Inlägg från: Bevabus |Visa alla inlägg
  • Bevabus

Ni föräldrar som snokar!

Nej, det är DU som inte kan se skillnad på att inte låta sitt barn lära sig själv vilka människor h*n ska lita på och möta. Och på att snoka.

Du kan inte gå och tro att varenda människa man möter på nätet är idioter!! Du kan inte skydda ditt barn från allt. Det enda man kan göra som förälder är ett förebygga genom att ge information. Inte genom att kränka sitt barns privatliv. Berätta vad som gäller om H'n ska träffa någon från nätet. Allmän plats, ta med en kompis och föräldrarna ska få se vem det är (profilen eller på msn, vad det nu är).
    Sen kan ni inte göra nåt mer. Om barnet tycker det är okej att du följer med, dåså gör det då. Men SNOKA INTE när ni mycket enklare kan PRATA.

Sarah84 skrev 2008-10-20 00:49:56 följande:
    Du ser alltså inte skillnad på att hålla ditt barn i handen då de lär sig gå mot att de pratar med okända gamla gubbar på nätet som utger sig för att vara 15 år, som sedan kidnappar & kanske dödar barnet? Viss skillnad anser ja. & kan ja se till att de inte händer så ja då gör ja de, oavsett vilka medel.
  • Bevabus

håller helt med!

Ablan skrev 2008-10-20 01:24:21 följande:
    jag tycker att om man misstänker något allvarligt så är det ok att snoka på, de saker jag har hittat på när jag var yngre, rökt hash, rökt vanliga ciggaretter, supit mm, men mina föräldrar litade på mig. "oj vad arne har rödsprända ögon är stirrig och har stora puppiller ofta"det kan vara dags att kolla då kanske?och det kanske inte är ok att snoka omring och läsa vad ens barn skriver på internet, men att kolla vilka sidor de har varit inne på tycker jag är helt ok.de tjejer som har träffat gubbar från internet och blivit våldtagna och utnyttjade had kunnat bli besparade det.barn ska inte ha fri tillgång till internet utan uppsyn.
  • Bevabus

Och det är just därför som jag uppmuntrar föräldrar till att kommunicera med sina barn och vice versa
    För att man ska slippa det där.
    Om barnet är ärligt och säger vart det ska nånstans och hur situationen ligger till, och om föräldrarna nöjer sig med svaret såvida de inte tror att något dumt är på gång, så är det jättebra!

Tonåringen måste absolut inte svara på ALLA frågor föräldern frågar. Vissa frågor är helt enkelt för privata
    Mitt privatliv har aldrig känt lika viktigt för mig som just nu. Och jag tvivlar starkt på att det nånsin kommer kännas såhär viktigt.
    Jag har en bra kommunikation med mina föräldrar där jag säger vart jag ska om jag ska ut. Dom litar på mig.
    Vi bråkar ofta, men dom vet att jag inte skulle göra något dumt. Tex. att träffa en person ifrån nätet utan att berätta det för dom.

Louvre skrev 2008-10-20 07:41:37 följande:
    Haha, jag tror att många föräldrar snokar lite av ren "snokighet" men inte vill erkänna det Jag skrev aldrig dagbok, stängde alltid av mobilen och vaktade min väska som en hök för att få ha mitt liv privat. Jag hade aldrig varit någonstans och skulle aldrig gå till någon speciell, bara ut, jämt... jag förstår idag varför mamma snokade, det måste ha varit tröttsamt att aldrig få svar.
  • Bevabus

Vad vet du om det? Jag är inte.
    Jag har funderat och har satt mig in i hur en förälder måste tänka. Och jag VET att det är enormt starka känslor som styr en när det handlar om ens barn. Men en förälder har faktiskt ett enormt ansvar att även tänka logiskt!
    ALDRIG att jag skulle kränka mitt barn på det sätt som mina föräldrar gjorde. ALDRIG. Om jag inte misstänker att det ligger ugglor i mossen så tar inte jag mig en rätt jag inte har.

