• åstrand

Blödning efter samlag

Hej det har hänt tre gånger nu, att jag har upptäckt att jag blöder efter jag och min kille har haft sex. Men det har inte gjort ont och jag har inte blivit öm, men däremot så har jag fått ont i magen eller i livmodern.. Min mens är regelbunden, men ändå har jag fått en blödning som har verkat som mensen, men min mens har alltid kommit som den ska sen ändå. Vad kan det vara för fel? Någon som har råkat ut för samma sak? Kan det påverka min chans att bli gravid?
    Tacksam för svar. Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-13 15:04
    Nu så har jag varit hos gynekologen och undersökt mej.. Hon sa att allt såg jätte fint ut, det var inga fel på min livmoder, eller mina äggstockar! Inte heller såg det ut att vara något i slidan heller! De tog cellprover och klamydiatest och andra prover, men det tar 1-2 veckor innan svaren kommer, och då skulle hon höra av sig med resultatet. Det är en lättnad att veta att inget är fel, så här långt, men vi vet ju inte om det är något annat, förrän vi har fått provsvaren! Så vi får hålla tummarna!!
    Herregud vad obehagligt det var när hon tog cellprovet! Hon typ öppnade upp livmoderhalskanalen, och det gjorde ont! Har ont i livmodern fortfarande! Fick tabletter för "menstruationsförskjutning", så att min blödning upphör, och min mens kommer igång riktigt igen, utan andra lustiga blödningar! Primolut 5 mg, heter tabletterna. Ska ta dessa i 10 dagar, 2 tabletter om dagen, så jag hoppas att dem hjälper!
    En till lustig sak var att, det visade sig att min gynekolog, var en läkare jag hade på vårdcentralen för några år sedan, som jag fick förtroende för, så jag kände mej jätte trygg när hon undersökte mej! Hon tog alla sorters prover på mej, även om hon visste att det i stort sätt var omöjligt att jag skulle ha något av de diagnoserna, pga min unga ålder, så tog hon de proverna, för att jag skulle känna mej trygg! Och det är inte många läkare som tar prov så i onödan bara för att få patienten att känna sig trygg! Så det var verkligen ett lyckat besök.

• Svar på tråden Blödning efter samlag
  • hjärterum

Då jag var gravid båda ggr blödde jag efter samlag,i början.
    vid äl har jag hört att det också har lättare för att ske...

´´Ta var dag med ett leende.den kommer aldrig åter...``
  • åstrand
    Svar på #5

Tyras föräldrar skrev 2008-10-24 14:34:58 följande:
    bra att du ska boka tid! Det kan finnas vanliga och ofarliga förklaringar som ektopi, livmoderslemhinna som kommer ut på tappen men det kan även vara andra saker. mycket viktigt att det kollas
    jo jag har försökt att ringa men jag hade otur att de inte hade telefontid nu, utan jag skulle vänta tills på måndag. finns det någon annanstans man kan vända sig till ang detta, förutom gyn?
  • åstrand
    Svar på #11
    hjärterum skrev 2008-10-24 14:55:21 följande:
    Då jag var gravid båda ggr blödde jag efter samlag,i början.vid äl har jag hört att det också har lättare för att ske...
    Okej, men jag vet inte om jag är gravid eller inte.. Jag fick denna blödningen i söndags den 19:e, och min mens kommer alltid den 30:e och jag har alltid ägglossning runtomkring den 14:e varje månad, så jag blir rädd när jag börjar blöda såhär. Detta är tredje gången nu sen i somras, och det har verkligen börjat att oroa mej nu! Jag är så glad att min kille är så omtänksam och försöker förstå allt detta så mycket han kan, istället för att klandra mej!
  • Jalapeno

privata gynekologer. Kolla gula sidorna. Det gör ju inget om det går någon vecka. det viktia är att du faktiskt kollar upp det.

åstrand skrev 2008-10-24 14:56:17 följande:
    Svar på #5Tyras föräldrar skrev 2008-10-24 14:34:58 följande:
    jo jag har försökt att ringa men jag hade otur att de inte hade telefontid nu, utan jag skulle vänta tills på måndag. finns det någon annanstans man kan vända sig till ang detta, förutom gyn?
  • Anonym

hur har det gått? har du fått nån klarhet?
    Jag lider oxå av samma åkomma ibland.

• Anonym (jag med)

Jag lider av precis samma sak!
    Har nu på senaste tiden börjat blöda efte samlag, liten blodaktig flytning (nästan brun) och ibland blodstrimmor i fytningen. Jag jobbar med gynekologisk cancer och är LIVRÄDD!!!!!!
    Vad hittar man när man googlar om inte; LIVMODERHALSCANER... och blöder det har det ofta spridit sig står det.....
    Jag vill bara gråta!!!
    Svårt att få tid till gynekolog också.....
    Skall man vara så "på" att man sätter sig på akuten? Känns lite överdrivet....
    Alla säger att det säkert inte är ngt farligt men det är jobbigt att uppleva det..
    Lider med dig TS

• Anonym (ros)

Var inte orolig!! Detta är inte cancer som du beskriver!!Det kan var någon infektion,kanske cellförändrigar (inte farlig heller,hade de själv)det kan vara så att slemhinna är skörig o bloder lätt o.s.v. men inte cancer.Gå kolla upp detta ..ha det bra

• Anonym (dalkulla)

har oxå haft samma sak som ni skriver om...

det började för några månader sedan med rosafärgade flytningar och sedan att det kom lite blodbrunblandat efter sex.

jag har tyckt mig se ett samband med att detta sker mest när jag har ägglossning men vet inte jag...

jag har kopparspriral för övrigt...tänkte om det kunde vara nåt med den...

iaf så var jag på dropintid till en barnmorska för några veckor sedan och hon kände och klämde och tittade och tyckte allt såg fint ut. och menade att hade jag gjort cellprov för ett år sedan så var det ingen fara.

så hennes förklaring var att spiralen kan göra så det blir så här ju äldre man blir (är 33)
    och ja det är bara att ta att det är så.

men ajg vet inte om ajg orkar med att det är så här...hade nyss sex och det hade då kommit färskt blod, inte mängder men iaf!
    så j-vla jobbigt, jag tänker genast allvarliga saker!

surrigt inlägg men behövde skriva av mig...

• åstrand
    Svar på #15
    Anonym skrev 2008-10-29 14:00:39 följande:
    hur har det gått? har du fått nån klarhet? Jag lider oxå av samma åkomma ibland.
    jag ringde till gyn och fick en tid för undersökning, torsdag den 13/11 kl 13:00
    så jag får se hur det går då. Började blöda i helgen igen, efter jag hade haft sex med killen.. jag börjar bli orolig!
Svar på tråden Blödning efter samlag