Inlägg från: goshheidi |Visa alla inlägg
  • goshheidi

Augustibebisar 2008

Jag fick en pampers CD genom postluckan idag... handlade lite om barns utveckling. Sen var det en tidning med och lite reklam om deras kampanj, 1 blöjbaket = en vaccination för ett barn i tredje världen.... Köper dock fortsättnignsvis de komposterbara blöjorna. Mitt samvete mår bättre när jag använder dem...

• goshheidi

jo och det var en pampers blöja med i paketet också men den var inte newborn utan 4 - 9kg

• goshheidi

Vem var det som hade en väninna som födde helt själv där hemma och utan hjälp utav nån? Skulle visa åt en kompis hennes berättelse, men hittade inte länken... Tyckte det var så otroligt :)

• goshheidi

igårkväll klockan åtta bakade jag lussebullar (första gången nånsin :) ) och de blev så lyckade! och idag klockan nio var vi bjudna på luciafest på jobbet, så vi tog med oss lite bullar dit. De blev jätteglada! :) Och Felix han tittade så förundrat på luciatåget :) Så stämningsfullt. Jag har alltid tyckt om lucia!

Imorgon får vi gäster och de har en liten pojke som är tio månader. Ska bli skoj att jämföra och få se hur Felix ungefär kommer att utvecklas på sex o en halv månad :)

Beställde annars boken att växa och utvecklas eller vad den hette (?) igår. Den kommer säkert i början på nästa vecka.

VT, har inte reagerat på att Felix skulle äta mindre på morgonen. Men svårt också att säga eftersom jag inte har vägt honom sen BB sådär före och efter amning. Men nån gång kan han äta kortare stund och ibland lite längre stund. Du behöver nog inte vara orolig. För visst går hon väl bra upp i vikt?

• goshheidi

Hittade en förlovningsring på gatan igår med datumet 14.4.1962. Förde den till polisstationen idag.

Kan ju hända att nån har kastat den av sig i ren ilska, men om nån tappat den så är det säkert ganska stort känslomässigt värde i den...

Har inte varit inne på hela helgen, för vi har haft besök, och jag hinner nästan aldrig läsa ikapp. Kom så långt att jag läste att Carina tappat Amadeus. Ojdå :( Men det gick bra till slut läste jag.

Hur många av er har era bebisar sovandes tillsammans i era sängar fortfarande? Vet inte om det är lättja eller vad det beror på hos oss, men jag orkar inte gå fram och tillbaka hundra gånger mellan vår säng och spjälsängen mitt i natten :/ Så han sover mellan oss. Han sover så dåligt i sin spjälsäng. Hur kan jag göra för att han ska sova bättre där? Tips, idéer? Han vägrar ta nappen igen när han väl spottat ut den en gång. Försöker jag få honom att ta den igen så blir han bara arg och klar vaken.

• goshheidi

Åh, tusen tack för tipsen. Vad skulle man göra utan denhär tråden undrar jag bara?? 

• goshheidi

Hej på er och än en gång TACK för tipsen om sovandet i egen säng. Jag la tröjan jag hade haft på mig under dagen i Felix säng och när han fick snusa på mammadoft så sov han faktiskt lika bra i sin säng som i vår säng . Kanske tillochmed lite bättre :) Var uppe två gånger och ammade honom och tredje gången halv sju i morse så fick han komma i vår säng. Då var han vaken en timme och jollrade först med mig och sen med P :) hihi. gullungen. Sen somnade han om och sov till kl 9.

VT, jag har haft Felix vaken i vagnen tre gånger och det har gått bra. Var också lite orolig först att han skulle somna, men om jag går ut med honom en sådan tid då han brukar vara vaken så ligger han bara och tittar på saker som far förbi. Har också en liten nalle som dinglar i vagnen som han tycker om att titta på. Har sett att andra mammor här runtomkring hänger upp olika färglgada saker med klädnypor som barnen kan titta på.

• goshheidi

Hejsan hoppsan falleralleraa, när julen kommer ska varenda unge vara gla :)

Igår bakade jag russinkaka igen. Den är såå god och är lika lätt att göra som limpan ;) och den är P:s favorit nr 1. Om ni gillar dadelkaka så är denhär snäppet bättre :) Här kommer receptet för den som gillar att baka:

Russinkaka:175 grader 1h

Blanda först ihop de torra ingrediernserna och sedan de våta ingredienserna och rör sedan ihop allt tillsammans.

1 dl sirap
    1/2 tsk nejlika
    1 1/2 dl russin
    1 dl socker
    3 dl vetemjöl

1 1/2 dl filmjölk
    1 tsk bikarbonat
    1 dl smält smör

Och vet ni vad? Vi har blivit med hus.!!! Vi flyttar in i maj. Det är P:s barndomshem, och vi har varit ganska skeptiska båda två att flytta in dit (det har stått tomt i ett år) för det är så fruktansvärt stort. Känns lite onödigt stort för tre personer och sedan att städa alltihop...jag som gillar att städa så förskräckligt haha (NOT) + att det behöver göras ganska mycket innan vi flyttar in. Alla tapeter ska bytas, köksskåp förnyas m.m... Men F får i alla fall ett eget rum!! :) Det ser jag mycket fram emot att inreda!

BV, läste om jordbävningen i tidningen i morse. Hua! Vi var med om en jordbävning i Bangladesh för 6 år sen. Jag satt i soffan och plötsligt kändes det som att nån buffade till en ungefär. Läskigt.

Idag fick F smaka potatis+morotspuré för första gången. Han har iakttagit oss så mycket när vi stoppar in saker i munnen, så nu fick han också prova :) Han ruggade riktigt till när han fick smak på det :) haha. Så det var inte så populärt. Men han ska få smaka lite päron-puré imorgon. Kanske det smakar bättre.

Igår var jag till jobbet på julfest och F var med. Och han tycker inte heller om främlingar märkte jag. När någon kom nära och prata med honom så började han gråta :( Här hemma skiner han som en sol åt oss...

MissH. Här var det en ungefär likadan natt som hos er. Jag vaknade halv 4 o tänkte, ska inte gubben ha mat snart. En halv timme senare vaknade han för nattens första matning. Känner mig skönt utvilad idag.

Vi har inte julpyntat så mycket. Satt röda juldukar på borden och några enstaka jultomtar här o där och ljusstakar i fönstren. Thats it. Men julgran ska vi ha i år!! :)

• goshheidi

Fick boken växa och upptäcka igår. Kunde ganska snabbt konstatera att F är just dendär typen som de beskriver i boken, som gillar att sitta och pilla och noggrant undersöka saker och ting snarare än den som rullar runt och gör fysiska och akrobatiska övningar. Han kan sitta superlänge och bara granska skallran t.ex. Stoppar den i munnen och för den över ansiktet och tittar och tittar och känner och riktigt "tar in" saker han ser i sin omgivning :)

Svar på tråden Augustibebisar 2008