• tonåring

Ni föräldrar som snokar!

Är en tjej på 17 år som har varit in och kikat lite på den här sidan, för jag tycker det är intressant att höra vad andra föräldrar än mina egna tycker om saker.

Detta är ju främst en sida för föräldrar, men det är ju inte mer än rätt att jag får vara här och kolla, för vad jag förstår av vad jag har läst på denna sida, så är det många av ni föräldrar som är inna och kollar på sidorna som vi tonåringar är inne på.

Angående forum och så vidare som är öppet, där alla kan läsa, så tycker jag det är helt okej. Skriver man på internet där alla kan läsa måste man ju räkna med att vem som helst kan läsa, även föräldrar.
    Men efter vad jag har läst, så har jag även förstått att många av ni föräldrar också snokar i barnens rum, läser sms och kollar privata mejl också! Att snoka omkring på barnens dator och få tag i lösenord, kolla sms:en om man har glömt mobiltelefonen framme och så vidare, det är verkligen INTE okej.

Det är extremt kränkande, och om det någon gång skulle komma fram tror jag att ni skulle ha en väldigt dålig relation till era barn efter det. Jag skulle ALDRIG förlåta mina föräldrar om dom hade varit inne på mitt rum och snokat, och jag skulle aldrig mer kunna lita på dem. Jag har ju ett eget rum just för att det ska vara mitt, att man har privata saker i det, och man har ju lösenord just för att inga obehöriga ska ta sig in på sin användare.

Jag förstår inte hur ni tänker, ni vill ha en bra relation till eran tonåring där barnet ska kunna lita på dig och du ska kunna lita på ditt barn. Du vill att din tonåring ska kunna prata med dig och kunna berätta saker för dig, lita på dig helt enkelt, samtidigt som du gör ett så enormt svek mot honom eller henne genom att snoka och läsa privata saker.

Din tonåring kanske litar på dig, och att det är just därför som hon eller han lämnar anteckningsblock eller dagbok framme på rummet utan att gömma det, eller lämnar mobilen på ett synligt ställe hemma om man någon gång ska iväg en liten stund. Har ni tänkt på det? Och så sviker ni dem genom att läsa deras privata saker.

Hur hade det kännts för dig om du fick reda på att din förälder hade snokat igenom ditt rum och läst din dagbok när du var i 15-årsåldern? Att vara inne på en tonårings dator är i princip lika hemskt som att läsa en dagbok, med tanke på hur mycket man kan ha på en dator...
    I dagens samhälle är det ju så att många av hemligheterna man berättar för sina kompisar, berättas via sms och msn.

Så jag har några frågor till er föräldrar:
    Har ni någon gång läst erat barns dagbok, kollat igenom mobiltelefonen, eller snokat och fått tag i lösenord och loggat in på barnets användare?
    Och isåfall, VARFÖR?

• Svar på tråden Ni föräldrar som snokar!
  • tonåring

(Kan ju förtydliga lite;
    Jag förstår om en del föräldrar blir medlem på samma sidor som barnen och kollar omkring där, för att ha koll på vilka sidor barnen är inne på.
    Dock så ska inte leta rätt på lösenord och kolla vad som skrivs i mejl och privata meddelanden, som inte ska kunna läsas av någon annan än personen som äger användaren.)

• Bevabus

Men tonåringar är inte idioter. Och vad ger dig rätten att inte låta dom lära sig av sina misstag? Håll ett bra och nära förhållande till ditt barn så KOMMER han/hon att BERÄTTA för dig om han/hon tänker möta någon ifrån nätet!!!

Sarah84 skrev 2008-10-19 16:50:56 följande:
    Håller med föregående talare. Jag tror att man tänker annorlunda då man själv har tonårsbarn. Det är SÅ vanligt med ungdomar som råkar illa ut, får kontakt med fel människor. Ja de är ju inte bara tonåringar utan betydligt mindre barn åxå. De pratar med folk som utger sig för att vara några helt andra än dom är. Tror inte man ska dömma så hårt som du TS gör..
  • Sarah84
    Bevabus skrev 2008-10-19 19:50:59 följande:
    Men tonåringar är inte idioter. Och vad ger dig rätten att inte låta dom lära sig av sina misstag? Håll ett bra och nära förhållande till ditt barn så KOMMER han/hon att BERÄTTA för dig om han/hon tänker möta någon ifrån nätet!!!
    Hur vet du de? att de tänker berätta de?
    & jag säger inte att de är ok. Om du läser de ja skriver igen.
    Jag säger bra att ja kan faktiskt på ett sätt förstå de som kanske väljer att göra de. Därmed inte sagt att jag skulle göra de..
  • Bevabus

Personligen så hade jag blivit galen på mina föräldrar om dom började hänga på samma hemsidor som jag. INTE om dom verkligen VILL vara medlemmar där. Utan när syftet är att hålla koll på mig. Då hade jag fått ryck så det räcker och blir över...

