• Fridolino

Högt CRP värde med virus??

Min dotter på 1,5 år har haft feber (39-40grader) sedan i fredags, i lördagskväll blev hon snorig också. I lördags kväll åkte vi till närakuten för jag misstänkte halsfluss eftersom det såg ut som hon hade ont när hon svalde. Det tog hals-prov, tittade i öronen, lyssnade på lungorna och tog snabbsänka (CRP) och den visade på 53 vilket är rätt högt!! Det skickade hem oss och sa att vi skulle komma tillbaka dagen efter för att se hur den visade då. Dagen efter visade den på 39 så det hade sjunkit vilket tydde på att det inte var något bakteriellt utan virus så de sa samma sak: kom tillbaka imorrn, så idag va vi där på morgonen och den visade på 37...

Min dotter är fortfarande inte frisk och de säger hela tiden kom tillbaka imorrn... Hur orolig bör jag vara? Hon äter eller dricker nästan inget men är annars vid ganska gott mod. Jag är där med vatten och försöker få i henne hela tiden. Kan detta vara influensan hon fått? För skulle det vara bakteriellt borde äl inte värdet sjunka?

Snälla hjälp, jag är såå orolig!! :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 15:24
    Ska tillägga att alla andra prov såg bra ut förutom CRP.

• Svar på tråden Högt CRP värde med virus??
  • Fridolino

nej men fy va jobbigt.. Ja sjukvården är inte alltid vad man kan önska.. :(

• Pluggmamma

Hej!

Håller med min kollega "Spiro"! Ett CRP på 53 som sedan sjunker är inte tecken på bakteriell infektion. Särskilt om övriga prover är bra. Även om det ska ligga under 8 när man inte har någon infektion alls. Man kan ta svalgprov med snabbsvar (Strep-A) för att kolla om det är streptokocker, men det ger inte utslag förrän man haft infektionen ett par dagar. Be dem ta det om du är orolig. Antibiotika är bra mot bakterier men helt verkningslöst mot virus. Tar man dem i onödan får vi en massa resistenta bakteriestammar, och då har vi inga verksamma mediciner mot bakterierna sen.
    Prova med febernedsättande (Alvedon eller Ipren), det brukar hjälpa när mina barn vägrar äta och dricka pga feber!
    Lycka till!

• 3mamman

53 är inte alls särskilt högt, man kan avvakta ev kolla om efter 1-2 dygn. Över 100-150 blir man mer misstänksam, men finns även virus som ger så höga värden. Det vilktigaste är att följa förloppet och se hur barnet mår!

• CeciliaB
    1638 skrev 2008-10-27 15:30:16 följande:
    CRP ska för att var normalt ligga runt 8 på ett barnJag tycker värdet ni fått /värdena- är höga o att det därmed visar på infektion. Mina barn är immunsvaga o därmed väldigt ofta sjuka, bakterier som virus...Det jag fått lära mig är att en "snabbsänka" inte sticker så högt om det är virus...Så i din sits så skulle jag kräva mer provtagningar, strep A, uvi o ny crp... o är det högt igen så KRÄV penicillin...
    AA för massa penicilln kurer gör ju underverk på lång sikt....NOT!
  • Vitulina

Även jag håller med om att ett CRP på 53 som sjunker inte är högt eller indikerar fara på taket. Om febern inte går ber ordentligt med bara Alvedon eller stiger fort igen kan man varva ipren och alvedon med 3 timmars mellanrum. Detta är en kur jag fått från sjukvårdsrådgivningen och jag har även hört andra föräldrar här på fl som har fått det rådet. Det funkade kanon för oss när sonen hade feber. Men om febern är fortsatt hög efter 4 dygn ska man åka in eftersom hon kan ha dragit på sig en bakterie som komplikation till sitt förkylningsvirus och då kan det behövas penicillin. Men penicillin mot förkylning slår bara ut de snälla tarmbakterierna.

Lycka till med din tös. Hoppas hon blir bättre snart!

• Fridolino

Tack alla!!

Skulle bara berätta att min dotter mår mycket bättre idag och jag är sååå lycklig, hon har inte haft feber på ett dygn och har börjat äta! Hon sov 15 timmar i natt och det gjorde susen!! Så med största sannorlikhet var det ett virus!

