• åstrand

Blödning efter samlag

Hej det har hänt tre gånger nu, att jag har upptäckt att jag blöder efter jag och min kille har haft sex. Men det har inte gjort ont och jag har inte blivit öm, men däremot så har jag fått ont i magen eller i livmodern.. Min mens är regelbunden, men ändå har jag fått en blödning som har verkat som mensen, men min mens har alltid kommit som den ska sen ändå. Vad kan det vara för fel? Någon som har råkat ut för samma sak? Kan det påverka min chans att bli gravid?
    Tacksam för svar. Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-13 15:04
    Nu så har jag varit hos gynekologen och undersökt mej.. Hon sa att allt såg jätte fint ut, det var inga fel på min livmoder, eller mina äggstockar! Inte heller såg det ut att vara något i slidan heller! De tog cellprover och klamydiatest och andra prover, men det tar 1-2 veckor innan svaren kommer, och då skulle hon höra av sig med resultatet. Det är en lättnad att veta att inget är fel, så här långt, men vi vet ju inte om det är något annat, förrän vi har fått provsvaren! Så vi får hålla tummarna!!
    Herregud vad obehagligt det var när hon tog cellprovet! Hon typ öppnade upp livmoderhalskanalen, och det gjorde ont! Har ont i livmodern fortfarande! Fick tabletter för "menstruationsförskjutning", så att min blödning upphör, och min mens kommer igång riktigt igen, utan andra lustiga blödningar! Primolut 5 mg, heter tabletterna. Ska ta dessa i 10 dagar, 2 tabletter om dagen, så jag hoppas att dem hjälper!
    En till lustig sak var att, det visade sig att min gynekolog, var en läkare jag hade på vårdcentralen för några år sedan, som jag fick förtroende för, så jag kände mej jätte trygg när hon undersökte mej! Hon tog alla sorters prover på mej, även om hon visste att det i stort sätt var omöjligt att jag skulle ha något av de diagnoserna, pga min unga ålder, så tog hon de proverna, för att jag skulle känna mej trygg! Och det är inte många läkare som tar prov så i onödan bara för att få patienten att känna sig trygg! Så det var verkligen ett lyckat besök.

• Svar på tråden Blödning efter samlag
  • åstrand

Jag är ju bara 20, har inga barn.
    Jag kan även berätta detta: Jag startade denna tråden efter det att jag hade börjat blöda, det var då tredje gången sen i somras! Sen då så blödde jag i 10 dagar, slutade blöda den 29/10, men sen så började jag blöda igen nu den 8/11 efter att jag hade haft sex med killen, och blöder än idag! Ska jag behöva bortstå ifrån sex, bara för att undvika blödning? Min kille frågar många gånger under sexakten om det gör ont eller känns obehagligt! Han tycker bara synd om mej för att jag ska börja blöda, och har tagit på sig skuldkänslor.. Att det är han som är orsaken till blödningarna! Men jag tror det är min kropp. Så han tycker ju att jag ska kolla upp mig så det inte är något farligt! Men jag är även orolig. Jag är tacksam för alla svar som jag har fått av er, det känns jätte skönt att veta att man kan prata med er, om i stort sätt allt! Det känns mer tryggare att prata med er som har upplevt samma sak som jag, istället för att prata med någon, som "bara" har fått lära sig om detta i sin gynekologiutbildning! Tack så mycket allehopa, och jag blir bara glad för fler svar!!! Många kramar / En orolig tjej

• Anonym (dalkulla)

åstrand...vad bra att du beställt tid och ska kolal upp dig! jag funderar oxå på att göra det.
    jag ringde barnmorskemottagningen idag och pratade med dom igen och blev inet alls klokare. hon tyckte jag skulle uppsöka en läkare för undersökning eftersonm jag var så orolig!
    så jag funderar på att beställa tid.

men...är det liksom mycket som du blödit? för jag vet inte vad som räknas som vad liksom. för mig har det kommit lite brunblandat när jag kissat efter sex. och sedan lite rosa i trosan nån dag efter. jag ska se vad som händer nu i veckan om vi har sex, för då har jag inte ägglossning och borde alltså inte blöda nåt, om det nu är det som är orsaken.

ja surrigt inlägg igen...