Jag kan garantera dig att dom personerna i den här tråden som har berättat om hur de har blivit kränkta av sina föräldrar som unga, inte kommer göra om samma misstag på sina barn.

Tex. hon som idag inte kan lita på folk och har det jättejobbigt i relationer pga att hennes föräldrar snokade. Jag slår vad dom tusen spänn att hon aldrig kommer göra samma sak emot sina barn.

Nellies matte skrev 2008-10-20 07:56:33 följande:

Äh, jag säger bara att när du blir mamma själv kommer du att förstå.
  • Bevabus

Det som skrämmer mig är hur lätt föräldrarna i den här tråden tar på datorer.
    Ni snackar som att snoka i datorn inte är lika hemskt som att läsa dagboken. Men har ni glömt bort att dagboken faktiskt har ersatts av bloggar? Och telefoner av msn?
    Bloggar kan man på vissa sidor välja vilka man vill det är som ska få läsa den.
    Mina vänner pratar jag alla mina hemligheter med på nätet.
    Det hade varit minst lika hemskt om mina föräldrar hade kollat min dator som att kollat i min dagbok.

Att kolla vilka hemsidor jag är inne på går bra. Men att sen bli medlem på dom för att veta vad jag gör är hemskt. Och att inte låta mig ha lösenord ifred är löjligt. Det är MITT konto, alltså så ska jag ha MITT lösenord för mig själv.

• Bevabus

Det här är ett perfekt exempel på vad "lite oskyldigt snokande i föräldrars ögon" kan göra emot en människa.
    Det är skrämmande hur många föräldrar i den här tråden glömmer bort att tonåringen faktiskt är en människa, som inte är deras "possession". Tonåringen äger sig själv, oavsett om h*n bor hemma hos mamma och pappa eller inte.
    Mommie Dearest skrev 2008-10-20 08:20:50 följande:

Hej Tonåring.Jag är långt ifrån tonåring själv (30 år) men jag förstår dig SÅ väl. Jag har ju själv varit där. En förälder snokade flera gånger i mitt rum, utan grund. Och känslan jag fick går inte att beskriva. Än idag hyser jag ett visst agg mot denna person. Jag litar definitivt INTE på denna person om h*n skulle råka befinna sig någonstans bland mina grejer, om du förstår. Egentligen litar jag inte längre på någon. Följderna av detta har blivit att jag jämt gömmer undan saker eller bär med mig en massa grejer när jag ska ut. Även nu då jag faktiskt är så vuxen som jag kan bli. Jag lever idag ensam med min son. Men när jag hade sambo så var det samma sak - jag litade inte ens på honom. Och när jag semestrar med föräldrarna bär jag runt på en väska med mina personliga saker som vore det guld där i. Väldigt jobbigt.Hur som haver... Det är uruselt av föräldrar att snoka. Jag skulle aldrig någonsin* få för mig att snoka bland min sons grejer. Han ska kunna lita på mig. Är det något jag finner skumt så ska jag istället vara ärlig och prata med honom och ge honom en chans att så småningom öppna sig för mig. Han ska veta att det är OK att berätta saker för mig om han skulle få problem eller något. Tonåringar är inte mogna (ja, ursäkta) och de berättar nog inte gärna allt, men tids nog gör de säkert det.*Sedan beror det på hur situationen ser ut. Misstänker man droger, kriminallitet och annat så blir det genast annorlunda. MEN - prata först och "ta i med hårdhanskarna" sen. Ge ungdomen en chans liksom. Men om inget hjälper så måste nog föräldern göra något.
  • Bevabus

Porrsidor ska man självklart blockera. Men vad mera då?
    Bilddagboken kan man träffa galningar på men inte blockerar man den sidan för det?
    Man gör så gott man kan helt enkelt. Sen om barnet en dag visar tecken på att göra nåt dumt så kan man snoka.

