• Lajkie

Barnmorska

Om man vill utbilda sig till barnmorska hur går man tillväga?
    Är det först undersköterska? Och sen?

• Svar på tråden Barnmorska
  • Tecken

Jag tycker faktiskt inte ssk ska har förtur till läkarprogrammet. Det är ju två helt olika yrken, min åsikt, men kanske aningens OT

• mmiaa

Är själv ssk och jag tycker inte heller att vi ska ha förtur till läkarprogrammet, det är ju två olika utbildningar. Dessutom har ju inte läkarna förtur till sjuksköterskeprogrammet!

• Jagvetmest

I Västerås är BM-utb upplagd så att man oftast har föreläsningar tis och tors, resten är självstudier. Praktiken kan man ofta ordna närmare sin hemstad. Bara ett tips...

• Madame Nougat

Har långt dit också. Går inte att pendla över dagen. Men hade det varit föreläsningar två dagar på raken kanske det varit en annan femma.

Jagvetmest skrev 2008-10-20 21:22:34 följande:
    I Västerås är BM-utb upplagd så att man oftast har föreläsningar tis och tors, resten är självstudier. Praktiken kan man ofta ordna närmare sin hemstad. Bara ett tips...
  • Nanna 55

Kan inte du berätta lite mer om Umeå distans? Hur många gånger per termin måste man vara där? är det hela veckor? Hur tentar man av praktiska övningar?

Yoyna skrev 2008-10-19 20:46:10 följande:
    Vill bara tipsa er som ska/vill söka till bm utbildning om att söka ngn av de distansutbildningar som finns.Jag har sökt till KI fyra gånger utan att ens vara i närheten av att komma in och sökte nu till Umeå och kom in direkt! Har hitills haft två obligatoriska teoriveckor under hösten och har lyckats ordna praktik i min hemstad. Det har fungerat jättebra, både för familjen och vanliga jobbet. Om allt går bra så blir jag färdig barnmorska om lite mer än ett år! Är förstås såå lycklig!
  • Nanna 55

Kan inte du berätta lite mer om Umeå distans? Hur många gånger per termin måste man vara där? är det hela veckor? Hur tentar man av praktiska övningar?

Vill bara tipsa er som ska/vill söka till bm utbildning om att söka ngn av de distansutbildningar som finns.Jag har sökt till KI fyra gånger utan att ens vara i närheten av att komma in och sökte nu till Umeå och kom in direkt! Har hitills haft två obligatoriska teoriveckor under hösten och har lyckats ordna praktik i min hemstad. Det har fungerat jättebra, både för familjen och vanliga jobbet. Om allt går bra så blir jag färdig barnmorska om lite mer än ett år! Är förstås såå lycklig!
  • Nanna 55

• CLT
    JA77 skrev 2008-10-15 20:18:40 följande:
    Först en treårig utbildning till sjuksköterska på högskola/universitet. Du behöver inte vara undersköterska innan du pluggar till sjuksköterska.När du tagit din sjuksköterskeexamen måste du jobba som sjuksköterska minst ett år på heltid, efter detta år kan du söka barnmorskeprogrammet! Den utbildningen tar 1 ½ år.
    Är det obligatoriskt att göra högskoleprovet för att komma in på sjuksköterskeprogrammet/barnmorskeprogrammet?
  • Yoyna

Nej, högskoleprovet är inte obligatoriskt, men om du har ett bra resultat så ökar ju dina chanser att komma in eftersom högskoleprovet är en egen kvot för intagning iaf till grundutbildningen. Tror jag?

CLT skrev 2008-10-29 16:11:29 följande:
    Är det obligatoriskt att göra högskoleprovet för att komma in på sjuksköterskeprogrammet/barnmorskeprogrammet?
  • JA77

Javisst, högskoleprovet har en egen knot. Söker du på dels betyg, dels högskoleprov, då kan man säga att du tar två lotter istället för en!

• CLT
    JA77 skrev 2008-10-30 19:37:57 följande:
    Javisst, högskoleprovet har en egen knot. Söker du på dels betyg, dels högskoleprov, då kan man säga att du tar två lotter istället för en!
    OK!
Svar på tråden Barnmorska