• greeneyes

varning varning för +882-nr!!!! sprid!!!

VARNING!!!

Just nu är det många som blir uppringda av ett nummer som börjar på +882, och sedan läggs det på snabbt. Det är EN BLÅSNING; genom att man ringer tillbaka så kostar det närmare 100kr!!
    Själv blev jag uppringd av numret +88213213608 inatt kl 0:17.
    Jag har googlat detta, och det är tydligen vanligt förekommande just nu! Så sprid infon till alla att INTE ringa upp!! Snälla, hjälp till att puffa detta inlägg så att så många som möjligt ser det!
    Hittat på google:
    "Operatören 3 varnar: 88213213608 phone number comments:
    LFG any HC - 9 hours 12 minutes ago
    Ett missat samtal i mobilen från ett okänt utlandsnummer? Ring inte tillbaka om du vill undvika obehagliga överraskningar på nästa räkning.
    Under den senaste veckan har svenska mobilägare blivit uppringda av utländska nummer som de inte känner igen. Bland annat har prefixet +88, följt av ett långt nummer, synts i ett okänt antal telefonfönster. I det fallet är uppringaren en italiensk satellit. Ringer man då tillbaka kan det kosta upp mot 60 kronor i minuten, enligt pressinformatör Erik Hörnfeldt hos mobiloperatören 3."
  • Svar på tråden varning varning för +882-nr!!!! sprid!!!
  • Liten Mjau

hitade precis att sverige har landskod 752. Landsnummer måste vara +46 då.

• Chomsky

SkåneP skrev 2008-10-18 13:19:52 följande:

Landsnummer och landskod är inte samma sak.
    På engelska kallas landsnummer för "Country Codes" så det är lätt att förvirras
  • SeTa

Det stog om detta på texttv förra helgen. Är ett nummer till som börjar på 25, tror jag.
    Man kan bli debiterad så mycket som 160 kr/minut.

• Bondbrud81

Puffar jag med så att det är fler som blir varnade!

• Umm Elias

Det är inte fel, +882 är Samoas landskod.

drSteffo skrev 2008-10-18 13:20:45 följande:
    Det står fel. Eftersom ITU är de som bestämmer över landskoder och internationella nummer litar jag mer på dem:www.itu.int/itudoc/itu-t/ob-lists/icc/e164_76...+882 är en internationell kod, +88213 ägs av Telespazio i Italien. Ett antal olika företag har riktnummret 21 (+8821321). Flertalet mycket suspekta, bland annat från Belize, Seychellerna.
  • elinvd

Puffar lite..... Det nummret ringde mig imorse vid niotiden också. (+88213213608)

Don't let other people determine your future
  • Smultron ett

Jag blev upringd. kollade nummret, men ingen som jag kännde, och ringde ju därför inte tillbaka! De ringde mig förövrigt mitt i natten de djävlarna!!!!!!!! väckte hela huset, fy fan!

Några dagar senare läste jag om det i Metro.

• Lilla Prussiluskan

Fick en sån ringning i onsdags mitt under pågående nattning!

Barnen vaknade och jag var arg som ett troll!

Svar på tråden varning varning för +882-nr!!!! sprid!!!