• greeneyes

varning varning för +882-nr!!!! sprid!!!

VARNING!!!

Just nu är det många som blir uppringda av ett nummer som börjar på +882, och sedan läggs det på snabbt. Det är EN BLÅSNING; genom att man ringer tillbaka så kostar det närmare 100kr!!
    Själv blev jag uppringd av numret +88213213608 inatt kl 0:17.
    Jag har googlat detta, och det är tydligen vanligt förekommande just nu! Så sprid infon till alla att INTE ringa upp!! Snälla, hjälp till att puffa detta inlägg så att så många som möjligt ser det!
    Hittat på google:
    "Operatören 3 varnar: 88213213608 phone number comments:
    LFG any HC - 9 hours 12 minutes ago
    Ett missat samtal i mobilen från ett okänt utlandsnummer? Ring inte tillbaka om du vill undvika obehagliga överraskningar på nästa räkning.
    Under den senaste veckan har svenska mobilägare blivit uppringda av utländska nummer som de inte känner igen. Bland annat har prefixet +88, följt av ett långt nummer, synts i ett okänt antal telefonfönster. I det fallet är uppringaren en italiensk satellit. Ringer man då tillbaka kan det kosta upp mot 60 kronor i minuten, enligt pressinformatör Erik Hörnfeldt hos mobiloperatören 3."
  • Svar på tråden varning varning för +882-nr!!!! sprid!!!
  • Chomsky

Liten Mjau skrev 2008-10-18 11:42:05 följande:

vem är det som tjänar på detta? Är det operatörerna själva som ligger bakom.... hmm?
    Nej. Det är någon som köpt ett betalnummer i utlandet, ringer en signal från det. När någon sedan ringer upp debiteras de.
    Just +882 är inte en specifik landskod, utan en internationell kod, men annars brukar det ofta komma från något afrikanskt land.
  • Umm Elias

+882 är landskoden för Samoa

• Liten Mjau
    drSteffo skrev 2008-10-18 12:08:07 följande:
    Liten Mjau skrev 2008-10-18 11:42:05 följande:
    Nej. Det är någon som köpt ett betalnummer i utlandet, ringer en signal från det. När någon sedan ringer upp debiteras de.Just +882 är inte en specifik landskod, utan en internationell kod, men annars brukar det ofta komma från något afrikanskt land.
    jaha..okej. Vilka grisar! Fast man slutar aldrig förvånas över hur knäppa folk är.
  • Missy Cat

Puffar upp tråden

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Chomsky

Umm Elias skrev 2008-10-18 12:10:50 följande:

+882 är landskoden för Samoa
    Vad pratar du om? Landsnummret för Samoa är +684/685.
  • Chomsky

Det står fel. Eftersom ITU är de som bestämmer över landskoder och internationella nummer litar jag mer på dem:
    www.itu.int/itudoc/itu-t/ob-lists/icc/e164_763.html

+882 är en internationell kod, +88213 ägs av Telespazio i Italien. Ett antal olika företag har riktnummret 21 (+8821321). Flertalet mycket suspekta, bland annat från Belize, Seychellerna.

• Liten Mjau
    SkåneP skrev 2008-10-18 13:19:52 följande:
    Landsnummer och landskod är inte samma sak.
    Jag är ny på detta så jag blev nyfiken och söker info. Tack för upplysningen.
    Så samoa har landskod +882 och landsnummer +684/685?

Vad har sverige? Vad är +46? Landskod?
Svar på tråden varning varning för +882-nr!!!! sprid!!!