• Anonym (ros)

Väldigt orolig här ser jag!!Jag kände bara att jag måste skriva av mig det som jag har att tillägga här,jag har kanske skrivit några rader här kommer ej ihåg men vill ej bläddra mellan inlägg nu men det gör inget för att jag vill bara hjälpa så att svarta tankar försviner.Ju det här med blödningen efter samlag har jag varit med i hundramiljontals gånger,och då tänkte jag så här "nu har jag cancer,jag ska dö ung,tänkte ringa Fonus o beställa kista" (skratt) det är bara såna tankar som rullade hela tiden.Jag är inte så glad att gå till gyn men så en dag (3 mån sedan) var jag tvungen helt enkelt!! höll på att förbloda!Efter sex fick jag lite blodblandade flytninig men inte mer än så,jag gick till jobbet som vanligt och under dagen upptäckte jag att det kommer mer blod än som var imorse samma dag,7 dag kommer en blödning som gick inte stoppa o då fick jag åka till akuten för själv var jag skräckslagen av detta som jag såg så mycket blod.Jag fick en jätte jätte bra kvinnlig överläkare alltså,hon ville undersöka mig på en gång,gjorde ultraljud där var ingenting förutom sade hon att jag har sköriga slemhinnor och vid minsta rörelse blöder denna,hade en liten cysta på höger äggstok men jag viste om detta men det var inte det heller som var orsak till mina blödningar,jag åkte hem samma natt o fick ätta cyklokapron i 3 dagar så att blödningen stannar o hon kunde göra den undersökning som hon tänkte men kunde inte denna natt eftersom livmodertappen badade i blod.Jag fick göra en kolposkopi i samband med cellprov,inte alls ont !!Det var alltså en biopsi som man tar från livmodertappen o skickade till analysen,jag fick svar att jag hade cellförändringar CIN2 alltså o blev koniserad för en månad sen diatermibehandlig alltså där de bränner bort förändringar,jag blev sovd o efter op bara några timmar så var jag hemma.Fick även svar förra veckan att förändringar är borta.SKÖNT...
    Det var min historia o jag tycker att du ska inte oroa dig i onödan,kanske är infektion,cellförändrigar,o sånt som man kan inte tänka säg att det gör så stor besvär som det gör faktiskt.Du är flickan bara 20år...det kommer blir bra ska du se,Lycka till o stor KRAM

• Anonym (Veronica)

Undesök dig!
    Och berätta hur det gick!

• åstrand
    Svar på #22

Anonym (dalkulla) skrev 2008-11-10 22:15:21 följande:
    åstrand...vad bra att du beställt tid och ska kolal upp dig! jag funderar oxå på att göra det. jag ringde barnmorskemottagningen idag och pratade med dom igen och blev inet alls klokare. hon tyckte jag skulle uppsöka en läkare för undersökning eftersonm jag var så orolig! så jag funderar på att beställa tid. men...är det liksom mycket som du blödit? för jag vet inte vad som räknas som vad liksom. för mig har det kommit lite brunblandat när jag kissat efter sex. och sedan lite rosa i trosan nån dag efter. jag ska se vad som händer nu i veckan om vi har sex, för då har jag inte ägglossning och borde alltså inte blöda nåt, om det nu är det som är orsaken. ja surrigt inlägg igen...
    Okej! Ja jag kände att det var dags att beställa tid för att få ett svar på varför jag blöder! Okej, då har du mer tur än mej! Jag blöder mer än vad jag gör när jag har mensen, och det är verkligen rött, och typ blodiga slemhinnor och klumpar.. Jag får byta binda en gång i timmen, för att det inte ska komma i trosorna! Och då använder jag Libress Night, dom stora tjocka bindorna, som gör att det känns som om man går med blöja på sig.. Men jag har inget annat val, tamponger gör ingen nytta, dom gör att jag "läcker" istället..
  • åstrand
    Svar på #23

