.htm

home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm Här är en sida med massor med info om kaniner.

Jag har haft marsvin och hamster och passat en väns kaniner en hel del. Jag tycker helt klart att marsvin är bättre om man vill ha ett "keldjur". En hamster sover hela dagarna och är vakna nätterna igenom. En kanin kan också vara väldigt mysig, dock tycker jag att de är lite väl sprattliga för min smak.

Vad är det tänkt att ni ska ha djuret som? Keldjur?

• Lantani

Köket är nog en rätt bra plats, där djuret ofta får sällskap. Om du ska ha kanin så är den en bra ide att gå med den i koppel ibland, eller fixa en typ av utebur att ha kaninen i på gräset under sommaren (om man inte har kaninen ute året runt)

Tycker definitivt inte att man ska ha djuret i ett rum utan fönster.

• hejentjej

hur länge kan dom va ensamma då? om man ger mat och vatten fredag kväll/lördag morgon, och kommer hem söndag kväll? behöver man kanin vakt då?

• hejentjej

jag är beredd på alla kostnader, pengar och kärlek e inga problem, undrar bara hur länge de kan va ensamma

Svar på tråden köpa kanin/hamster?