Man måste inte försäkra en kanin, det har inte jag gjort.. men det kan vara bra. Något om försäkringar vet jag inte. Veterinär behöver man bara gå till om kaninen är sjuk och ingen av mina har varit sjuka någon gång. Och jag var ute ofta bland folk och andra kaniner (Tävlade kaninhoppning)
Klorna ska klippas ungefär 1-2 månaden eller när det behövs. Man ser när det behövs och när man klipper så klipper man några millimeter ifrån pulpan. Vissa kanienr tycker inte om det alls men det måste göras, görs det inte så kan klorna växa snett och sedan gå av.
Kaniner blir väldigt lätt tama. Haft två kaniner som kommit när man ropat, en som gick lös ute, dom satt med oss i soffan.. kaniner ÄLSKAR banan (oftast), äpplen, morötter.. man kan även ge kaniner potatis. Och dom ska alltid ha fri tillgång till vatten och hö.
Om du köper kanin, var då riktigt noga med att den inte har bettfel! En kanin med bettfel bör avlivas direkt då den senare i livet inte kommer kunna äta på grund av sneda tänder och det är (enligt mig) djurplågeri att klippa tänderna. (Hur skulle vi känna att gå till tandläkaren varannan vecka för tandklippning?)
Köket går utmärkt som springplats. Den behöver inte hela huset. 
hejentjej skrev 2008-10-14 10:33:09 följande:
ska man försäkra kaninen? pris? hur ofta har ni besökt vetrinär? pris?