AnnaNs skrev 2008-10-20 08:24:58 följande:
    För den som kan lite mer finns det idag hjälpmedel som kan blocker avissa sidor på nätet, som kan varan föräldrar om vissa ord används, som kan lokalisera var någon befinnersig genom mobiltelefonen. Användarrättigheter på dator osv finns med. Vi föräldrar vill skydda våra barn från att det ska gå snett någonstans.Vi har en gång varit i tonåren och vet att vissa föräldrar förstår bara inte och at en öppen konversation inte alltid fungerar, men borde givetvis vara det bästa. Och vi vet att vi kanske inte alltid tog de rätta besluten i den åldern, men givetvis deror det även på ens personlighet och mentala strka hur man klarar detta.Jag tror att man som förälder sätter ribban, börjar man prata tidigt om saker som man vanligtvis inte pratar om så som tex sex, alkohol osv osv så blir det inte lika hysch hysch med pojkvänner och fester mm, så att säga.Själv kommer jag från en mer sydländsk kultur där vi är öppna för att diskutera alla saker inom familjen.
  • Bevabus

Åldern är bara en siffra. Tyvärr så är det inte många på FL som förstår det.

tonåring skrev 2008-10-20 14:42:32 följande:
    Och bara för att jag är yngre, så betyder ju inte det att jag är helt väck (nej, jag sa inte att någon här har sagt det). Det är så lätt för er att förklara undan saker med "men när du blir äldre..", "men när du har mer livserfarenhet.." och "en dag kommer du förstå.." Det är lite smått irriterande att få sånna svar, eftersom att det känns som att folk dömer en efter åldern och pratar undan ens svar istället för att försöka ta till sig det man säger!(Och då menar jag inte just denna tråd, tycker att de allra flesta här verkar vara väldigt trevliga och är bra på att argumentera osv..)
  • Bevabus

Och hon hade skäl för att snoka eftersom att du hade "strulat till det".

Impala59 skrev 2008-10-20 15:20:03 följande:
    Min mamma snokade o läste min dagbok när jag var tonåring. Då var jag ju heligt förbannad men ändå inte. Hon ville bara väl då jag strulat till det för mig! Vi har sen dess haft en fantastiskt bra relation.
  • Bevabus

Men hon visste något. Hon snokade väl inte "bara för att"?
    Hon måste ha förstått att nåt pågick.

Impala59 skrev 2008-10-20 15:23:14 följande:
    Jo...
    Men hon visste ju inte hur mycket, innan hon tog reda på det.
  • Bevabus

Voila!

Impala59 skrev 2008-10-20 15:28:07 följande:
    Vet inte...Antar att hon anade nåt.
  • Bevabus

Jag är inte Tonåring, men är en annan tonåring hehe...

Du gjorde ju helt rätt!
    Det har vi kommit fram till för länge sen i den här tråden, att självklart så är det tillåtet att snoka om man misstänker att något är fel eller att något ÄR fel.
    Det var ju något som inte alls fungerade i erat förhållande. Eran dotter vägrade se till så att ni visste att hon var okej och dessutom så hade ni fått varit ute och letat efter er dotter mitt i natten, som ni självklart var oroliga för! Ni hade bett om nummer flera gånger men inte fått nåt.

Har ni nå tider för dottern att komma hem senast på? Jag kommer alltid överens med mina föräldrar innan jag åker till en fest eller så, vilken tid jag ska vara hemma på och hur jag ska ta mig hem. Om hon inte följer dom reglerna så ska hon ju inte ens få gå ut.

