• marysoul

Kan man ge en åtta månaders bebis te i flaskan?

Hej!
    Min son älskar att dricka te, han brukar smaka te av mig. Grönt te, alltså bara nyttigt te, inger koffein eller tein.
    Det borde väl inte finnas nån anledning till att han inte ska dricka te? Han smakar det mesta, och jag är inte så kinkig, men ja tänkte ändå att ja skulle fråga fall nån har ett bra svar. Han tycker inte om att dricka vatten, och då tänkte jag att te är ju ett bra sätt att då få honom att dricka ordentligt.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Kan man ge en åtta månaders bebis te i flaskan?
  • marysoul

Jo, alltså, han dricker ju vatten. men han kräks nästan jämt efter att ha druckit vatten. och sen så verkar han inte så förtjust i det, och han har ändå fått vatten sen han va några veckor bara, för ja tänkte att de va bra att lära honom tycka om det på en gång.
    ja, han äter ju mat och dricker välling på kvällen, så han får ju i sig vätska. men han gillar ju te, och då tänkte jag att det kan ju inte skada med lite extra vätska.
    tack!

LabLover skrev 2008-10-16 15:46:02 följande:
    Jag kan inte komma på något farligt med att ge ett barn thé MEN, det känns även onödigt att ge ett så litet barn smaksatt vatten (för det är det ju). Vatten är bästa måltidsdrycken för barn vilket även SLV rekommenderar.Det har tagit båda våra döttrar några veckor att gilla att dricka vatten så det kan din lilla kille också lära sig.
    Vad tänkte jag mer på? Jo, han får säkert i sig tillräckligt med vätska utan thé. Bröstmjölk/ersättning/välling och matpureér innehåller ju väldigt mycket vätska.
    Lycka till med vad du än bestämmer dig för.
  • Puppy5

Min man är engelsman, och han och hans bröder är uppväxta på rooibos (redbush, rött te) i nappflaska...och inte tror ju jag då att de tagit nån skada av det...däremot kan de fortfarande inte gå en dag utan minst 3 koppar te...

• LabLover

Verkar inte vara bra med the för små barn. Klippt från alltombarn.se:

"Ett problem med te, både svart och grönt, är att det hämmar järnupptaget. Det är alltså synd att servera te till måltider som innehåller mycket järn, eftersom järn är viktigt, inte minst för växande barn."

♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • marysoul

puppy: haha okej! ja klarar inte en dag utan te heller, det är ju så underbart gott!!

lablover: okej, dom nämner inte rött te där. undrar om de kanske är det bästa då. men då vet jag. då ska ja inte servera te vid järnrika måltider. :)

• JosieJoos
    SoR skrev 2008-10-16 15:34:42 följande:
    Vad är det med föräldrar som måste ge sina barn annat än vatten att dricka? SUCK!Tycker inte om, ja om du inte bjudit honom på något annat än vatten så hade han minsann älskat det....
    Bara vatten? :S

Mitt barn älskar vatten även fast att hon har fått mycket annat. Även hon tycker om te, men (TS) Det håller jag tillbaka lite på för det förstör emaljen på tänderna. annars har hon fått 100%pressade mandariner (juice - don simon) och SJÄLVKLART mjölk! Det är ju verkligen jätteviktigt för ett barn som växer att få i sig och för att inte bli laktosintolerant senare i livet.

Alla barn tycker inte om vatten ens från början gumman. Hoppas du inte glömmer mjölken till ditt barn, för barnets skull.
  • Fille Fjonkan
    LabLover skrev 2008-10-16 15:50:31 följande:
    Verkar inte vara bra med the för små barn. Klippt från alltombarn.se:"Ett problem med te, både svart och grönt, är att det hämmar järnupptaget. Det är alltså synd att servera te till måltider som innehåller mycket järn, eftersom järn är viktigt, inte minst för växande barn."
    Det är koffeinet som hindrar järnupptaget. Så det gäller inte örtte utan koffein/tein.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Tusentand

du hann före, men det är sant, te hämmar järnupptaget och är vätskedrivande, så till måltid är det ingen bra idé, men gärna till mellanmål i liten mängd..

• marysoul

josie: nej jag vet att de inte e bra för tänderna, men min rackare har inga tänder ännu, haha, så ja tänkte faktiskt på det, passa på att dricka nu innan dom kommer. ;)

han gillar mjölk oxå. ja e själv laktosintolerant, så de hoppas vi att han ska slippa. fast ja dricker mjölk ändå för de e så himla gott :)

fille fjonkan: oki, dåså. tack!

• imsel

Kan man inte bara ge bebisdricka istället? Morot, päron, allt vad det nu finns?