• Liona

Här hemma har jag en tjej som varit sjuk HEEEELA hösten. Feber och sänka som åker upp och ner var och varannan vecka.
    Har åkt in åtskilliga gånger för att man som förälder är så orolig. Senast hade hon en sänka på 104 och dom hittade inget bakteriellt (gjorde även en lungröntgen för att kolla tyst lunginflammation, hon har haft tre sådana förut).
    Men man kan helt enkelt ha elaka virusar som ger en sån hög sänka.
    Min dotter har haft streptokocker en gång denna hösten men det är nu över en månad sedan, halsen är dock väldigt "ful" igen och körtlarna svällda - dock ingen streptockocker visade senaste provet. Så hon har antagligen en jäkla envis virus som inte riktigt ger med sig. Hon får febertoppar som håller i sig i 1-3 dagar sen är hon som vanligt igen i ca 7 dagar och sen feber igen....

Dock ska vi in på Barn och Ungdomsmedicinska för att kolla om hon har den så kallade "febersjukan". (Det finns ett invecklat namn för det som jag inte minns vad det var) Det kan vissa barn med omoget immunförsvar få.... då får man med jämna mellanrum feber och en sänka som åker upp och ner. Det ska om jag fattat det hela rätt kolla vita blodkroppar osv för att se om immunförsvaret är omoget.

Är fruktansvärt orolig hela tiden, men försöker tänka positivt!!Vore det något jätte-allavarligt borde hon ju bara bli sjukare och inte bättre mellan varven. Och trots feber så har hon hela tiden gått allmäntillstånd. Samt att detta började när hon började nytt dagis. Hon har varit frisk hela sommaren.... hade hon varit allvarligt sjuk borde hon ju ha varit dålig i somras också.

Skönt, fick jag skriva av mig lite...

• Fridolino

Oh stackars lilla tjejen!! Jag förstår att det måste vara otroligt jobbigt för er som föräldrar och självklart för er dotter att må dåligt sådär till och från :( Jag känner precis som du att är allmäntillståndet bra så är det säkert ingen större fara. Det är ju ofta sådär när de små börjar på dagis där det finns en drös med nya bakteries osv. Min dotter var sjuk i stortsätt hela förra vintern och hon är annars en väldigt frisk tjej som är sjukt sällan. Det är så mycket virus som kommer på hösten och vintern. Speciellt på dagis!!

Enligt min läkare så är det precis som du säger att vissa virus kan visas på sänkan. Barn kan tydligen ha väldigt hög feber länge också utan att det är farligt.

Hoppas verkligen att det löser sig för er!

kram

• Svimpe

CRP på 53 är inte högt, vist är det förhöjt men inte högt. Vid bakterieinfektioner har man CRP på över 100. Virusinfektioner kann hålla i sig i ett par veckor så det är inget att vara orolig för.  Om CRP är sjumkande visar det ju att virusinfektionen är på väg att gå över av sig själv. Hade det varit en obehandlad bakterieinfektion hade CRP stigit i stället och hon hade mått sämre och sämre.

Att hon inte äter är ju naturligt, man tappar ju aptiten när man är sjuk.
    Jag brukar ge mina barn saft med lite extra socker så de får mer energi när de är sjuka. Ge lite dricka i taget ofta.
    Dricker hon och orkar leka lite lätt är det ingen fara.

Om hon blir slö, slutar dricka och kissa så är hon urvätskad och måste till sjukhus och få dropp.

Antibiotika skall man undvika, speciellt om man inte är säker på att det är en bakterie. Det biter inte på virus och slår då ut den naturliga bakteriefloran som skall finnas för att skydda kroppen. Det i sintur kan ge ännu mer besvär med bland annat bakterieinfektion i tarmen sim ger kraftig och smittsam diarre. Dessutom om man använder antibiotika i onödan utvecklar bakterier resistens och sen biter inget på dem längre.
    Dessutom kan antibiotika vara skadligt för små barn så det skall inte användas i onödan.

• emmasophia

Hej!

Vad skönt att din tjej mår bättre nu!

Eftersom jag jobbar på lab vill jag säga att CRP går upp jättefort när man är sjuk och med småttingar räcker det med en virus. Men CRP går ner sakta!! Därför vill man just kontrollera åt vilket håll den är på väg. På mitt jobb har vi gränsen runt 50 dvs inga antibiotika om barnet mår hyfsat (äter o kissar). Man vill ju inte at de blir resistenta mot vissa antibiotika redan då.

Och så vill jag säga att sänka och CRP är inte samma sak ibland pratar man om snabb-sänka när man pratat om CRP...

Svar på tråden Högt CRP värde med virus??