• Lajkie

Barnmorska

Om man vill utbilda sig till barnmorska hur går man tillväga?
    Är det först undersköterska? Och sen?

• Svar på tråden Barnmorska
  • JA77

Först en treårig utbildning till sjuksköterska på högskola/universitet. Du behöver inte vara undersköterska innan du pluggar till sjuksköterska.

När du tagit din sjuksköterskeexamen måste du jobba som sjuksköterska minst ett år på heltid, efter detta år kan du söka barnmorskeprogrammet! Den utbildningen tar 1 ½ år.

• Lajkie

hm, ja funderar på det efter mammaledigheten. Men ska bara få tummarna ur arslet!! =)

• Kira1982

om bu ska plugga till BM så läs till ssk först. gå inte vägen att först läsa till usk och sedan till ssk.

• JA77
    Kira1982 skrev 2008-10-17 15:57:11 följande:
    om bu ska plugga till BM så läs till ssk först. gå inte vägen att först läsa till usk och sedan till ssk.
    Verkligen, det tar tillräckligt många år (och studiemedel!) ändå innan du når barnmorskeprogrammet. Det är svårt att komma in...
  • mmiaa

Hej! En till blivande barnmorska. Men tänkte ta några mammaår nu emellan ssk och bm Lycka till!

• Lajkie

Okej... då ska man alltså plugga till ssk först.
    Jag är bara ute och samlar lite info.

Hur många år är sjuksköterskeutbildningen?

Jag måste väl plugga in lite ämnen också, gick naturbruksgymnasiet så har inte alla ämnen tar jag för givet. Jag är helt lost när det gäller ämnen och att plugga inser jag nu.

Ni som pluggar, har ni tagit studielån eller hur löser ni det? Jag funderade på om man kan jobba halvtid och plugga halvtid, eller tar det en evighet?

• Tecken

Ssk-programmet finns bara på heltid, dvs 3 år. Det finns både som distans- och reguljärutbildning.

• Tumbling down

Ssk är 3 år och för att komma in ska du ha grundläggande behörighet +maB o nkB

Svar på tråden Barnmorska