• fjällbäck

Har ingen åsikt om te är bra eller dåligt. Om du vill få din son att dricka vatten kan du prova med ljummet/varmt vatten (om du inte gjort det...)i stället för kallt. Kanske är lättare för honom att "smälta".

• Kianas Mami

Det är väl bättre att du försöker introducera mer vatten, och få han till o bli van och tycka om vatten..Än att ge han mängder med te...

• LabLover

Aha, vätskedrivande. Då är det ju inget alternativ för att få i honom vätska.

Fille Fjonkan skrev 2008-10-16 15:53:50 följande:
    Det är koffeinet som hindrar järnupptaget. Så det gäller inte örtte utan koffein/tein.
    Tusentand skrev 2008-10-16 15:54:14 följande:
    du hann före, men det är sant, te hämmar järnupptaget och är vätskedrivande, så till måltid är det ingen bra idé, men gärna till mellanmål i liten mängd..
    Lite OT... Mjölk bör man inte heller ge till mat när de är så små. Det hämmar iaf järnupptaget

Intressant att det finns barnthé utomlands förresten. Är det britternas idé?
    ♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • fam kaos

Men vad är problemet?? Du har ju redan bestämt dig för att hälla i ungen te så varför startade du tråden från början?

marysoul skrev 2008-10-16 15:42:05 följande:
    sor: haha, men shit. så ett barn ska inte få smaka annat än vatten? Va e det för dumheter. jag tycker att han ska lära sig att tycka om många olika smaker. Visst, han dricker vatte, men för det första så kräks han ALLTID upp vattnet, men får han tex äppeljuice eller te så stannar det kvar i magen. Jag tycker verkligen inte att det är en nackdel att barn får lära sig tycka om flera olika smaker. Du vill ju inte enbart dricka vatten kan jag tänka mig. Så varför ska inte barnen få nåt annat än det för? Och te är ju jävligt bra för kroppen, iaf för vuxna. det var just därför ja undrar om det är nån skillnad på bebisar. för är det bra med örter för bebisar oxå, så är det ju bra att han får det. ag har druckit te jämt, kan inte minnas ett liv utan te, och jag älskar det. så varför ska inte min son få smaka samma goda grej som mig? vad är det med föräldrar som är trångsynta och ska göra allt enligt "boken" kan ju jag fråga tillbaka då.
  • PernillaMacfie

har inte läst hela tråden bara ts men jag har en rysk vänninna och där dricker dom te hela dagarna:) Och hon ger sin dotter te under året!

• marysoul

Grejen är ju att ja ville veta om de e dåligt med te, för om det inte är dåligt, så kan man ju lika gärna ge te istället för tex bebisdricka.

Sen har jag aldrig påstått att jag ska ge mängder med te. Utan att ska få sig lite te, typ som ett mellanmål nån gång i bland. Som idag när vi satt å mös i soffan å kollade på tv, jag drack te, och han försökte sno min kopp hela tiden. Det var då jag tänkte att det hade kanske passat honom med en skvätt te i flaskan oxå.

fam kaos:
    som sagt, ja ville veta om det var dåligt på nåt vis. Men rött te verkar det inte som att det är dåligt på nåt sätt, och varför då inte låta honom få det? Är det inte dåligt så är det ju inte värre än tex barnjuice.

pernilla:
    Jag har googlat lite, och det verkar som att det är många i andra länder som ger ungarna rött te som saft ungefär. Så det är säkert normalt för din ryska kompis!

Konstigt att folk blir sura och upprörda över en sån sak som te, om det nu inte är koffein eller tein i rött te, av vilken anlednning skulle det då vara dåligt?

Enligt många tesidor jag nu hittat så är rött te jättebra mot många olika saker. Bland annat kolik. Och om det är bra mot kolik, då borde det ju kunna ges till barn. Sen verkar inte rött te hämma järnupptaget heller inte vara vätskedrivande.
    Så jag ser helt enkelt ingen anledning till att han inte ska få sig en skvätt te ibland. Vilket såklart inte utesluter att han ska få vatten. Det får han oxå, men som sagt, han kräks jämt, vilken temperatur vattnet än är. Och han har fått vatten i många månader, så det är inte nytt för honom heller. Alla kan väl inte gilla vatten lika bra som allt annat gott som finns i matväg.

• Winterfresh

Hipp säljer te till barn i Tyskland. Min son dricker fänkålste (avsvalnat) varje dag och visar inga tecken på att må dåligt av det. Han älskar det snarare.
    Han har druckit det sen han var 5 månader gammal.
    Så har svårt att tro det vore farligt eftersom Hipp säljer det.

Svar på tråden Kan man ge en åtta månaders bebis te i flaskan?