• Anonym

Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!

Min sambo var på firmafest förra tisdagen och drack en MASSA sprit. På morgonen försov han sig när han skulle lämna barnen på dagis (barnen sov oxå och jag var på jobbet).
    Så, han tog bilen för vår äldsta skulle på utflykt (jättedumt, det vet han också, så snälla inga kommentarer om detta!)
    100 m ifrån dagis blev han stoppad i en rutinkontroll och blåste 0,41 mg per lite utandad luft.
    I dag kom bötern 35300:-!!! Hur sjutton ska vi kunna betala det????
    Visst räknar de ut bötern på årsinkomsten? Min sambo har bilförmån 4500:- på lönen varje månad och det är ju inte pengar han får ut. Tror ni man kan få bötern ändrad då om man ringer till RPS?
    Jag är helt chockad & vet inte hur vi ska klara detta. HAn blir antagligen av med körkortet i 10 mån oxå.
    Grejen är den att han blev varslad förra månaden och slutar sitt jobb i morgon.
    Vet inte vad han ska söka för jobb nu när han inte kommer ha körkort på så länge.... (Han har alltid jobbat som säljare och då måste man ju ha körkort)

Snälla är det någon som är insatt i detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-23 18:39
    Är det någon som vet hur man räknar ut bötern?

• Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!
  • Anonym (tur)

Oj vilken tur han hade!!! Ingen skadades, den här gången kom han undan med en varning. Pengar är ju bara pengar.

• Swettie22

Det är ju trist men nu gör han ju antagligen inte om det.... dessutom tycker jag att man är oerhört ansvarslös om man dricker masssa sprit en tisdag kväll om man vet att man ska upp dagen efter och köra bil....

Men jag hoppas att det löser sig för eran familj och att maken aldrig gör en sån korkad grej igen...

• Pelargonen

Jättebra att din man fick dyra böter! Ni får väl skjuta på bröllopet tills ni har råd alternativt spara in på något till bröllopet så ni ändå kan gifta er.

Lycka till!

• mittenavapril

Ett tips är att spara in på bröllopet, ha lite låg budjet, kanske alkoholfritt och knytkalas?
    Lycka till!

• fam kaos

Min inställning? Vad har jag för inställning då?

Hjege skrev 2008-10-23 21:03:17 följande:
    Din inställning är skrämmande, och det är just den som orsakar en mängd invalidiseringsoffer samt en hel del dödsfall, kan du stå upp och säga samma sak inför dem som drabbats eller som sörjer?fam kaos skrev 2008-10-23 20:54:25 följande:
  • Anonym (Petra)

Rätt åt honom. Att tänka på hur man ska ha råd att betala kanske man ska göra innan man sätter sig i bilen. Var glad att inget hände era barn eller andra oskyldiga människor.

• Anima

Hej ts!

Jag känner bara att jag måste skriva i den här tråden som motvikt till alla fördömande människor där ute.

Jag känner med er! Oavsett vad alla tycker här så är det mänskligt att fela! Vi ser väldigt hårt på rattonykterhet i Sverige, och det ska vi göra, eftersom det är farligt att köra bil onykter. MEN det är lika farligt, farligare t.o.m. att köra bil trött, och hur många av er alla som dömer ts man har inte gjort det? Trötthet orsakar många fler trafikolyckor än rattonykterhet, och sätter ner omdömet och reaktionsförmågan minst lika mycket, men det finns ingen lag mot att inte köra trött. För hur skulle den efterlevas? Hur som helst. Din man tycker inte att det är okej heller, det var ett utslag av dåligt omdöme, han vaknade plötsligt, de hade försovit sig, och dottern skulle bli försenad till sin utflykt. Jag förstår misstaget, även om det var dumt. Men det är _förlåtligt_

Hur dum vore man inte om man lämnade en jättebra man och pappa för ett enda felsteg? Det är väl bättre om han ångrar sig och aldrig gör om det?

Jag vet inte hur man kan hantera boten, men jag känner verkligen med er, för en sådan böteslapp skulle vi inte heller kunna klara av. Ni gör det säkert på något sätt, men det känns ju onödigt att slänga så mycket pengar "i sjön".

Stora kramar till er! Jag tror att din man har lärt sig sin läxa, så jag tänker inte säga mer än så.

• Anonym (Inte jag)

Det var mycket påhopp här...

Jag har kört rattfull, och åkt dit för det... (1,6 promille)
    Detta är inget jag är nöjd med, det är korkat och idiotiskt men just då insåg jag inte det. Det jag är mest glad över idag är att jag inte skadade nån eller något.

Jag fick en månads behandling och 500 kr i böter, blev av med körkortet i 12 månader också.

Alla gör fel någon gång och jag tycker synd om dig trådstartaren men var lite glad över att det inte hände något som var värre !

Försök hålla bröllop och ta ett lån om ni kan.
    Hoppas att allt löser sig

Skäll har ni fått så det räcker tror jag...

Jag har en granne vars katt klättrar på min BMW ibland, undrar om jag skall vrida nacken av den...? Den gör ju heeeeelt fel !!!

• Anonym (Ny dag nu)

Tråkig sitts er man har satt dig och era barn i....verkligen hemskt.
    Omdömmet den dagen satte han hela familjen på spel och för flera människors liv och eran ekonomi. Nu var han inte full men fortfarande onykter denna morgonen och hade tur att inte hamna eller orsakade en krock.
    Det går inte att göra det gjorda ogjort utan ni får blicka framåt och ta den här erfareheten med er och kämpa vidare.

Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!