• hejentjej

köpa kanin/hamster?

vad är för/nackdel med de ovanstående?
    vilka e lättast?
    inköps pris om man ska ha djur plus tillbehör?
    löpande kostnader?
    hur mkt tid tar det att sköta dem?
    och vilka sysslor är det som ska göras?
    kan man köpa en kanin unge? hur tidigt??

kom fram till att vi vill ha kanin/hamster ist för katt pga att vi åker båt ofta och de är lättare att få kanin vakt

kan dom klara sej själva en helg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 09:29
    läste att marsvin e bättre om man vill kela me dom i knäet? e de sant?
    tycker inte dom är så söta : /

• Svar på tråden köpa kanin/hamster?
  • hejentjej

de ska ja me göra. absoult, nej hamster som springer i hjul och sover hela dagarna låter trist

• Marlene B

Mina tips:
    Rent vatten, mycket pellets, hö, grönsaker/sallad/gräs och en gren att tugga på får dotterns kanin varje dag.

Nytt kutterspån i buren minst 1 gång i veckan och buren öppen ofta varje dag så att kaninen får springa omkring om den vill. Dotterns kanin är rumsren och gör sina behov i buren om den är öppen.

Kloklippning med jämna mellanrum är viktigt.

Ju mer man gosar desto tamare blir kaninen.

• m00nfl0wer

Ja, det går. Jag gick i skolan mellan 8-15 när jag hade kaninuppfödning och det fungerade utmärkt. Så länge man aktiverar dom på kvällen och mer på helgen t.ex. Har dom någon sysselsättning i buren under dagen så går det bra. Jag brukade slänga in tomma toarullar, det var uppskattat.. man kan även hänga upp en morot i snöre.

Kaniner lever i som regel mellan 6-8år men det finns ju extremfall där kaniner levt i upp till 12år.

hejentjej skrev 2008-10-14 10:28:54 följande:
    tack, en fråga. om man som de flesta jobbar heltid och dessutom pendlar å är borta 8-18/19 hemifrån vardagar är det fel att skaffa kanin då?killen kan ibland gå hem på lunchen kanske då han jobbar nära om de skulle behövas? gör det de??
  • m00nfl0wer

Man måste inte försäkra en kanin, det har inte jag gjort.. men det kan vara bra. Något om försäkringar vet jag inte. Veterinär behöver man bara gå till om kaninen är sjuk och ingen av mina har varit sjuka någon gång. Och jag var ute ofta bland folk och andra kaniner (Tävlade kaninhoppning)

Klorna ska klippas ungefär 1-2 månaden eller när det behövs. Man ser när det behövs och när man klipper så klipper man några millimeter ifrån pulpan. Vissa kanienr tycker inte om det alls men det måste göras, görs det inte så kan klorna växa snett och sedan gå av.

Kaniner blir väldigt lätt tama. Haft två kaniner som kommit när man ropat, en som gick lös ute, dom satt med oss i soffan.. kaniner ÄLSKAR banan (oftast), äpplen, morötter.. man kan även ge kaniner potatis. Och dom ska alltid ha fri tillgång till vatten och hö.

Om du köper kanin, var då riktigt noga med att den inte har bettfel! En kanin med bettfel bör avlivas direkt då den senare i livet inte kommer kunna äta på grund av sneda tänder och det är (enligt mig) djurplågeri att klippa tänderna. (Hur skulle vi känna att gå till tandläkaren varannan vecka för tandklippning?)

Köket går utmärkt som springplats. Den behöver inte hela huset.

hejentjej skrev 2008-10-14 10:33:09 följande:
    ska man försäkra kaninen? pris? hur ofta har ni besökt vetrinär? pris?
  • m00nfl0wer

Man ska ALDRIG fråga en djuraffär! Dom är så okunniga.. dom säljer kaninungar som är 5-6veckor bara för att dom ääär så söta. Dom sätetr ihop alldeles för många kaniner/marsvin i för liten yta (oftast)

Så för att få bäst svar så går man till en seriös uppfödare!

Mårrran skrev 2008-10-14 10:41:20 följande:
    Mitt råd till dig är att gå till en djuraffär och prata med dom så får du säkert svar på alla dina frågor....
  • Mårrran
    m00nfl0wer skrev 2008-10-14 11:08:03 följande:
    Man ska ALDRIG fråga en djuraffär! Dom är så okunniga.. dom säljer kaninungar som är 5-6veckor bara för att dom ääär så söta. Dom sätetr ihop alldeles för många kaniner/marsvin i för liten yta (oftast)Så för att få bäst svar så går man till en seriös uppfödare!
    Det gjorde inte dom här! Så du ska nog inte dra alla över en och samma kant. Den ena som vi köpte var i en stor bur med sin syster. Och vi hade varit där många gånger och kollat på honom och dom var bara två. Och det var godkända mått på burarna. Och vi fick en massa information och kunde även gå till dom efteråt när vi undrade över saker.

Så jo, vissa kan en del!
  • m00nfl0wer

Jag vet en väldigt bra uppfödare.. hon finns på www.kolartorpet.se/

Jag köpte en kanin av henne förut. Väldigt duktig uppfödare, renrasiga. Då vet man att dom är bra avlade, har snälla föräldrar och så.

• m00nfl0wer

Oftast är informationen ofullständig. Bara för att eran djuraffär är bra så säger inte det att deras är det! Jag har anmält väldigt många djuraffärer för att dom gjort fel.

Mårrran skrev 2008-10-14 11:09:43 följande:
    Det gjorde inte dom här! Så du ska nog inte dra alla över en och samma kant. Den ena som vi köpte var i en stor bur med sin syster. Och vi hade varit där många gånger och kollat på honom och dom var bara två. Och det var godkända mått på burarna. Och vi fick en massa information och kunde även gå till dom efteråt när vi undrade över saker. Så jo, vissa kan en del!
  • Mårrran
    m00nfl0wer skrev 2008-10-14 11:11:19 följande:
    Oftast är informationen ofullständig. Bara för att eran djuraffär är bra så säger inte det att deras är det! Jag har anmält väldigt många djuraffärer för att dom gjort fel.
    Nej det säger du inte. Men dock så säger du "Man ska ALDRIG fråga en djuraffär! Dom är så okunniga.. dom säljer kaninungar som är 5-6veckor bara för att dom ääär så söta. Dom sätetr ihop alldeles för många kaniner/marsvin i för liten yta (oftast)" och det är ju inte heller ngn bra stil att smutskasta alla bara för att du stött på en del som inte kan. Hur många är dom där många förresten?
  • m00nfl0wer

Men jisses. Ska jag skriva exakt vilka det är också? Det är väl bättre att varna i allmänhet istället för att en okunnig person ska gå och bli lurad? Hon vet ju inte om dom gör rätt eller inte. Därför är det bäst att gå till en uppfödare (Vilket det alltid är ändå)

Tror du jag håller räkningen?

Men du kan ju få säga till henne att gå till en djuraffär (som _kanske_ gör fel med djuren) och så får hon fel information och allt blir fel? Det var så jag menade.

Mårrran skrev 2008-10-14 11:16:08 följande:
    Nej det säger du inte. Men dock så säger du "Man ska ALDRIG fråga en djuraffär! Dom är så okunniga.. dom säljer kaninungar som är 5-6veckor bara för att dom ääär så söta. Dom sätetr ihop alldeles för många kaniner/marsvin i för liten yta (oftast)" och det är ju inte heller ngn bra stil att smutskasta alla bara för att du stött på en del som inte kan. Hur många är dom där många förresten?
Svar på tråden köpa kanin/hamster?