• Anonym

Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!

Min sambo var på firmafest förra tisdagen och drack en MASSA sprit. På morgonen försov han sig när han skulle lämna barnen på dagis (barnen sov oxå och jag var på jobbet).
    Så, han tog bilen för vår äldsta skulle på utflykt (jättedumt, det vet han också, så snälla inga kommentarer om detta!)
    100 m ifrån dagis blev han stoppad i en rutinkontroll och blåste 0,41 mg per lite utandad luft.
    I dag kom bötern 35300:-!!! Hur sjutton ska vi kunna betala det????
    Visst räknar de ut bötern på årsinkomsten? Min sambo har bilförmån 4500:- på lönen varje månad och det är ju inte pengar han får ut. Tror ni man kan få bötern ändrad då om man ringer till RPS?
    Jag är helt chockad & vet inte hur vi ska klara detta. HAn blir antagligen av med körkortet i 10 mån oxå.
    Grejen är den att han blev varslad förra månaden och slutar sitt jobb i morgon.
    Vet inte vad han ska söka för jobb nu när han inte kommer ha körkort på så länge.... (Han har alltid jobbat som säljare och då måste man ju ha körkort)

Snälla är det någon som är insatt i detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-23 18:39
    Är det någon som vet hur man räknar ut bötern?

• Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!
  • Anonym (hmm)

Har man så pass fet lön som 400.000:- plus så har man råd att hosta in boten.

• Anonym (NN)

Att köra rattfullär ett väl medvetet val. ÄR man osäker dagen efter.... vad göra? kör inte....är inte svårare än så.
    fam kaos skrev 2008-10-23 20:41:59 följande:

Och du har aldrig i hela ditt liv gjort något som du efteråt ångrat och inte tyckt kändes okej? Det är du nog isåfall rätt ensam om.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (ok) skrev 2008-10-23 20:43:54 följande:
    ups...

• racer x

Nä, som flera sagt så är böterna till för att avskräcka och att man verkligen får känna på att det är ett straff.

Sen kan inte polisen hjälpa att ni ska gifta er.

Det skulle din man tänkt på innan han satt sig och körde. Har han otur så drar dom körkortet några månader också, men det är det länsstyrelsen som avgör.

• fam kaos

Men nu handlade det ju om att i alla hast, en stressad stund göra något utan att tänka på det som man egentligen inte tycker är okej. Jag tror knappast någon här aldrig gjort något som de inte tycker är okej egentligen.
    Anonym (NN) skrev 2008-10-23 20:52:50 följande:

Att köra rattfullär ett väl medvetet val. ÄR man osäker dagen efter.... vad göra? kör inte....är inte svårare än så.fam kaos skrev 2008-10-23 20:41:59 följande:
  • mittenavapril

Det är inte högt utan vanligt för en dömd med en årslön på några hundratusen..... Dagsböterna är ca en tusendel av ens årslön.
    När bedmningen görs titar man på årslön, skulde, barn med försörjning under 18 år, sambo/fru/man och ens årslön, skulder. Dessa saker skall hn ha fått uppge hos polisen

Bispan skrev 2008-10-23 20:47:22 följande:
    Hmm, ett skapligt bötesbelopp. Har aldrig hört talas om så höga summor tidigare. Känner inte nån heller som åkt dit på samma brott. Det är minst sagt helt rätt och ändå billigt tycker jag. Han behövde inte "krypa in" heller väl? Billigt men ändå rätt rejält rätt tycker jag. De hade kunnat lägga på några tusingar till till statskassan.
  • jenny99

Det är säkert tufft att få indraget körkort.
    Min bästa väns man fick det,under ett helt år.Och då fick han ta om det efter det året,plus att han gick på kontroller mycket länge.
    Sen fick han säkert böta oxå.

Jätte trist och kämpigt för er att detta har hänt.Beklagar.

Jo alla människor felar här i livet,det är så vi lär oss.
    Men många människor gillar att hacka på andra när man begår misstag.Jag har gjort massor av misstag,men hittills har jag dragit allt fram positivt,alltså jag ångrar ingenting trots allt eftersom jag är en erfarenhet rikare,och har lärt mig något,eller så kanske jag inte ångrar det alls.

Önskar er i alla fall allt gott och lycka till.

• Hjege

Din inställning är skrämmande, och det är just den som orsakar en mängd invalidiseringsoffer samt en hel del dödsfall, kan du stå upp och säga samma sak inför dem som drabbats eller som sörjer?
    fam kaos skrev 2008-10-23 20:54:25 följande:

Men nu handlade det ju om att i alla hast, en stressad stund göra något utan att tänka på det som man egentligen inte tycker är okej. Jag tror knappast någon här aldrig gjort något som de inte tycker är okej egentligen.
  • Anonym

120 dagsböter är ganska mycket och då har han alltså haft ganska mycket alkohol i kroppen eftersom antalet dagsböter beräknas på alkoholmängden.

Sen hur stor varje dagsbot är beror på inkomsten. Detta beror på att man anser att straffet ska vara lika kännbart för en rik person som en fattig person.

Så om man har väldigt låg inkomst hade det bara blivit 50 kr, dvs. totalt 6 000 kr i dagsböter för samma brott.

Att han får betala 500 kr till brottsofferfonden beror på att det får alla göra som döms för ett brott där det ingår fängelse i straffskalan.

Så han har alltså inte fått ett strängare straff än någon annan som kört bil med lika mycket alkohol i kroppen. Inte heller bör det vara mer kännbart ekonomiskt för er än för en som har lägre lön.

Det är tufft att betala dagsböter men det ska det ju vara också eftersom det är meningen att det ska kännas i plånboken så att man förhoppningsvis inte gör om det.

• Anonym (Me)

Jag tycker inte riktigt TS resonemang fungerar;

"Säg vad jag vill höra, annars vill jag inte vara med" ungefär. Oerhört barnsligt. Vad har man väntat sig om man skriver på FL att ens make har äventyrat barnen och varit en fara i trafiken?

Nu är straffet satt, och jag tycker det var lite. Det handlade ju om människorliv i fara. Är det för mycket att begära den summan för att man äventyrat barn och andra människors liv plus sitt eget?

Jag förstår annars att TS är ytterst förbannad på sin man, och han lär nog inte göra om det i första taget direkt. Men gjort är gjort, och nu är det bara att försöka lösa, och många har ju skrivit tips och idéer på lösningar, så jag tror och hoppas att TS och hennes familj fixar det.

Som TS sa, hela familjen blir ju lidande för makens misstag vilket är ytterligare en påföljd av dumt handlande.

Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!