• Fridolino

Högt CRP värde med virus??

Min dotter på 1,5 år har haft feber (39-40grader) sedan i fredags, i lördagskväll blev hon snorig också. I lördags kväll åkte vi till närakuten för jag misstänkte halsfluss eftersom det såg ut som hon hade ont när hon svalde. Det tog hals-prov, tittade i öronen, lyssnade på lungorna och tog snabbsänka (CRP) och den visade på 53 vilket är rätt högt!! Det skickade hem oss och sa att vi skulle komma tillbaka dagen efter för att se hur den visade då. Dagen efter visade den på 39 så det hade sjunkit vilket tydde på att det inte var något bakteriellt utan virus så de sa samma sak: kom tillbaka imorrn, så idag va vi där på morgonen och den visade på 37...

Min dotter är fortfarande inte frisk och de säger hela tiden kom tillbaka imorrn... Hur orolig bör jag vara? Hon äter eller dricker nästan inget men är annars vid ganska gott mod. Jag är där med vatten och försöker få i henne hela tiden. Kan detta vara influensan hon fått? För skulle det vara bakteriellt borde äl inte värdet sjunka?

Snälla hjälp, jag är såå orolig!! :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 15:24
    Ska tillägga att alla andra prov såg bra ut förutom CRP.

• Svar på tråden Högt CRP värde med virus??
  • Liona

Hm, då kan man undra varför Danderyds Barnakut valde att inte ge min dotter antibiotika trots en crp på 104 (dagen innan 114). Kanske för att dom såg att den var på väg ner?! Dock borde den ju har sjunkit nu då febern varit borta för andra dagen irad och hon är pigg och glad som vanligt. (Rosslig och ful i halsen dock...)

• Hejhopp2

1638:

Han hade blodförgiftning och kemisk lunginflammation.

• Fridolino

hejhopp2: men stackars liten!!!!! hur gick det sen?

• 1638
    CeciliaB skrev 2008-10-27 23:56:44 följande:
    AA för massa penicilln kurer gör ju underverk på lång sikt....NOT!
    Nae, man bör vara restriktiv med att nyttja penicillin ... men...
    Att gå med en infektion som inte behandlas kan ge följder som i sig blir dessto svårare för ett litet barns kropp att läka ut..
    Då är valet inte så svårt om man kommeri en sits där man tvingas välja.....
    Men att ge penicillin vid bara feber- det avråder man ju från med rätta....
    Som sagt- verkningslöst mot virus...
    We´ll never walk alone.....
  • 1638
    Hej hopp
    Oj, hoppas han frisknade till utan problem...
    Har själv haft blodförgiftnign som barn ( på en utlands resa till Mallis dessutom)
    We´ll never walk alone.....
  • Hejhopp2

Det gick inte bra han överlevde men har fått svåra hjärnskador.

• Maj bebis

Hej!

Min dotter har haft virus med högt crp utan något annat "fel" minst 10 ggr. dessa gånger har crp aldrig legat under 100! SÅ det verkar inte vara helt ovanligt...

• hotten

har bara läst något enstaka inlägg å ts.
    tycker inte du behöver oroa dig alls, feber å förkylning tar väll mer än några dagar att bli bra ifrån även för dig själva? å crp var inte alls hög.

• Liona

Skönt att inte vara ensam.... Vet att vi hörts i annna tråd innan

Maj bebis skrev 2008-10-29 22:29:43 följande:

Hej!Min dotter har haft virus med högt crp utan något annat "fel" minst 10 ggr. dessa gånger har crp aldrig legat under 100! SÅ det verkar inte vara helt ovanligt...
  • Maj bebis

Liona
    Ja det har vi nog
    Låter som om våra döttrar har haft det ungefär likadant med elaka virus. Min dotter har det också var och varannan vecka. När vi väl tar crp på henne är det ALLTID högt, tror de lägsta har varit ca 40 och högsta 340 men då hade hon lunginflammation. Man blir ju orolig men nu orkar jag inte tänka att det är något allvarligt längre, man kan ju inte gå och vara orolig jämt.

Men det är alltid samma visa, vi går till vc blir skickade till barnakuten, där dom gör alla möjliga prover men hittar inget (förutom hög crp), skickas för att röntgas och de visar inget sen får vi åka hem och sen hörs vi på telefon och får ibland komma in och ta ett nytt crp.

trött på de

• Fridolino

Liona & maj bebis:

Lider med er, måste vara jättejobbigt :( hoppas det blir bättre med era små sötingar.

• klassss

Gammal tråd men 37 i crp kan knappast anses vara högt för barn. De kan skina iväg rätt rejält i crp för småttingarna min son har haft över 200.

• klassss

Det bör dock påpekas att om man ligger så högt som han gjorde, alltså över 200 så skall man utredas på sjukhus och troligtvis läggas in för säkerhets skull. Men så små värden som 37 när det är en positiv trend känns onödigt att oroa sig för. Man måste alltid titta på trenden på crp och hur barnet mår.

Svar på tråden Högt CRP värde med virus??