vad är för/nackdel med de ovanstående? Detta beror ju helt på vad man ska ha djuret som, men i största allmänhet kan jag säga följande: Hamster, kan bitas, vakna på natten och rätt lättskötta djur. Marsvin, Kräver mycket sällskap, man får mycket tillbaka och för det mesta älskar de att kela. Behövs klippas klor på. Kaniner, lite sprattliga, roligt, kräver en hel del skötsel, kloklippning osv. Roliga djur.
vilka e lättast? Hamster är helt klar de som är lättast att sköta, de skitar inte ner lite mycket som de andra två djuren.
inköps pris om man ska ha djur plus tillbehör? Beror helt på var man köper och sen måste man se till att ha stor bur. Det är allra lättast att gå till en djuraffär och kolla detta. Titta dock inte bara på priset, då man ofta får en väldigt liten bur, för burar är svindyrt.
löpande kostnader? Mat, grönsaker och spån är sånt som alltid kostar. Sen kanske man köper någon ny leksak ibland osv. Sen bör man alltid ha lite pengar "över" ifall man skulle behöva åka till veterinären.
hur mkt tid tar det att sköta dem? Det tar mer tid än man tror, man kan inte bara städa buren och fylla på mat så är det klart, utan det tar tid att umgås med djuret, att klippa klor och kanske fixa pälsen.
och vilka sysslor är det som ska göras? Kelas, aktivera dem, städa buren m.m
kan dom klara sej själva en helg? Nej helt själva klarar sig inget djur, dock skulle jag säga att det funkar om däör finns någon som kommer och fyller på mat och kelar lite och kollar så att allt är bra.
läste att marsvin e bättre om man vill kela me dom i knäet? e de sant?
tycker inte dom är så söta : / Jag tycker helt klart att marsvin är bättre om man vill kela med dem.
måste dom springa löst i huset varje dag? En kanin och ett marsvin skulle jag helt klart säga att de måste springa lösa någon stund minst varje dag.
kan man ha dem nära en telefon? i köket? Köket tycker jag är en bra plats att ha ett djur, då man är där mycket, lika så vardagsrummet, sålänge man tänker på att inte ha ljudet jätte högt på tv:n.