• DaCiss

Vad kallar du insekten som ser ut nästan som en fluga men biter gärna och hårt!

Idag talade jag om bromsar i köket med min kompis. Min man däremot rättade mig och mena att det finns inget djur som kallas broms, bromsar har man på bilen.

Nej det heter BREMS menade han och även min kompis kallar dem för bremsar.

Jag har för mig att jag stött på både kallelsen broms, brems, brons och bröms...

Vad är deras egentliga namn och vad kallar DU dem för, var bor du?

Vi bor i Piteå Norrbotten men jag är född och uppvuxen nära Helsingfors!

• Svar på tråden Vad kallar du insekten som ser ut nästan som en fluga men biter gärna och hårt!
  • Mausiii

Bor i värmland förresten...

• AmMoE

Firren! Du har RÄTT! Brems finns inte, inte i insektsvärlden ialla fall
    Den trekantiga med randiga vingar heter Blinning. Så! Nu vet alla det

• HeyMama

Jag säger broms. Bor i Sundsvall

• Vem vet

Lilith74, läs mitt senaste inlägg så vet du...

• DaCiss

Zazla:

en där flugan som trasslar in sig i håret tror jag heter hästfluga. Eller vad den nu heter. En fluga som lever i skogen och då söker sig till håret på folk. Då den landat där så tappar den sina vingar och så rör den sig sidleds som en krabba på jakt efter öronen att lägga ägg i. Fast äggläggningen kan vara sagt bara av skrämsel. Men otäcka är dom också! De förföljer en om man försöker springa bort.

Vem vet:

Haha

• DaCiss

Men nu måste jag sova, ögonen vill falla ihop. Hoppas bara att den här lillen också vill somna och inte snutta en timme som han brukar!

God natt på er.. Låt inte brOmsarna bita

• Vem vet

Åh, jag tror visst att du sa fel

Det är Bremsarna som inte får bitas!

Sov gott!

• Aihnoa

Broms och deras bett gör ONT!!!. Pappa i Härjedalen och mamma i Jämtland.

• Åsa

Aldrig hört "brems", bara broms.
    Men "broms" finns faktiskt med i Svenska Akademins ordbok. Där står "se broms". Dock anges "brems" inte vara synonym till i"insekts-bromsen" utan till "bromsa-bromsen" (knappast något aktuellt ordbruk). Däremot heter tydligen insekten "bremse" på danska.

Svar på tråden Vad kallar du insekten som ser ut nästan som en fluga men biter gärna och hårt!