Alla meddelanden behöver inte skriva privat. Med mina närmsta vänner så kan jag prata problem och sånt i den öppna gästboken, för jag vet att det är enbart mina vänner som läser den. Om mina föräldrar skulle börja läsa den så vet jag inte vad jag skulle ta mig till.
    Jag hade blockat dom, bytt konto, ändrat alias..gjrot vad som helst för att bli av med dom!

tonåring skrev 2008-10-19 19:50:12 följande:
    (Kan ju förtydliga lite;Jag förstår om en del föräldrar blir medlem på samma sidor som barnen och kollar omkring där, för att ha koll på vilka sidor barnen är inne på.Dock så ska inte leta rätt på lösenord och kolla vad som skrivs i mejl och privata meddelanden, som inte ska kunna läsas av någon annan än personen som äger användaren.)
  • Bevabus

Därför att jag vet att har man ett bra förhållande till barnet och har uppfostrat det på rätt sätt så kommer det att göra det. Det bara är så.

Tack vare att mina föräldrar inte har dramatiserat alkohol men samtidigt inte har gett mig det rätt i handen, så avslöjade jag direkt för pappa att jag hade druckit när jag för första gången varit på en fest. Han hade inte ens sagt ett ord. Och jag hade bara druckit två glas så det syntes inte på mig. Han hade aldrig behövt veta.

Och det var alkoholbiten. Om man lyckas med förtroendebiten när det handlar om internet så kommer dom att berätta om det också.
    Jag är ett lysande exempel på det.
    Prata med barnet om att om dom nån gång ska träffa nån på internet så ska det vara på en allmän plats och dom ska ta med en kompis och dom ska berätta det för föräldrarna.

Sarah84 skrev 2008-10-19 19:54:00 följande:
    Hur vet du de? att de tänker berätta de?& jag säger inte att de är ok. Om du läser de ja skriver igen.Jag säger bra att ja kan faktiskt på ett sätt förstå de som kanske väljer att göra de. Därmed inte sagt att jag skulle göra de..
  • Sarah84
    Bevabus skrev 2008-10-19 19:57:12 följande:
    Därför att jag vet att har man ett bra förhållande till barnet och har uppfostrat det på rätt sätt så kommer det att göra det. Det bara är så.Tack vare att mina föräldrar inte har dramatiserat alkohol men samtidigt inte har gett mig det rätt i handen, så avslöjade jag direkt för pappa att jag hade druckit när jag för första gången varit på en fest. Han hade inte ens sagt ett ord. Och jag hade bara druckit två glas så det syntes inte på mig. Han hade aldrig behövt veta.Och det var alkoholbiten. Om man lyckas med förtroendebiten när det handlar om internet så kommer dom att berätta om det också.Jag är ett lysande exempel på det.Prata med barnet om att om dom nån gång ska träffa nån på internet så ska det vara på en allmän plats och dom ska ta med en kompis och dom ska berätta det för föräldrarna.
    Fast de säger ju egentligen ingenting. Alla ungdomar är inte lika. Håller med dig till viss del. MEN tror att när du jsälv har barn som växer upp så komma du säkerligen att förstå hur dessa föräldrar tänker. De gör de ju inte för att va elaka, utan kanske för att de är hemskt oroliga. Me tanke på hur vårt samhälle ser ut så är de ju inte så konstigt att föräldrar blir oroliga.
  • Vroooooom

När jag var tonåring så läste mina föräldrar min dagbok vid ett par tillfällen. Jag avskydde handlingen när jag var tonåring men idag förstår jag att snokandet skedde av omtanke och oro för mig. Nu var jag rätt strulig som tonåring, hamnade i fel sällskap osv, så det är kanske möjligt att jag av den anledningen tycker att deras snokande inte var en sån hemsk handling.

Cheer up, the worst is yet to come
  • tonåring

Jag hade också blivit det, blockat dem och allt som går! Menade inte att det är okej att bli medlem för att hålla koll på dem och läsa gästböcker osv, men däremot för att se vilken sida barnet är inne på, för det kan jag till en viss del förstå att man vill veta.

Bevabus skrev 2008-10-19 19:54:04 följande:
    Personligen så hade jag blivit galen på mina föräldrar om dom började hänga på samma hemsidor som jag. INTE om dom verkligen VILL vara medlemmar där. Utan när syftet är att hålla koll på mig. Då hade jag fått ryck så det räcker och blir över...Alla meddelanden behöver inte skriva privat. Med mina närmsta vänner så kan jag prata problem och sånt i den öppna gästboken, för jag vet att det är enbart mina vänner som läser den. Om mina föräldrar skulle börja läsa den så vet jag inte vad jag skulle ta mig till.Jag hade blockat dom, bytt konto, ändrat alias..gjrot vad som helst för att bli av med dom!
  • Moonis

Är jag orolig för mina barn eller misstänker att något är fel så kommer jag "snoka" om jag inte får ur mitt barn vad det är. Skulle aldrig läsa dagbok i första taget utan enbart om man misstänker droger eller liknande farligt.
    Jag kommer göra allt i min makt för att skydda mina barn för jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände o jag kanske hade changsen att upptäcka det innan.

Men jag skulle inte snoka bara för min nyfikenhets skull utan om det är något viktigt.

Sen hade jag en nära relation till min mamma men berättade ändå inte vissa viktiga saker som kunde leda mig åt fel håll. 

• Moonis

Tror förresten oxå att man förstår lite bättre varför ens föräldrar "snokade" när man står där med egna barn o inför liknande situationer.

Svar på tråden Ni föräldrar som snokar!