• Hallon

Behöver lite hjälp, benfri kotlett ??

Någon som ha ett bra recept på hur man lagar den hel i ugn, vill inte steka den i skivor.

Tänker typ sån som dom har på ikea, kan inte låta bli att tycka den är supergod!

Tips på hur man kan tillaga den i ugn ?
    Hade tänkt äta den med potatisklyftor och beasås.

Ja hur som helst, alla tips är välkomna!!

• Svar på tråden Behöver lite hjälp, benfri kotlett ??
  • lugnåsbo

Jag brukar göra den på plattan men då behöver du en stekgryta.

Bryner den runt om och sen häver jag på lite vatten o kanske lite lök o kryddor.
    Sen får den stå där i nån timmer o puttra... gott gott..

• Spiro

Du menar ica, inte ikea va?
    Jag brukar blanda honung, soja, salt och peppar och pensla på kotletten. Därefter steker jag i ugn (200 grader) till köttet nått 75 grader. Smaskens! Om du vill kan du lägga med några äpplen och en lök i klyftor runt köttet också. Jag brukar göra sås av köttsaften som blir men det går bra med beasås också.

• lugnåsbo
    Spiro skrev 2008-10-24 11:31:20 följande:
    Du menar ica, inte ikea va?Jag brukar blanda honung, soja, salt och peppar och pensla på kotletten. Därefter steker jag i ugn (200 grader) till köttet nått 75 grader. Smaskens! Om du vill kan du lägga med några äpplen och en lök i klyftor runt köttet också. Jag brukar göra sås av köttsaften som blir men det går bra med beasås också.
    tror hon menar iekas kottlettrad
  • Hallon

Jo den på ikea menar jag, tycker den är jättegod, någon som vill berätta hur ja tillagar den så ?

• Frontline

Jag la in sånt i vitlöksmarinad i Tisdags och igår svepte jag in den med aluminiumfolié ordentligt sen in med den i ugnen på 225 grader tills den har en temperatur av 75 grader mitt i biten..

och det vart riktigt gott ska bli middagen idag...

• Spiro

Ok, nu fattar jag. På deras restaurang! Sega jag.. %o) Tycker den jag gör är ganska lik i smaken faktiskt.

Hallon skrev 2008-10-24 11:33:54 följande:
    Jo den på ikea menar jag, tycker den är jättegod, någon som vill berätta hur ja tillagar den så ?
  • Hallon

Hur länge tar den att laga i ugn ?
    Har en bit på strax över 800g.

Tänkte så jag vet när jag ska börja med middagen.
    Ska jag laga den med folie eller utan ?

Tack för alla tips föresten : )

• Spiro

Tar ca 1-1½ timme ungefär. Tycker det är godast utan folie på för då får man en lite knäckig yta. Ös den några gånger så blir det extra gott! :o)

• Frontline
    Hallon skrev 2008-10-24 11:38:54 följande:
    Hur länge tar den att laga i ugn ? Har en bit på strax över 800g.Tänkte så jag vet när jag ska börja med middagen.Ska jag laga den med folie eller utan ?Tack för alla tips föresten : )
    jag la den i folie men jag hade en termometer i så jag körde till den var 77 grader varm och hur lång tid det tog vet jag inte
Svar på tråden Behöver lite hjälp, benfri kotlett ??