• hejentjej

köpa kanin/hamster?

vad är för/nackdel med de ovanstående?
    vilka e lättast?
    inköps pris om man ska ha djur plus tillbehör?
    löpande kostnader?
    hur mkt tid tar det att sköta dem?
    och vilka sysslor är det som ska göras?
    kan man köpa en kanin unge? hur tidigt??

kom fram till att vi vill ha kanin/hamster ist för katt pga att vi åker båt ofta och de är lättare att få kanin vakt

kan dom klara sej själva en helg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 09:29
    läste att marsvin e bättre om man vill kela me dom i knäet? e de sant?
    tycker inte dom är så söta : /

• Svar på tråden köpa kanin/hamster?
  • hejentjej

och är det plågeri att lämna den ensam en natt så gör jag självklart ej det! det var därför jag frågade om råd

• hejentjej

jag har inga som helst problem att ta hand om saker/männsikor, kan ja ta hand om mej själv, barn, hus, jobb,familj, akvarium klarar jag nog en kanin, ville bara ha goda råd innan

inga spydiga kommentarer, TACK!

• Lantani

vad är för/nackdel med de ovanstående? Detta beror ju helt på vad man ska ha djuret som, men i största allmänhet kan jag säga följande: Hamster, kan bitas, vakna på natten och rätt lättskötta djur. Marsvin, Kräver mycket sällskap, man får mycket tillbaka och för det mesta älskar de att kela. Behövs klippas klor på. Kaniner, lite sprattliga, roligt, kräver en hel del skötsel, kloklippning osv. Roliga djur.

vilka e lättast? Hamster är helt klar de som är lättast att sköta, de skitar inte ner lite mycket som de andra två djuren.

inköps pris om man ska ha djur plus tillbehör? Beror helt på var man köper och sen måste man se till att ha stor bur. Det är allra lättast att gå till en djuraffär och kolla detta. Titta dock inte bara på priset, då man ofta får en väldigt liten bur, för burar är svindyrt.

löpande kostnader? Mat, grönsaker och spån är sånt som alltid kostar. Sen kanske man köper någon ny leksak ibland osv. Sen bör man alltid ha lite pengar "över" ifall man skulle behöva åka till veterinären.

hur mkt tid tar det att sköta dem? Det tar mer tid än man tror, man kan inte bara städa buren och fylla på mat så är det klart, utan det tar tid att umgås med djuret, att klippa klor och kanske fixa pälsen.

och vilka sysslor är det som ska göras? Kelas, aktivera dem, städa buren m.m

kan dom klara sej själva en helg? Nej helt själva klarar sig inget djur, dock skulle jag säga att det funkar om däör finns någon som kommer och fyller på mat och kelar lite och kollar så att allt är bra.

läste att marsvin e bättre om man vill kela me dom i knäet? e de sant?
    tycker inte dom är så söta : / Jag tycker helt klart att marsvin är bättre om man vill kela med dem.

måste dom springa löst i huset varje dag? En kanin och ett marsvin skulle jag helt klart säga att de måste springa lösa någon stund minst varje dag.

kan man ha dem nära en telefon? i köket? Köket tycker jag är en bra plats att ha ett djur, då man är där mycket, lika så vardagsrummet, sålänge man tänker på att inte ha ljudet jätte högt på tv:n.

• Lantani

Jag själv skulle kunna tänka mig att lämna ett djur ensam hemma från lördag förmiddag - söndag kväll, dock ej fredag-söndag.

