• Amelie

Augustibebisar 2008

Hej alla!

Jag har som vanligt haft mycket att läsa ikapp och hittat massor som jag vill kommentera. Men när jag väl har läst klart är allt som ett virrvarr i huvudet och jag har jättesvårt att komma ihåg vad jag skulle säga...

Lana:
    Jag känner igen mig själv från första veckorna ensam. Jag kände att jag ville hinna så mycket och kände att ingenting blev gjort. Minsta lilla extra sak att göra förutom att byta blöjor, amma och gosa med bebisen + att hålla undan allt jag hann dra fram - kändes jättejobbigt.
    Att dessutom sitta och se hemmet belamras med dammtussar och allmän stökighet kändes jättejobbigt.
    Efter några veckor hittade jag dels rutiner för att hinna lite mer, dels så tog jag några kvällar när jag plockade och röjde undan alla saker som låg överallt (egentligen mest i ett "skräprum". Sedan tog vi hem två tjejer som verkligen städade upp hela huset. (Det kanske underlättar att min sambo är delägare i en städfirma).
    Nu känns det lite lättare, den biten.
    Det är lättare att hålla efter än att städa upp.

Nu kanske det inte är såna saker som du känner att du inte hinner/orkar med.

Jag försökte också tänka att "enda anledningen till att jag är hemma under dagarna är ju faktiskt att jag ska ta hand om Robin. Ingenting annat. Så det är ju ett plus om jag hinner minsta lilla extra sak, som jag inte skulle ha hunnit om jag var på jobbet.

När det gäller samlivet och sexet, jag är definitivt ingen sexbomb och känner heller inte något större behov av sex just nu. Det var ju något hormon som gjorde att man inte blir så sugen när man ammar var det någon i tråden som nämnde. Jag hoppas det går över efter amningsperioden.

Nu låter det som om jag kommit tillrätta med allt "depp" och alla negativa tankar. Inte!! Jag har gråtit sedan igår kväll känns det som.
    Vi var ute och åt, och Robin skrek och skrek. Och storabröderna SKÄMDES. Det känns så hemskt att de skms över det jag är så stolt över... (inte att han skriker, men över HONOM). De skäms över honom.
    Jag vill så mycket att de ska tycka om honom att jag blir helt irrationell. Det blir så viktigt för mig att han bara ska vara go och glad när storgrabbarna är hos oss... jag måste tänka om.
    Jag var helt slut när jag la mig igår och grät och somnade halv åtta. Och vaknade idag halv elva.
    Piggare men fortfarande med gråten nära tillhands.

Har inte gjort mycket idag. Förutom gråtit, dammsugit och tröstätit två kvadratdecimeter kladdkaka och ett halvt paket Digestive. Andra dagen sedan vi kom hem frå BB som jag inte prommat minst en timme. Så nu känner jag att jag snart måste ut!!

• Amelie

Jucea: Jag hoppas att du har rätt (och jag tror att du har rätt), att grabbarna behöver något år på sig att mogna och känna att Robin inte bara är jobbig.
    Vad de skäms över egentligen - det är att de (framför allt 16-åringen) tycker att vi är för gamla för att skaffa barn... det är skämmigt att vi har fått en bebis.

Jag kan förstå att de skäms när han skriker på en restaurang, det skulle jag också ha gjort när jag var tonåring. Då var ju allt som sticker ut pinsamt. Men jag tycker det är jobbigt att de skäms över att han finns.

Vi har ett hus som är 80+80+40 m2. En uppfräschning efter bygge i det huset skulle kosta mellan 3000-4500 kr + moms.
    Men begär in pris, det är svårt att bedöma vad det kostar där nere.

• Amelie

KaOl: Ja, jag tror att grabbarna (särskilt 16-åringen) kommer att använda Robin som "slagträ" för att få en reaktion från sin pappa och för att göra mig ledsen. Han är helt medveten om hur man utövar makt.
    Men innerst inne är han en go kille.

• Amelie

Snart: Som sagt, de skäms över att vi är för gamla för att bli föräldrar.
    Kanske är det pinsamt att vi "gör det" fortfarande.

• Amelie
    goshheidi skrev 2008-10-16 19:02:46 följande:
    Gokväll tjejer!Jucea, jag var också ute på pyjamas-med-tossor-jakt idag. :) Jag hittade dock så många att välja mellan att jag blev alldeles snurrig. Valde till slut ett par med söta får på :) Sen hittade jag en ursöt body med texten "I'm the cutiest one" i följande storlek :)Har proppat i mig en hel låda med delicato kokosbollar idag :/ (6st) Fortsätter jag med dethär frosseriet så kommer jag ju att se ut som en buddah staty till julen :( Och jag tänkte göra lite yoga idag, men det har jag helt enkelt inte hunnit med.Amelie...jag har också funderat på städfirma. Det kan ju inte kosta så mycket att ha nån att komma och städa ett par timmar ... Vad lyxigt det skulle kännas. Vet bara inte vad jag själv skulle göra under tiden... Inte kan man väl bara sitta på soffan när det kommer och städar? Eller?
    Jo, man kan bara sitta i soffan och kolla när de städar. Men hellre kanske man ska passa på att gå ut och gå med barnvagnen eller kanske åka och handla, så att man kan komma hem till ett fräsht hem.
    Vi har faktiskt bara haft hjälp 2 gånger. men det har varit underbart att komma hem då det luktar gott!!
    Funderar på att ha en gång i månaden och så underhålla det själva.
    Runt 300-350 kr/h + moms. Det blir inte så dyrt, särskilt inte nu när man kan söka skattereduktion (den som skattar i Sverige), då blir det ungefär halva priset.
    Det gäller såklart även för din städning JUCEA.
  • Amelie

Nu har jag bombarderat vår bildtråd med bilder... dels på min nya frisyr och mina nya glasögon - från Guitar-hero-matchen i lördags kväll.
    Och dels på söt-Robin i sin pyjamas.

Jag har nu också plusmedlemsskap och ställer gärna upp och klipper in era bilder i tråden. Meddela bara vad ni vill att jag klipper in!!

• Amelie

Åh, vad ni är snälla. Man känner sig ju inte som någon sexbomb, så det värmer att höra!

Jucea: Jag håller med VT, med alla superlativen som beskriver dig!

VT: Jag nästan skäms, jag hade inte ändrat synfelet på 4 år, så det var ren lyxkonsumtion. Fast jag hade l-i-t-e målarfärg på de gamla och en l-i-t-e-n skada på glaset. Så jag skyller på det! Man stör sig själv liksom.

Snart: Jag håller med. Vilken jättesöt städkille!

• Amelie

Angående babysim. Jag tänkte att jag skulle anmäla mig och Robin för babysim, men fick till svar att han måste vara minst 3 månader gammal. Socialstyrelsens regler.
    Konstigt att det är olika på olika ställen då...

• Amelie

miss h: finns bilden du vill lägga in i ditt galleri? jag kan fixa...

• Amelie

världens finaste... kan jag lägga in den i bildtråden?

Svar på tråden Augustibebisar 2008