Anonym (ros) skrev 2008-11-10 23:46:52 följande:
    Väldigt orolig här ser jag!!Jag kände bara att jag måste skriva av mig det som jag har att tillägga här,jag har kanske skrivit några rader här kommer ej ihåg men vill ej bläddra mellan inlägg nu men det gör inget för att jag vill bara hjälpa så att svarta tankar försviner.Ju det här med blödningen efter samlag har jag varit med i hundramiljontals gånger,och då tänkte jag så här "nu har jag cancer,jag ska dö ung,tänkte ringa Fonus o beställa kista" (skratt) det är bara såna tankar som rullade hela tiden.Jag är inte så glad att gå till gyn men så en dag (3 mån sedan) var jag tvungen helt enkelt!! höll på att förbloda!Efter sex fick jag lite blodblandade flytninig men inte mer än så,jag gick till jobbet som vanligt och under dagen upptäckte jag att det kommer mer blod än som var imorse samma dag,7 dag kommer en blödning som gick inte stoppa o då fick jag åka till akuten för själv var jag skräckslagen av detta som jag såg så mycket blod.Jag fick en jätte jätte bra kvinnlig överläkare alltså,hon ville undersöka mig på en gång,gjorde ultraljud där var ingenting förutom sade hon att jag har sköriga slemhinnor och vid minsta rörelse blöder denna,hade en liten cysta på höger äggstok men jag viste om detta men det var inte det heller som var orsak till mina blödningar,jag åkte hem samma natt o fick ätta cyklokapron i 3 dagar så att blödningen stannar o hon kunde göra den undersökning som hon tänkte men kunde inte denna natt eftersom livmodertappen badade i blod.Jag fick göra en kolposkopi i samband med cellprov,inte alls ont !!Det var alltså en biopsi som man tar från livmodertappen o skickade till analysen,jag fick svar att jag hade cellförändringar CIN2 alltså o blev koniserad för en månad sen diatermibehandlig alltså där de bränner bort förändringar,jag blev sovd o efter op bara några timmar så var jag hemma.Fick även svar förra veckan att förändringar är borta.SKÖNT...Det var min historia o jag tycker att du ska inte oroa dig i onödan,kanske är infektion,cellförändrigar,o sånt som man kan inte tänka säg att det gör så stor besvär som det gör faktiskt.Du är flickan bara 20år...det kommer blir bra ska du se,Lycka till o stor KRAM
    okejokej, tack.. ska komma ihåg det!! men man blir ju orolig när det blöder så mycket.. jag blir så otroligt trött och slö av mig också när jag blöder, jag överdriver inte om jag säger att jag blöder flera liter om dagen!! jag mår ständigt illa, och har ont i buken nedanför naveln, och huvudvärk som bara den! Panodil gör ingen nytta, får dåligt med sömn på natten för jag är rädd att "för blöda" med tanke på mängden som kommer! Det är ju under sexakten som blödningen startar, så det ser alltid ut som någon har blivit mördad, om man ser på blödpölarna som blir i sängen, så jag börjar nästan överväga ideen på att börja ha sex i duschen istället, för att undvika nerbloade sängkläder och madrass..
  • åstrand

Nu är det inte många dagar kvar tills jag ska undersöka mej! Nedräkningen pågår för fullt, för första gången i mitt liv, så längtar jag tills jag får sitta i gynstolen! Fick veta att jag ska få träffa en kvinnlig läkare, för hoppningsvis inte någon pestimistisk gammal kvinna.. Jsg föredrar yngre kvinnor! Jag ratar manliga gynekologer, varför vet jag inte, har bara fobi när någon manlig person som jag inte känner, ska röra mej där nere! Men jag längtar otroligt mycket, jag kan inte bärga mej! Jag vill så gärna få ett svar på varför! Det gör ju inte ont när blödningarna startar, men jag får ont dagen efter typ, och det är påminner om mensvärkar, men är 20 gånger så starka!

• åstrand
    Svar på #24

Anonym (Veronica) skrev 2008-11-11 09:59:41 följande:
    Undesök dig!Och berätta hur det gick!
    Ja, ska glra det.. Ringde och berättade för gyn om hur det ligger till, och jag fick en tid dit. Fick hem ett brev om att jag fått en remiss till en gynekologläkare i övermorgon, torsdag, klockan 13:00, så jag längtar verkligen dit! Som tur är är läkaren en kvinna, så jag är inte nervös inför undersökningen!
  • Puls

Lycka till imorgon och berätta gärna hur det gick för dig.
    *håller tummar*

• kawwa77

Jag är ju kille så jag kanske inte ska lägga mej i rean dissukusion! Men har ändå kanske ngt att tillägga!