Nati skrev 2008-10-20 15:28:46 följande:
    Jag har snokat i min dotters mobil och då för att skriva av hennes adressbok.Orsak: Hon fick förtroendet att vara ute(ganska länge) vid några tillfällen men dök inte upp, stängde av mobil och gjorde sig oanträffbar. Vi fick ut och leta i natten vid några tillfällen efter det gjorde jag detta. Jag gjorde det för att hon missbrukat vårt förtroende gång på gång och vi kunde inte acceptera att hon var ute. Vi hade då lättare att ringa kompisar och på så sätt få reda på var hon var och få hem henne.Kränkt? Det kanske hon blev men hon hade själv satt sig i den situationen. Obs samtal innan fungerade uppenbarligen INTE efter som det upprepades. Vi var bara överbeskydddande idioter... Hon var 15 år och tyckte hon kunde vara hos (för oss okända) personer på fest hela natten, där killar var runt 19-20 och drack sprit. Det händer inget farligt var kommentaren. Kommentar från Tonåring om mitt agerande?
  • Bevabus

Såvida du inte misstänker ditt barn för att hålla på med nåt dumt så ska du inte snoka.

Sen när det kommer till att hålla reda på barnets hemsidor som det är inne på tycker jag är att vara överbeskyddande. Men det är inte fel.
    Mina föräldrar håller inte reda på hemsidorna som jag är inne på och det har blivit människa av mig också så..

Men om man nu MÅSTE kolla vilka sidor barnet är inne på så SKA man berätta för barnet att man kollar upp det då och då.
    Bara att kolla i adressfältet på barnets dator vad h*n är inne på för sidor. Men bli inte medlem där eller gå in på barnets profil..det är bara idiotiskt. Man måste få ha sitt privatliv. Det är ju som att jag skulle öppna brev som min mamma får på posten! Det är HENNES brev. Inte min grej att rota i.

solstrålen 76 skrev 2008-10-20 15:54:00 följande:

men var går gränsen i att snoka eller bara ha koll på sina tonåringar om man tar bort att gå in i deras rum och rotar i deras saker, läsa i deras dagböcker, mobiler titta vad det skriver i datorn utan bara ha koll på vilka sidor dom är inne på
  • Bevabus

Låter väldigt sunt och bra!
    solstrålen 76 skrev 2008-10-20 16:11:28 följande:

okey mina barn vet att jag kan se vilka sidor dom är inne på men det är ju inte så att jag tittar varje dag kan vara någon gång i månaden och då tittar jag bara i adressfältet och är det en ny sida kan jag öppna den och titta vad det är för något och är det en sida jag tycker är olämpligt för mina barn så diskuterar jag det med barnen
  • Bevabus

Absolut! Men vissa saker har inte med åldern att göra..

Moonis skrev 2008-10-20 18:25:29 följande:
    Även om man inte tror att åldern har betydelse när man är ung så märker man skillnad när man blir lite äldre. Ska inte säga att alla mognar men dom flesta.När man är tonåring tänker man lite annorlunda, även om det finns undantag där oxå.
  • Bevabus

Ja? Det har jag aldrig sagt något om.

Sarah84 skrev 2008-10-21 20:22:04 följande:
    Som sagt. Skulle ja misstänka något så skulle ja snoka.
  • Bevabus

Och ÄNDÅ så finns det föräldrar i den här tråden som säger tvärtom...för dom vet hur det känns att bli kränkt så av sina egna föräldrar, så dom har inte gjort om samma sak på sina egna barn.
    Klart att man gör allt för att skydda sitt barn. Men att snoka utan grund till misstanke om något är så jävla överdrivet så det är inte sant.

