• Anonym

Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!

Min sambo var på firmafest förra tisdagen och drack en MASSA sprit. På morgonen försov han sig när han skulle lämna barnen på dagis (barnen sov oxå och jag var på jobbet).
    Så, han tog bilen för vår äldsta skulle på utflykt (jättedumt, det vet han också, så snälla inga kommentarer om detta!)
    100 m ifrån dagis blev han stoppad i en rutinkontroll och blåste 0,41 mg per lite utandad luft.
    I dag kom bötern 35300:-!!! Hur sjutton ska vi kunna betala det????
    Visst räknar de ut bötern på årsinkomsten? Min sambo har bilförmån 4500:- på lönen varje månad och det är ju inte pengar han får ut. Tror ni man kan få bötern ändrad då om man ringer till RPS?
    Jag är helt chockad & vet inte hur vi ska klara detta. HAn blir antagligen av med körkortet i 10 mån oxå.
    Grejen är den att han blev varslad förra månaden och slutar sitt jobb i morgon.
    Vet inte vad han ska söka för jobb nu när han inte kommer ha körkort på så länge.... (Han har alltid jobbat som säljare och då måste man ju ha körkort)

Snälla är det någon som är insatt i detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-23 18:39
    Är det någon som vet hur man räknar ut bötern?

• Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!
  • Anonym (Inte jag)

Jag hade 0,81mg i luften, det "översattes" till 1,6 promille...

Sluta med påhoppen, straff är utmätt... När det är avtjänat får man hoppas att det aldrig händer igen...

Det är kass att köra påverkad, jag vet och hoppas jag aldrig gör det igen.

Det var väl råd hon ville ha och inte fördömmanden...
    Elaka människor är det gott om här !

• Anonym

fam kaos skrev 2008-10-23 20:41:59 följande:

Och du har aldrig i hela ditt liv gjort något som du efteråt ångrat och inte tyckt kändes okej? Det är du nog isåfall rätt ensam om.
    Det är ju skillnad på vad man gör som inte är okej.
    Vissa saker kan man inte räkna som misstag.

Att riskera andras liv medvetet är inte sådant som man kan räkna som misstag. Man kan inte alltid bara säga ojdå och gå vidare. Vissa saker får bara inte ske.....en viss självkontroll måste man faktiskt ha son normal människa.
  • Anonym (Inte jag)

Jo visst.... Tjena !!!

Om ett barn skulle karva i mina däck ( lika med livsfara) då kan jag avrätta dem på plats utan straff ???
    Och om ett barn gör så alltså OM, då skall man inte straffa dem men kanske kan vrida nacken av deras föräldrar som har dålig koll på sin avkomma ???

Jag tror 50 % av befolkningen skulle ha körkort, de 50 % som kan köra... Jag kör bättre än "Agda 58 år" med typ en promille i kroppen....

Vissa människor skulle fara....

"Far åt helvete, mor åt gröt"

• Anonym (xx)

Har bara läst Ts.
    Summan beror nog på att barn fanns med, eller? Det är vad jag tror iaf.
    Får också hoppas att din man inte gör om detta. Men jag tror nog han har lärt sin läxa.

Jag hoppas att det löser sig för er. Går dessa böter inte att avbetala om man lägger fram att ekonomin inte är så bra?

Lycka till.

• lyckligmamma

Oj vilka böter... men bättre det än fängelse... jag kan ej tycka synd om honom... synd att det drabbar hela familjen, tycker synd om de andra !!!

• lyckligmamma

blev han av med körkortet då?

Faktiskt, om nån hade kört med min dotter full, eller druckit, så hade jag anmält personen. så oansvarigt

• Anonym (alright)

Böterna baseras på vad man senast har som taxerad inkomst. Alltså precis som när man blir tilldömd underhåll.
    Vet ej hur man överklagar men det måste man väl ändå kunna?

Har en bekant som blåste 0,21 och fick böter men klarade körkortet.

Hursom, min erfarenhet av det här är att man får stå sitt kast. Inte kul med böter och indraget körkort men, det hände mig och nu har jag precis fått tillbaka kortet efter 12 månader. Det kommer inte att hända igen och jag har lärt mig läxan.

Ni får väl ta ett lån att betala böterna med ?

• Anonym (NN)

Dubbel bestraffning syftar på att du kan inte dömas för samma brott 2 gånger. Att du får böter och blir av med körkortet är inte dubbel bestraffning...... Då hade ju livstids fängelse OCH skadestånd också varit det........

MrsHeadrush skrev 2008-10-23 23:17:13 följande:
    Jag måste bara flika in... Rätta mig om jag har fel, men är inte Sveriges lagstiftning emot dubbel bestraffning? Alltså antingen böter eller bli av med körkortet. Min man körde för fört för ett år sedan och blev då av med kortet i två månader och fick böter... Men enligt lagen så är det väl fel eller är jag helt ute och cyklar nu?
  • Polly S

fast det du har i UTANDNING dubblas vad jag förstått, så 0,5 som sagt.

Frontline skrev 2008-10-23 23:29:44 följande:
    Polly S skrev 2008-10-23 23:25:19 följande:Över 1 promille räknas som grovt rattfylleri under det så är det rattfylleri...
Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!