Min Sambo råkar ut för samma sak ibland, hon var på gyn för en vecka sedan och dom konstatera att hon var fullständigt frisk, inga cell förändingar elle andra problem. Men Har killen/mannen ett lite längre "organ" så finns det risk att livmoders tappen får sej en stöt vilket kan göra att kvinnan börjar blöda!

Samma sa dom till min sambos kompis!

Självklart kan det finnas undantag, det kan ju lika väl bero på hur kvinnan är skapt med!

Men det är säkert vettigt att kolla upp, hörde även att det kunde finnas en liten risk att man kunde ha klamydia om man blöder ofta efter sammlag.

• åstrand
    Svar på #30
    kawwa77 skrev 2008-11-12 09:12:21 följande:
    Jag är ju kille så jag kanske inte ska lägga mej i rean dissukusion! Men har ändå kanske ngt att tillägga!Min Sambo råkar ut för samma sak ibland, hon var på gyn för en vecka sedan och dom konstatera att hon var fullständigt frisk, inga cell förändingar elle andra problem. Men Har killen/mannen ett lite längre "organ" så finns det risk att livmoders tappen får sej en stöt vilket kan göra att kvinnan börjar blöda! Samma sa dom till min sambos kompis!Självklart kan det finnas undantag, det kan ju lika väl bero på hur kvinnan är skapt med!Men det är säkert vettigt att kolla upp, hörde även att det kunde finnas en liten risk att man kunde ha klamydia om man blöder ofta efter sammlag.
    Nej men att du är kille, det gör inget! Jag är tacksam för alla svar!! Okej, ja det är ju ingen omöjlighet.. Det har ju hänt att han har kommit för "djupt" så det har gjort lite ont, men det finns gånger då han inte alls kommit långt in, men jag ändå har börjat att blöda. Jag kollade mej för inte längesen, det var nog i somras, och då hade jag inte klamydia eller något könssjukdom, även min kille kollade sig i somras, och han var också fri ifrån det.. Så jag tror inte att det kan vara något sånt, men jag får fråga doktorn imorgon angående klamydia, och be dom göra ett test, för att vara på den säkra sidan, sålänge de inte är rutin flr dom att göra sånna test vid undersökningar! Tack för inlägget! :)
  • åstrand
    Svar på #29
    Puls skrev 2008-11-11 22:42:23 följande:
    Lycka till imorgon och berätta gärna hur det gick för dig. *håller tummar*
    Ja, det ska jag göra! :)
  • åstrand

Nu så har jag varit hos gynekologen och undersökt mej.. Hon sa att allt såg jätte fint ut, det var inga fel på min livmoder, eller mina äggstockar! Inte heller såg det ut att vara något i slidan heller! De tog cellprover och klamydiatest och andra prover, men det tar 1-2 veckor innan svaren kommer, och då skulle hon höra av sig med resultatet. Det är en lättnad att veta att inget är fel, så här långt, men vi vet ju inte om det är något annat, förrän vi har fått provsvaren! Så vi får hålla tummarna!!
    Herregud vad obehagligt det var när hon tog cellprovet! Hon typ öppnade upp livmoderhalskanalen, och det gjorde ont! Har ont i livmodern fortfarande! Fick tabletter för "menstruationsförskjutning", så att min blödning upphör, och min mens kommer igång riktigt igen, utan andra lustiga blödningar! Primolut 5 mg, heter tabletterna. Ska ta dessa i 10 dagar, 2 tabletter om dagen, så jag hoppas att dem hjälper!
    En till lustig sak var att, det visade sig att min gynekolog, var en läkare jag hade på vårdcentralen för några år sedan, som jag fick förtroende för, så jag kände mej jätte trygg när hon undersökte mej! Hon tog alla sorters prover på mej, även om hon visste att det i stort sätt var omöjligt att jag skulle ha något av de diagnoserna, pga min unga ålder, så tog hon de proverna, för att jag skulle känna mej trygg! Och det är inte många läkare som tar prov så i onödan bara för att få patienten att känna sig trygg! Så det var verkligen ett lyckat besök.

Svar på tråden Blödning efter samlag