Glamrockare skrev 2008-10-22 06:34:30 följande:
    TS....när du inte är tonåring o har egna barn o vet vilka faror som finns där ute som en tonåring inte alltid tänker på just för att man är ung man lever i nuet o tror gott om de flesta så säger du inte samma sak.En förälders värsta mardröm är det som hände Ängla, det som händer barn o tonåringar dagligen världen över som träffar skumma folk på nätet osv och blir mördare, bort rövade, sexuellt utnyttjade osv.I DIN värld händer inte detta dig. I DIN värld är du smart, skyddad och tänker dig alltid för, men vuxna är smartare en barn och det är trotts allt det du och de flesta andra tonåringar forfarande är vid 17, 18, 19 osv.I MIN värld som förälder är min starkaste och mest fast präglade kännsla o instinkt att skydda mitt barn, det finns nog inget annat som skulle få mig att "begå mord" en någon form av utnyttning eller ännu värr skada skedd till mitt barn.See the bigger picture och anta inte att snokande ALLTID är av ondo. Sedan att man skall kunna ha saker som är privat som en dagbok eller en telefon, givetvis, men ha då en enormt öppen dialog med dina föräldrar, lyssna på deras råd om olika saker o tro inte att allt de säger nej till är för att straffa dig OM du nu gör det.
  • Bevabus

Men vad är så hemskt med att PRATA med en äldre person? :S
    Jag har träffat flera vuxna personer här på FL som jag sen har snackat med på msn. Betyder ju inte att jag blir kär i nån av dom eller att jag vill träffa dom på riktigt

Andrundrun skrev 2008-10-22 12:57:34 följande:
    Jag tycker att snokande är okej i vissa situationer.Var ju inte så längesedan jag var tonåring själv. Är 23år nu och har tre barn. Så de har inte hunnit till tonåren ännu. Hade jag misstänkt att min dotter/son pratar med någon MKT äldre på nätet eller så, då hade jag snokat. Efter att ha pratat med mina barn först förstås.Min mamma snokade några ggr under min uppväxt och det är jag glad över att hon gjorde. NU men inte då.
  • Bevabus

Jag har hängt på lunarstorm, blip, bilddagboken och gud vet va mera sidor under MÅÅÅÅNGA år nu och mina föräldrar har aldrig kollat upp det. Det dom har gjort är att printa in i huvudet på mig att man ska vara JÄTTEförsiktig när det kommer till att träffa människor från nätet! Vilket jag också har varit. Här behövs fan heller inget snokande. Och det kommer det inte behövas med dina barn heller om du pratar med dom i tidig ålder om vett omkring främlingar.

Glamrockare skrev 2008-10-22 16:22:56 följande:
    Men till överdrift sa jag inte, jag sa att ALLA har rätt till ett privatliv.Men däremot om jag vet att mitt barn surfar mkt o är inne på typ lunarstorm, o gud vet vad vilka chattar o forum som finns så ja då tänker jag tala med mitt barn o även om jag måste snocka reda på vem de pratar med om de vägrar berätta eftersom folk är inte alltid vem de utger sig att vara.Jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände mitt barn bara för att jag var för slapp för att ta det svåra beslutet att vara mitt barns förälder o inte dess kompis. Hellre ett barn i säkerhet en ett barn i en våldtäcktsmans, mödares eller pedofils hand.O det var det jag försökte poängtera att som tonåring tänker man långt ifrån alltid eller ofta på konsekvenser, konsekvenser existerar inte förens det är försent många ggr.Det bästa är givetvis en öppen dialog o bra kommunikation men har man en tonåring som inte vill ge eller ha en sådan dialog eller kommunikation ja då får jag se till mitt barns bästa på annat sätt.
  • Bevabus

Det ger er ändå ingen som helst rätt att snoka såvida ni inte misstänker något! Det är vidrigt, hemskt och FEL FEL FEL!
    Jag hoppar ur tråden nu för jag blir arg bara jag ser den så bry dig inte att svara för jag kommer ändå inte läsa det.
    Synd om era barn bara som har så överbeskyddande föräldrar, som inte litar på dom. Dom är sina egna personer och har sina egna liv. Synd att ni inte förstår det. HejDå.

Moonis skrev 2008-10-22 19:13:09 följande:
    Men alla tonåringar fungerar inte som du. Även om du är försiktig så kanske inte min dotter kommer vara det fast man försökt printa in hur försiktig man måste vara.Så jag tror alla föräldrar (i flesta fall) aggerar efter hur ens barn är.
Svar på tråden Ni föräldrar som snokar!