• emma727

köp två så är dom aldrig ensamma, de är ju flockdjur. Däremot krävs mkt kel gos och hantering för att få dom supertama. Sant hamstrar sover hela dagarna. Marsvin faller inte alla i smaken samt att deras kutter vissling etc ljud KAN vara störande för vissa, tex när man kommer hem med matkassarna med frukt tex, det kan bli ett himla tjatter, eller när man öppnar kylen , alltså alla ljud de kan associera till mat kan leda till kutter- skik- tjatter. Vilken oena sida jag tycker är super mysigt. Men vill dock höja ett varnade finger för detta, å andras vägnar. Kaniner går att få hur tama som helst, det finns de som kan skutta fritt och gå på låda, dock har även den bästa sina laster och kan ta för vana att bita på kablar lister etc, så lämna aldrig lös kanin i hemmet utan uppsikt (aldrig lös utan uppsikt även ute såklart) Koppel är toppen, se bara till att ha en tillförlitlig, börja inte när kaninen är för liten, tror den måste ha en viss ålder för koppel om jag inte minns helt fel. En kanin går vart den vill, det är mkt svårt att leda en kanin. Kaniner finns i många raser och utföranden. Långpäls= mer arbete, pälsvård, ev klippning. Hermeliner (små med korta uppstående öron) är enligt rykten till mina öron något spralligare än Vädurar (långa hängande öron) Men mkt beror GIVETVIS på varsam hantering. Enligt min åsikt inga bekymmer att ha djuren i köket, det handlar ju bara om att nogrannt rengöra bur vid behov så slipper man lukt. Självklart ska de få stå "sällskapligt" hos familjen.

Tycker att har ni samvete nog att skaffa två stycken, kan ni resa med gott samvete en helg, om ni bunkrat upp med rejält mat och vatten.

Hoppas det var lite till hjälp, lycka till!
    OBS, att ha djur gör gott för både kropp och själ!

• m00nfl0wer

Nu kan jag bara tala gott om kaniner, födde upp kaniner i ca 5år. Underbara djur.

Vad är för/nackdel med de ovanstående?
    Nackdel med kaniner, dom kan gräva och låta i buren om nätterna om dom får tråkigt. Därför är det viktigt att man aktiverar dom på dagarna. Jag hade Dvärgvädur, en lugnare kaninras får man leta efter. Dom är snälla, gosiga, lättlärda. Mina kaniner lärde sig att komma när man ropar, gick på låda etc. Man kan ha två honor, två kastrerade hanar, eller en hona och en kastrerad hane.. eller helt enkelt ensam om man vill det.

Vilka e lättast?
    Jag tycker att både kanin och masrvin är lika lätt att hantera.

Inköpspris om man ska ha djur plus tillbehör?
    Då jag hellre köper kanin från uppfödare så får man räkna med att betala från 200kr och uppåt beroende på uppfödare. En dvärgvädur ska ha en bur (om det är en innebur) på minst 100*50*50cm (ca) och kostar mellan 500-1000kr, sen matskål, vattenflaska, litet hus som är ganska små summor. Kaniner MÅSTE ha någonting att krypa in i eller hoppa upp på.

Löpande kostnader?
    Kutterspån, hö och pellets (basfoder) Gnagarblandning är INTE bra för kanienr, dom blir bara feta!

Hur mkt tid tar det att sköta dem?
    Man kan prata med kaninen varje gång man går förbi. Men annars är det bra att aktivera kaninen, låta kaninen gå lös, bli kelad med etc i ca 1-2h om dagen.

Och vilka sysslor är det som ska göras?
    Aktivering i form av motion, kela, städning av bur 1g/v om man köper en kanintoalett att rengöra från kiss dagligen.

Kan man köpa en kaninunge? Hur tidigt?
    En kaninunge får lämna mamman tidigast vid 7-8 veckor. Personer som säljer dom innan anses väldigt oseriösa.

• m00nfl0wer

Juste, vad gäller hamster. Dom är söta men jag har ingen bra erfarenhet av hamster. Hade en dvärghamster som bet och hängde i mitt finger, hehe. Men det säger inte att alla är så. Annars är dom nattdjur och sover på dagen, behöver ett irriterande hjul som snurrar snurrar snurrar när dom springer.

Just nu har vi två tamråttor. Lättskötta djur. Samma kostcirkel som vi så dom får matrester.

• hejentjej

tack, en fråga. om man som de flesta jobbar heltid och dessutom pendlar å är borta 8-18/19 hemifrån vardagar är det fel att skaffa kanin då?
    killen kan ibland gå hem på lunchen kanske då han jobbar nära om de skulle behövas? gör det de??

• hejentjej

hamstrar leveer va 2-3 år. de är synd, kaniner mer, när ja va liten hade vi en som blev 10! minst

Svar på tråden köpa kanin/hamster?